ازدواج موقت راهی برای گریز از ازدواج دائمی است

یک کارشناس مذهبی گفت: ازدواج به معنای آموزش نحوه شناخت خود و نحوه پیدا کردن نیمه کامل خود در زندگی است.

 حمیدرضا رحمانی، کارشناس مذهبی در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، گفت: دلایلی وجود دارد که باعث گردیده گرایش جوانان به ازدواج کاهش یابد. اول از همه اینکه ما با رسوم دست وپاگیری ازدواج را سخت کرده‌ایم. 

به عبارتی ازدواج را به یک امرغیر ممکن و بسیار سخت تبدیل کرده‌ایم و این سختی باعث شده که رغبت انسان‌ها به سمت ازدواج کم شود.  
 
رحمانی در ادامه بیان کرد: از آن طرف انسانها در درون خودشان کشش شدیدی به جنس مخالف می‌بینند بنابراین این باعث تعارض شده است. 

وی افزود: نکته دیگر این است که ما آمده‌ایم به جای ترویج ازدواج صحیح و برای جلوگیری از هم پاشیدگی خانواده‌ها، قید وبندهای نامعقولی را مطرح کرده‌ایم. 

رحمانی با اشاره به اینکه خانواده‌ها باید به فرزندانشان بیاموزند که چطور انتخاب درستی در همسریابی داشته باشند گفت: متأسفانه امروزه خانواده‌ها انتخاب همسر را براساس معیارهای نادرستی می‌سنجند.
 
وی در ادامه گفت: همچنین خانواده‌ها برای اینکه این زندگی به هم پیوند بخورد و متسحکم‌تر شود، موضوع مهریه سنگین را پیشنهاد می‌کنند اما پس از مدتی این عمل کارکرد خوبی نداشته است.  
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: امروزه یکی از دلایل عدم گرایش جوانان به ازدواج وجود مهریه‌های سنگین است. این ترس و تهدیدات باعث شده که مهر و محبت در جامعه جایگاه مناسبی پیدا نکند برای همین موضوع ازدواج موقت مطرح می‌شود.  
 
وی ادامه داد: همانطوری که می‌دانید در غرب ازدواج موقت رایج است اما متأسفانه ما درک صحیحی از فرهنگ غرب نداریم. ما آمده‌ایم استکبارستیزی را با نفی فرهنگ غرب مخلوط کرده‌ایم و این باعث ایجاد اشتباهاتی در جامعه شده است. 

این کارشناس مذهبی تأکید کرد: در فرهنگ غرب واژه طلاق وجود ندارد در واقع مسیحیت طلاق را حرام می‌داند بنابراین موضوع ازدواج سفید مطرح شده است.  
 
رحمانی با اشاره به مفهوم ازدواج سفید گفت: ازدواج سفید یعنی دو زوج زیریک سقف زندگی می‌کنند و به هم وفادارند و برای اینکه سراشیبی زندگی را درک کنند در زمان نامعین با یکدیگر زندگی می‌کنند و حتی ممکن است ازدواج هم نکرده باشند همین موضوع در جامعه ما نیز رواج پیدا کرده است. 

وی بیان کرد: اسلام نیز ازدواج موقت را مطرح کرده است ازدواج یک مسئله اجتماعیست و از مسائل اجتماعی هم نباید ناپخته گذشت.  
 
رحمانی تأکید کرد: عوامل سنگینی که موجب کاهش گرایش به ازدواج می‌شود باعث شده که رغبت جوانان به ازدواج کم شود،

بنابراین گرایش جوانان به ازدواج سفید به قول غربی‌ها و همچنین به قول اسلام بیشتر شده است. 

این کارشناس مذهبی در ادامه افزود: نکته مهم دیگر درخصوص جوانان این است که ازدواج یک کارفنی است و جوانان باید آن را بیاموزند.  
 
وی بیان کرد: خانواده‌ها باید فرزدانشان را برای رسیدن به مسیر درست راهنمایی کنند و در این صورت است که ازدواج صحیح شکل‌ می‌گیرد. 

رحمانی تصریح کرد: ازدواج موقت یک عمل ناپسندی نیست بلکه در زمان معین خود می‌تواند کاربرد داشته باشد.

 وی ازدواج موقت را برای جوانانی که هنوز ازدواج نکرده‌اند، نامناسب می‌داند.

وی خاطر نشان کرد: در وجود انسان‌ها، ازدواج نقش مهمی دارد ممکن است بسیاری از افراد امکان ازدواج را نداشته باشند همچون بانویی که همسر خود را از دست داده و فرزندانی دارد و امکان دسترسی به ازدواج را ندارد به ناچار ازدواج موقت می‌کند. 

انتهای پیام/      
برچسب ها: شناخت ، ازدواج ، نیمه کامل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار