ایستگاه پایانی مذاکرات هسته‌ای/97

بیانیه پایانی نشست وین توسط ظریف و اشتون قرائت شد/ آذر ماه دور بعدی مذاکرات

بیانیه پایان نشست وین توسط وزیر خارجه کشورمان و هماهنگ کننده 1+5 قرائت شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران از وین،بیانیه پایانی نشست وین توسط وزیرخارجه کشورمان و هماهنگ کننده 1+5 قرائت شد.

متن فارسی بیانیه که توسط محمد جواد ظریف قرائت شد به شرح زیر است:

از یکسال پیش که در ژنو در مورد برنامه اقدام مشترک توافق نمودیم ما و وزرای خارجه و مدیران سیاسی گروه 1+5 یعنی چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه، بریتانیا و ایالات متحده برای رسیدن به یک راه حل جامع مذاکرات فشرده‌ای داشتیم.

ما بار دیگر قدردانی خود را از دولت اتریش برای میزبانی سخاوتمندانه این مذاکرات در وین اعلام می‌داریم.

بر مبنای تعهد محکم طرف ها برای نیل به یک راه حل جامع درازمدت مورد توافق طی ماه‌های گذشته 10 دور مذاکره و جلسات متعدد برگزار کرده‌ایم، ایده‌های مختلفی مطرح شده است اما با توجه به ماهیت فنی این تلاش‌ها و تصمیم‌هایی که باید اتخاذ شوند برای بررسی و نهایی کردن آنها به نحو مقتضی نیاز به کار بیشتری است.

ترجیح ما این بود که همینجا در وین راه حل جامع را نهایی کنیم اما براساس پیشرفت‌های صورت گرفته و با توجه به ایده‌های جدیدی که نیاز به بررسی بیشتر دارند اطمینان داریم که مسیر مطمئنی برای نیل به یک راه حل جامع وجود دارد، بنابراین ما و وزرای خارجه کشورهای 1+5 توافق کرده‌ایم که تلاش های دیپلماتیک خود را ادامه دهیم.

تصمیم گرفته‌ایم که مفاد برنامه‌ اقدام مشترک را تا نهم تیرماه سال 1394 تمدید کنیم که امکان مذاکرات بیشتر فراهم شود.

ما قصدداریم که با استفاده از شتاب ایجاد شده کنونی مذاکرات را در کوتاه‌ترین زمان ممکن حداکثر طی 4 ماه نهایی کنیم و در صورت ضرورت از زمان باقیمانده تا نهم تیرماه به منظور نهایی کردن هرگونه کار فنی و یا نگارشی احتمالی باقیمانده استفاده نماییم.

ایران و کشورهای 1+5 مجددا تاکید می‌نمایند که کماکان تعهدات خود در برنامه اقدام مشترک را به صورت موثر و به موقع اجرا خواهند کرد.

از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته خواهد شد که به نظارت بر اقدامات داوطلبانه، وقف برنامه اقدام مشترک ادامه دهد.

نشست بعدی برای ادامه کار در آذرماه برگزار خواهد شد.

گفتنی است توافق ژنو تا 10 تیرماه 1394 تمدید شد و قرار است مذاکرات طی هفته‌های آینده برای دست‌یابی به توافق ادامه پیدا کند.
 
همچنین يك منبع نزديك به مذاكرات هسته‌ای گفت: ترتيبات آزادی دارایي‌های ايران بر أساس توافق ژنو ادامه پيدا خواهد كرد و برخی جزئيات زمان بندی در دست تنظيم است.

انتهای پیام/
 

برچسب ها: قرائت ، متن ، پایانی ، نشست ، وین ، ظریف ، اشتون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار