فعالیت"تحریک جعفریه" و "سپاه صحابه" در" پاکستان" آزاد شد

دادگاه پاکستان تحریم و ممنوعیت فعالیت سیاسی تحریک جعفریه از بزرگترین احزاب سیاسی شیعه و سپاه صحابه از گروه‌های تندرو را لغو کرد.

 به گزارش  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، دادگاه پاکستان تحریم و ممنوعیت فعالیت سیاسی تحریک جعفریه از بزرگترین احزاب سیاسی شیعه و سپاه صحابه را لغو کرد.
 
طبق این گزارش هر دو گروه تحریک جعفریه و سپاه صحابه از این پس می‌توانند فعالیت سیاسی خود را با رعایت قوانین کشور از سر گیرند.
 
دولت پرونده‌هایی را که در زمان پرویز مشرف علیه گروه‌هایی مانند تحریک جعفریه و سپاه صحابه تشکیل شده بود، پس گرفت. گفتنی است مشرف با تشکیل پرونده در دادگاه از نظر قانونی فعالیت  سیاسی گروه تحریک جعفریه و سپاه صحابه را ممنوع اعلام کرده بود.
 
زمانی که پرویز مشرف 13 سال پیش فعالیت تحریک جعفریه و سپاه صحابه را ممنوع کرد، تحریک جعفریه با نام تحریک اسلامی پاکستان و سپاه صحابه با نام اهل سنت و الجماعت به فعالیت‌ خود ادامه دادند.
 
طبق قوانین پاکستان اگر دولت فعالیت یک حزب سیاسی را ممنوع کند باید این ممنوعیت را از طریق دادگاه تمدید نماید اما اگر فعالیت یک گروه تروریستی غیر‌قانونی اعلام شود نیازی به تمدید مجدد این موضوع از طریق دادگاه نیست.
 
چون گروه‌های مورد نظر سیاسی هستند دولت وقت مجبور بود با تشکیل پرونده در دادگاه فعالیت آنها را ممنوع اعلام کند اما دولت فعلی پاکستان حاضر نشد این موضوع را تمدید کند و با پس گرفتن پرونده از دادگاه، کاری کرد که تحریک جعفریه و سپاه صحابه بتوانند مانند گذشته آزادانه به فعالیت خود ادامه دهند.
 
برخی از اعضای گروه تحریک جعفریه پاکستان که به رهبری علامه سید ساجد علی نقوی اداره می‌شوند، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشتند: به محض ممنوع شدن فعالیت این گروه علامه ساجد علی نقوی نام تحریک اسلامی پاکستان را برای شرکت در انتخابات ثبت کرد و فعالیت سیاسی این گروه کماکان با همین نام ادامه پیدا می‌کند اما فعالیت مذهبی با همان نام تحریک جعفریه پاکستان ادامه پیدا خواهد کرد.
 
طبق این گزارش زمانی که فعالیت تحریک جعفریه ممنوع بود این گروه فعالیت‌های مذهبی خود را با نام شورای اتحاد شیعه انجام می‌داد.
 
هنوز گروه تحریک جعفریه هیچ بیانیه رسمی درباره نحوه ادامه فعالیت خود منتشر نکرده است.
 
از سوی دیگر با اینکه سپاه صحابه فعالیت سیاسی خود را با نام اهل سنت و الجماعت ادامه داده اما نتوانسته این نام را به صورت رسمی ثبت کند زیرا نام اهل سنت و الجماعت برای اهل سنت از شاخه برلوی(میانه‌رو) به کار می‌رود بنابراین سپاه صحابه که در واقع از پیروان مکتب دیوبندی هستند نمی‌توانند از این نام استفاده کنند.
 
گفتنی است فرقه دیوبندی از فرقه‌های تکفیری به شمار می‌رود.
 
اهل سنت برلوی بارها نسبت به سوءاستفاده از نام اهل سنت و الجماعت برای سپاه صحابه اعتراض کرده‌اند.
 
صاحبزاده فضل کریم از اعضای سابق مجلس ملی و از رهبران اهل سنت برلوی در اعتراض به سوءاستفاده از نام اهل سنت و الجماعت به دادگاه نیز مراجعه کرد اما قبل از اینکه بتواند این پرونده را پیگیری کند درگذشت.
 
بیشتر شیعیان پاکستان در مصاحبه با خبرنگار فارس از پایان یافتن ممنوعیت فعالیت گروه تحریک جعفریه اظهار خوشحالی می‌کنند اما از پایان یافتن تحریم سپاه صحابه به شدت نگران هستند زیرا سابقه فعالیت این گروه نشان می‌دهد که سپاه صحابه همیشه با فعالیت خود جنگ فرقه‌ای را در کشور شعله‌ور می‌سازد.
 انتهای پیام/ ض


منبع :فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.