امروز؛

سکوی فاز 16 پارس جنوبی در مدار سرویس قرار گرفت

مجری طرح فاز 15 و 16 پارس جنوبی گفت: با راه اندازی فاز 16 پارس جنوبی ظرف چند روز آینده 1 میلیارد فوت مکعب معادل 25 میلیون متر مکعب گاز به ظرفیت شبکه سراسری کشور افزوده می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ رضا فروزش مجری طرح فاز 15 و 16 پارس جنوبی در نشست خبری در عسلویه اظهار داشت: عملیات اجرایی این طرح در سال 86 بوده که بعد از اجرای طرح نهایی به شرکت نفت و گاز پارس جنوبی واگذار شد. 
 
وی گفت: سکوی فاز 16 هم اکنون مراحل نهایی و راه‌اندازی را طی می‌کند که دارای 11 حلقه چاه بوده که ظرفیت عملیات یک میلیارد فوت مکعب که توسط دو خط 32 اینچ به پالایشگاه متصل شده است. 
 
فروزش با تاکید براینکه هم اکنون مشعل سکوهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی روشن شده است، گفت: سکوی فاز ١٦ پارس جنوبی امروز و سکوی فاز ١٥ نیز تا اوایل هفته آینده به صورت کامل مورد بهره برداری قرار می گیرد.
 
وی از پیشرفت فیزیکی ٩٥ درصدی فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی خبر داد و گفت: با راه اندازی سکو و پالایشگاه این فازها حدود ٤٠ میلیون متر مکعب گاز شیرین به خطوط لوله سراسری کشور پیش از شروع زمستان تزریق می شود.

فروزش به سرمایه گذاری بیش از ٥ میلیارد دلاری ایران در فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: این میزان سرمایه گذاری با در نظر گرفتن درآمد روزانه ٢٠ میلیون دلاری از این فازها، ظرف یک تا ١,٥ سال آینده بازخواهد گشت.
 
وی تصریح کرد: در این پالایشگاه اتان، متان،  کاندسیت و میعانات گازی و گوگرد تولید می‌شود که تولیدات این پالایشگاه کاملا استاندارد بوده است به طوری که این پالایشگاه تنها پالایشگاهی است که توسط جوانان و متخصصان ایرانی اجرا و ساخته شده است. 
 
وی با اشاره به اینکه سه ردیف در سرویس قرار گرفته اظهار داشت: این سه بخش گاز خود را از فاز 6، 7، 8  گرفته به طوری که هفته گذشته این سه ترین راه‌اندازی شده که حدود 27 میلیون متر مکعب خروجی گاز را به خط سراسری ارسال می‌کند و فریم 4 نیز اواخر هفته آینده در مدار سرویس قرار خواهد گرفت.

فروزش از شکسته شدن رکورد مدت زمان راه اندازی در فاز ١٥ و ١٦ پارس جنوبی خبر داد و گفت: سکوی ١٥ و ١٦ به ترتیب ٥ و ٤,٥ ماه " استارت آپ" شده است، در حالی که بهترین زمان شرکتهای خارجی برای این کار در پارس جنوبی ٦ ماه بوده است.
 
وی با بیان این که بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته تا پیش از شروع فصل زمستان در فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی ٤٠ میلیون مترمکعب گاز تولید خواهد شد ، گفت: از این میزان ٢٠ میلیون مترمکعب از گاز سکوهای دریایی تامین خواهد شد و مابقی از فازهای ٦ و ٧ و ٨ پارس جنوبی گرفته می شود.
 
فروزش با اشاره به راه اندازی سه واحد پالایشگاهی فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی، گفت: هم اکنون روزانه ٢٧ میلیون متر مکعب گاز در این پالایشگاه فرآورش و تولید می شود.
 
وی همچنین تصریح کرد: سکوی فاز 15 پارس جنوبی آماده شده ظرف 10 روز آینده بر سرویس قرار خواهد گرفت.که با راه اندازی این واحد ظرفیت فراورش پالایشگاه این فاز تکمیل خواهد شد.
 
فروزش تصریح کرد: طی دو سه ماه اخیر سکوی فاز 17 با 500 میلیون فوت مکعب گاز به پالایشگاه خشکی متصل شد. 
 
وی یاد آور شد: فاز 15 و 16 حدود یک میلیارد فوت مکعب گاز است که امروز فاز 16 در مدار سرویس قرار می‌گیرد. 
 
فروزش گفت: تلاش می شود واحدهای اتان زدایی و گوگرد زدایی پالایشگاه فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی که تامین کننده بخشی از خوراک پتروشیمی های منطقه هستند تا دو ماه آینده به طور کامل راه اندازی شود.
 
وی همچنین ظرفیت میعانات گازی را حدود 240 هزار بشکه عنوان کرد. 

انتهای پیام/
برچسب ها: گاز ، فارس ، شبکه ، مجری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار