باشگاه خبرنگاران بررسی کرد

چشم تیزبین پهپادهای ایرانی در پهنه آبی آسمان / کدام پهپاد ایرانی از ناو آمریکایی تصویر گرفت؟

بر اساس یکی از پژوهش‌های مؤسسه European University Institute، تاکنون هیچ مدرکی دال بر اینکه پیشرفت‌های ایران در زمینه پهپاد از دهه 80 میلادی تاکنون، به خاطر تحریم های غرب متوقف شده باشد دیده نمی‌شود و ایران همچنان به تولید پهپادهای خود تا رسیدن به انواع پیشرفته‌تر ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرنگار دفاعی و امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ در 21 آبان 1393، اولین پهپاد پنهان‌کار بمب‌افکن جمهوری اسلامی ایران، طبق وعده فرمانده هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر فراز آسمان کشورمان به پرواز درآمد.

این موفقیت چشمگیر که ظرف مدت کمتر از سه سال از دستگیری  Lockheed Martin RQ-170 Sentinelاتفاق افتاد، از همان آغاز مخابره این خبر، واکنش‌های مختلفی را از سوی رسانه‌ها، سازمان‌ها، کارشناسان بین‌المللی و علی‌الخصوص مقام‌های آمریکایی در پی داشت.  



همه مسئولین نظامی و سیاستمداران آمریکا تا قبل از ارائه تصاویر مربوط به تصرف آرکیو170 در آذر 1390، توان نظامی و تکنولوژیک ایران را در به‌زمین نشاندن این متجاوز انکار می‌کردند.
این پهپاد پیشرفته آمریکایی پس از شناسایی توسط رادارهای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، با تسلیم شدن در برابر توان جنگ الکترونیک نیروی هوافضای سپاه پاسداران، بدون کمترین خسارت ممکن به غنیمت گرفته شد. این دستاورد مهم دلاورمردان ایران، بار دیگر، خاطره شکست‌های پی‌در‌پی آمریکا را از زمان سقوط لانه جاسوسی‌، رسوایی طوفان شن طبس، و شکست‌های متعدد اطلاعاتی دهه 60، 70، 80، و 90 در اذهان ملت و دولت آمریکا زنده کرد.


در این گزارش، قصد داریم پس از بررسی مقاصد آمریکا در استفاده از پرنده‌های بدون‌سرنشین و جنایات این کشور در حملات پهپادی علیه مردم مظلوم منطقه، در نهایت، ایستادگی، عزت و تعالی غیرت‌مندان کشورمان را در صف‌آرایی مقابل دشمنان به‌نظاره بنشینیم.

سابقه طولانی استفاده از پهپاد در تجاوزات و جنایات آمریکا
ردپای استفاده از پرنده‌های بدون سرنشین در کلکسیون جنایات رژیم آمریکا، در تجاوز به خاک ویتنام نیز به‌ چشم می‌خورد. در این جنگ که سربازان آمریکایی بنا به دستور دولت از هیچ اقدامی فروگذار نکردند و فقط در یک مورد حدود 503 غیرنظامی را بعد از تجاوز، شکنجه و قطع‌عضو قتل‌عام کردند، در نهایت تاریخچه حقوق‌بشری آمریکا بار دیگر با سرافکندگی و کوله‌باری از جنایات جنگی به آغوش رسانه‌های خود پناه برد تا زخم رسوایی‌شان بیش از این چرکین نشود. در این جنگ که در ویتنام به Resistance War (جنگ استقامت) مشهور است،
آمریکا کاروان عظیم نظامی خود را با همه امکاناتش به میدان فرستاده بود که البته حداقل 10 هزار فروند از هواپیماها و هلیکوپترهایش هم سرنگون شدند.

پهپادهایی که آمریکا از آن‌ها علیه نیروی‌هوایی خلق ویتنام(VPAF) استفاده می‌کرد عمدتاً از نوع Ryan بودند. این پرنده‌ها توسط شرکت هوانوردی رایان(Ryan Aeronautical Company) در شهر سن‌دیگو ایالت کالیفرنیا ساخته می‌شدند. این شرکت که در سال 1934 تأسیس شده بود، تولیدات متنوعی از قبیل هواپیماهای آموزشی، جنگنده، عمودپرواز و غیره داشت.

یکی از تولیدات این شرکت، مجموعه پهپادهای Firebee بودند. این پهپادها، اولین پرنده‌های بدون سرنشین با موتور جت بودند که با انگیزه اولیه آموزش پدافندی نیروی‌هوایی و به‌عنوان پهپاد‌هدف ساخته شدند ولی نمونه‌های تهاجمی آن‌ها نیز بعدها برای شرکت در جنگ‌‌‌های خودساخته آمریکا (از جمله جنگ ویتنام) تولید شدند. مجموعه پهپادهای Firebee، یکی از پراستفاده‌ترین پهپادها در نوع خود در سطح جهان بودند.

شرکتRyan  در سال 1969 با شرکت صنایع تکنولوژیک Teledyne ادغام شد. شرکت Teledyne-Ryan در سال 1999 توسط شرکت Northrop Grumman خریداری شد و دیگر شرکتی با نام Teledyne-Ryan وجود خارجی ندارد، اما Teledyne Technologies که "رابرت محرابیان" را به‌عنوان رییس هیئت مدیره خود دارد، همچنان در شهر Thousand Oaks ایالت کالیفرنیا مشغول به‌کار است.

پروژه موشک‌  ADM-160 MALDیکی از تولیدات شرکت ادغامی Teledyne-Ryan بود که البته با همکاری DARPA (آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته وزارت دفاع آمریکا) انجام شد.


موشک‌های (به رنگ قرمز) ADM-160 MALD 

غافل‌گیر شدن از جهش‌های علمی شوروی و توسعه جنگ‌افزار

به گفته مقامات نظامی آمریکا، آژانس DARPA که مسئول توسعه فناوری‌های جنگی است، پس از غافل‌گیر شدن از جهش علمی شوروی در پرتاب ماهواره Sputnik1 (در سال 1958) به‌دستور "آیزنهاور" و با نام اولیه ARPA آغاز به‌کار کرد تا دیگر از پیشرفت‌های علمی-نظامی شوروی این‌چنین شگفت‌زده نشوند. مشابه آژانس DARPA، بنیاد پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته صنایع دفاعی روسیه است که رسماً در سال 2012 در مسکو تأسیس شد.


ماهواره Sputnik1 شوروی

RQ-1 Predator، MQ-9 Reaper، X-45، X-47، Phantom Ray و پهپادهای عمودپرواز(VTOL) از جمله پرنده‌هایی هستند که با حمایت و مشارکت این آژانس، توسط شرکت‌های General Atomics، Boeing و Northrop Grumman ساخته شده‌اند. این پهپادها به صورت مشترک توسط سازمان جاسوسی سیا، نیروی‌هوایی و دریایی آمریکا، نیروی‌هوایی سلطنتی انگلیس، اداره حفاظت مرزی آمریکا(CBP)، و ناسا مورد استفاده قرار می‌گیرند.


X47B

فعالیت‌های آژانس DARPA، در زمینه‌های بسیاری از جمله هوافضا، انواع موشک‌‌ (کروز، بالستیک، اژدر)، آزمایش‌های هسته‌ای، IT، علوم رفتاری، فیزیک پرتو، لیزر، سیستم‌های رادار، موقعیت‌یاب‌های ماهواره‌ای، مراقبت و شناسایی، علوم رباتیک، زره و ضدّ زره، جاسوسی فضایی-ماهواره‌ای، پهپاد و دیگر حوزه‌ها متمرکز بوده است. ظاهراً از سال 1960، فعالیت‌های فضایی غیرنظامی این مرکز بر عهده سازمان ناسا گذاشته شده است.

توسعه پهپادهای مافوق صوت(hypersonic) و ماشین‌های جنگی بدون سرنشین(UGV) نیز در دستور کار آژانس DARPA قرار دارد.

اکنون، شرکت‌های بسیاری در آمریکا در حال ساخت و توسعه پهپاد با اهداف کاربردی متنوع هستند که البته در این میان، هدف تهاجم، کشتار و جاسوسی طبیعتاً در اولویت است. شرکت‌هایBoeing ، General Atomics،Lockheed Martin ،AeroVironment ،Textron  و General Dynamics شرکت‌های فعال تولید پهپاد در آمریکا هستند.

IAI هم شرکت صنایع هوافضای رژیم غاصب صهیونیستی است که تا قبل از توانمندی پهپادی نیروهای مقاومت، تا مدت‌ها در زمینه استفاده از پرنده‌های بدون سرنشین، در آسمان لبنان و غزّه جولان می‌داد.

تعریف پهپاد و تفاوت آن با موشک‌های کروز

پهپاد یا هواپیمای هدایت‌پذیر از دور(UAV)، طبق تعریف سازمان ایکائو (سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی)، یک وسیله هوایی بدون سرنشین است که به‌طور کلی به 2 دسته خودکار(autonomous) و کنترل از دور(RPV) تقسیم‌بندی می‌شود. مسلماً کشورهای سازنده به‌دنبال ارتقاء پهپادهای خود به تکنولوژی تمام‌خودکار هستند- در حالت تمام خودکار، مختصات جغرافیایی مسیر پرواز توسط کاربر در حافظه پهپاد ذخیره می‌شود و هواپیما با استفاده از سامانه GPS و سیستم ارتفاع سنج می‌تواند مسیرهای از پیش تعیین شده را طی نماید که البته امکان اعمال تغییرات مسیر در حین پرواز توسط ایستگاه زمینی نیز وجود دارد.


ایستگاه زمینی کنترل و هدایت پهپادهای مهاجم آمریکا

بمب‌های پرنده(flying bombs)، اولین تلاش غرب برای دستیابی به موشک‌های کروز امروزی بودند. اولین نمونه از بمب پرنده با نام V-1 flying bomb در حدود سال 1944 توسط آلمان نازی ساخته شد. آمریکا بعداً توانست با اِعمال مهندسی معکوس از بقایای یک نمونه از این بمب که به انگلیس شلیک شده بود، بمب پرنده بومی خود را با نام Republic-Ford JB-2 بسازد.


V-1

شاید تصور عموم این باشد که فرقی بین پهپاد و موشک‌ کروز نیست، اما باید گفت که پهپاد برخلاف موشک کروز، بعد از اتمام مأموریت قادر به بازیابی و استفاده مجدد است. همچنین باید اشاره کرد که یک پهپاد می‌تواند حجم قابل‌توجهی از مهمات را با خود حمل کند، ولی موشک کروز خودش جزء مهمات است. ساخت موشک‌های کروز در یک کشور، به معنای توانمندی بالقوه صنایع نظامی آن در ساخت پهپادهای پیشرفته به‌شمار می‌رود.


نمایی از موشک کروز یاعلی‌ع- (به رنگ قرمز)، با برد 700 کیلومتر


موشک‌های کروز قادر و نصر هواپایه در کنار جنگنده F4

سابقه استفاده از پرنده‌های بدون سرنشین، به بیش از یک قرن پیش بازمی‌گردد. زمانی که اتریشی‌ها برای حمله به شهر ونیز ایتالیا از بالن‌های بدون سرنشین مجهز به مواد منفجره استفاده کردند، نخستین تلاش بشر در ساخت جنگ‌افزار بدون سرنشین در آگوست 1849 رقم خورد. سیر تکامل پهپاد به شکلی که امروزه شاهد آن هستیم، از اوایل قرن بیستم آغاز می شود و از ابتدای جنگ جهانی اول تا پایان جنگ جهانی دوم تا به امروز، سرعت غیرقابل تصوری به‌خود می‌گیرد.

با توجه به کاربرد روزافزون پهپاد در عرصه‌های مختلف، امروزه دسته‌بندی‌های جزئی‌تر دیگری نیز به‌وجود آمده است. عباراتی مثل NUAV، MAV و VTOL UAV از جمله این دسته‌بندی‌ها در عرصه ساخت پهپاد هستند. در مجموع، واژه drone برای اشاره به همه انواع پرنده‌های بدون سرنشین به‌کار می‌رود.

اگر یک پهپاد، صرفاً با هدف اولیه تهاجم طراحی شده باشد، به آن UCAV گفته می‌شود که مخفف  Unmanned Combat Aerial Vehicle است.

ظاهراً کشتار غیرنظامیان کشورهای منطقه و جهان، به‌نوعی سرگرمی برای نظامیان آمریکایی تبدیل شده است. به گزارش دیلی‌میل، به ازای هر تروریست ادعایی دولت اوباما، 50 غیرنظامی کشته می‌شوند که در میان آن‌ها کودکان بسیاری نیز به‌چشم می‌خورند.

حمله پهپادهای آمریکا به افغانستان و پاکستان از حدود سال 2004 توسط دولت بوش شروع شد. شمار تجاوزات آمریکا در زمان اوباما که دارنده جایزه صلح نوبل است، نه‌تنها کاهش نیافته، بلکه بر وسعت آن‌ها در سایر کشورهای اسلامی نیز افزوده شده است.

بنا به گزارشهای متعدد‌ نهادهای بین‌المللی مانند اداره روزنامه‌نگاری تحقیقی لندن(BIJ)، سازمان Reprieve، مؤسسه New America Foundation، سازمان دیدبان حقوق بشر(HRW)، نشریه  Long War Journal، وبسایت Pakistan Body Count، و سازمان عفو بین‌الملل(AI)، تاکنون حداقل 900 غیرنظامی توسط پهپادهای آمریکا در شمال‌غرب پاکستان و در مرز افغانستان کشته شده‌اند که حداقل 200 مورد از آن‌ها کودک بوده‌اند. گفته می‌شود که کشتار پهپادی آمریکا در افغانستان، پاکستان، یمن، لیبی و سومالی توسط بخش عملیات ویژه سازمان جاسوسی سیا(Special Activities Division) انجام می‌شود.

گزارشی که اداره روزنامه‌نگاری تحقیقی لندن در نوامبر 2014، صرفاً از پاکستان جمع‌آوری کرده به قرار زیر است:

حملات پهپادهای آمریکا در اکتبر 2014: 9 مورد /// تعداد افراد کشته شده: 50 نفر

تعداد حملات پهپادهای آمریکا از سال 2004 تا 31 اکتبر 2014: 402

تعداد حملات پهپادها در دوره بوش: 52

تعداد حملات پهپادها در دوره اوباما: 350

تعداد غیرنظامیان کشته‌شده: 957

تعداد کودکان کشته شده: 202

تعداد مجروحین: 1695

گزارش اداره مذکور از کشتار پهپادهای آمریکا در یمن:

تعداد حملات پهپادهای آمریکا از سال 2002 تا 31 اکتبر 2014: 199 مورد

تعداد غیرنظامیان کشته‌شده: 151
تعداد کودکان کشته شده: 18

تعداد مجروحین: 319

گزارش این اداره از کشتار پهپادهای آمریکا در سومالی:

تعداد حملات پهپادهای آمریکا از سال 2007 تا 31 اکتبر 2014: 10 مورد

تعداد غیرنظامیان کشته‌شده: 1

تعداد مجروحین: 3

آمار تلفات در سایر عملیات مخفی آمریکا در سومالی:

تعداد حملات مخفی: 11

تعداد غیرنظامیان کشته‌شده: 47

تعداد کودکان کشته شده: 2

تعداد مجروحین: 21  

به گزارش دیلی‌میل، به ازای هر تروریست ادعایی دولت اوباما، 50 غیرنظامی کشته می‌شوند. طبق تحقیقات مشترک دانشگاه‌های استنفورد و نیویورک، مردان، زنان و کودکان در 24 ساعت شبانه‌روز در معرض حملات پهپادی دولت آمریکا هستند. به گفته آن‌ها، آمریکا حتی به امدادگرانی که بعد از شلیک موشک اول، به کمک مجروحین می‌آیند هم رحم نمی‌کنند.

این حملات و کشتارها باعث ایجاد ترس و وحشت فزاینده‌ای در میان مردم مناطق تحت تجاوز آمریکا شده است، به‌گونه‌ای که جمع کثیری از آن‌ها به انواع اختلالات اضطرابی از جمله فوبیا و PTSD مبتلا شده‌اند. والدین کودکان در این مناطق، از ترس حملات موشکی آمریکا از فرستادن فرزندان خود به مدرسه خودداری می‌کنند.

"کلیو استافورد اسمیت"، از مؤسسه خیریه Reprieve می‌گوید: "افراد بی‌گناه بسیاری در کل این مناطق در حال قتل‌عام هستند و مرگ برای آنها از آسمان می‌بارد."

به گزارش لئون واتسون از دیلی‌میل، برخلاف ادعای آمریکا مبنی بر به‌راه انداختن مبارزه با تروریسم(War on Terror)، به غیر از تنها 2 درصد از کشته‌شدگان، باقی تلفات حملات پهپادی دولت آمریکا همگی از میان غیرنظامیان بی‌گناه هستند.


"نبیلا رحمان" یکی از بازماندگان حملات پهپادی آمریکا به پاکستان است که بر خلاف "ملاله یوسف‌زی" تاکنون هیچ استقبالی از فعالیت‌های روشنگرانه او و خانواده‌اش در رسانه‌ها، سازمان‌ها و اندیشکده‌های بین‌المللی نشده است!

سازمان ملل، حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا را نوعی کشتار هدفمند دانسته و تصریح کرده است که آمریکا با این حملات در حال نقض قوانین بین‌المللی است.

ظاهراً کشتار غیرنظامیان کشورهای منطقه و جهان، به‌نوعی سرگرمی برای نظامیان آمریکایی تبدیل شده است. دولت آمریکا با ورود غیرقانونی به حریم هوایی کشورها و قتل‌عام غیرنظامیان، تا آن‌جا پیش می‌رود که با حمله پهپادی به یک مجلس عروسی در دسامبر 2013 در یمن، 12 کشته و 15 مجروح به‌جای می‌گذارد.

فجایع صورت گرفته توسط آمریکا و به‌دستور مستقیم برنده جایزه صلح نوبل 2009، باعث شده تا این حقیقت یک‌بار دیگر در اذهان ملت‌های مسلمان بیدار شود که دشمن، درحالی که با ادعای صدور امنیت و دموکراسی وارد شده است، اما هرگز از هیچ کوششی برای پایمال کردن حقوق مسلمانان و نسل‌کشی آنان دریغ نخواهد کرد. ملت‌های مسلمان باید بدانند که برای پاسداری از استقلال، آبرو و حیثیت خود در برابر دشمن، راهی جز بهره‌مندی از دفاع همه جانبه و فراهم آوردن همه ساز و برگ نظامی مورد نیاز وجود ندارد. لذا اعتماد و سازش با دشمن، راهی جز ذلت به بار نخواهد آورد و باید همواره در پی کسب عزت و تعالی بود.


زنده‌شدن خاطره طوفان شن طبس برای آمریکا؛

13آذر 1390، آسمان کاشمر... یک پروژه فوق سری با فناوری بسیار پیشرفته و با اهداف شناسایی و جاسوسی از تأسیسات و دستاوردهای کشور هدف...


- پرواز در 18 کیلومتری سطح زمین و رادار‌گریزی بالا، به طوری که در حال پرواز به سختی قابل مشاهده خواهد بود
-
بخشی از برنامه ی جاسوسی وسیع آمریکا برای شناسایی محل سایت‌های هسته‌ای و پایگاه‌های موشکی ایران
-
ساخت سال 2007 شرکت Lockheed Martin
-
بهره‌گیری از خط ارتباط پایدار ۲۵۶ بیتی با ماهواره، که توسط یک کد ۱۱ رقمی محافظت می‌شود. این ارتباط رمزشده از نظر امنیت در سطح قابل‌توجهی قرار دارد
-
فناوری مشابه با جنگنده‌های فوق‌پیشرفتهf-35  (جنگنده‌های یکه‌تاز عرصه هوایی(
-
دارای موتور بسیار حساس و پیچیده‌ که قابلیت پرواز پهپاد از چند ساعت را به چند روز افزایش داده است
-
دارای قابلیت خود انفجاری در صورت افتادن به دست دشمن
-
دارای 8 دوربین الکترواپتیکال و 4 دوربین حرارتی که می تواند برای امور مختلفی خصوصاً رصد فعالیتهای موشکی به کار بروند
- نحوه فرود هواپیما توسط نیروهای پدافندی ایران: یک سقوط نرم با ارّابه‌های بسته


واکنش رسانه‌ها، کارشناسان و سیاستمداران

خبرگزاری ایرلند در این باره می‌نویسد: تا سال 2009 کسی از وجود RQ 170 Sentinel در آمریکا مطلع نبود تا اینکه در این سال، متخصصان وجود این پرنده جاسوسی را در نیروی هوایی آمریکا لو دادند و آمریکا هم در سال 2010 وجود و استفاده از آن را تایید کرد؛ اینک، ایران یکی از همین هواپیماها را با کمترین خسارت از آسمان پایین آورده است.

بنا به برآورد کارشناسان امنیتی، نظامی، و متخصصان علوم الکترونیک، ایران توسط جنگ الکترونیک، کنترل RQ 170 را به‌دست گرفته و ارتفاع آن را کم کرده و با حداقل خسارت به زمین نشانده است. هواپیماهای پنهان‌کار، مستقیماً با ماهواره در ارتباط هستند و از ایستگاه زمینی نمی‌توان به گیرنده آنها دسترسی پیدا کرد. تنها راهی که می توان این هواپیما را کنترل کرد، هک کردن ایستگاه کنترل این هواپیماست که در آمریکا هستند و این کار واقعاً به طرز غیرقابل باوری دشوار است.

جان پایک، کارشناس مسائل نظامی در گفتگو با سی‌ان‌ان گفت: این هواپیما سقوط نکرده است؛ به نظرم نمی‌آید که تصاویر یک هواپیما پس از سقوط به این شکل باشد!

بیل سوئیتمن، کارشناس مسائل نظامی نیز معتقد است که تصاویر نمایش ‌داده‌ شده توسط ایران واقعی است، و ایران با شلیک، هواپیما را سرنگون نکرده چون هیچ اثری از این امر در تصاویر به چشم نمی‌خورد.

اریک اشمیت، مدیرعامل وقت گوگل در مصاحبه ‌با شبکه سی‌ان‌ان می‌گوید: همواره این نگرانی وجود داشته که ایرانیان به نحوی نرم‌افزارهای رمزنگاری شده برای کنترل را بشکنند. ایرانیان به نحوی عجیب در زمینه علوم سایبری با استعداد هستند، که دلایلی دارد که ما از آن‌ها اطلاعی نداریم... با وجود اینکه اطلاعات در این زمینه محرمانه‌اند، اما همیشه این امکان وجود دارد که ارتباطات غیر رمزنگاری شده، از راهی مورد دسترسی قرار گرفته و ما هرگز نفهمیم.

باز هم گزینه های روی میز!!!

به نوشته وال استریت ژورنال، مقامات آمریکایی، گزینه‌های مختلفی از جمله اعزام تیم‌های کماندویی به داخل ایران از افغانستان برای تصاحب یا انهدام پهپاد، بمباران محل نگهداری پهپاد و یا استفاده از عناصر خرابکار برای نابود کردن آن را بررسی کردند، اما از ترس عواقب غیرقابل‌پیش‌بینی، از انجام چنین عملیات‌هایی منصرف شدند.

صحبت‌های اوباما در تقاضا از ایران برای بازگرداندن پهپاد، با انتقاد تند دیک چینی مواجه شد. از دید او، اوباما به جای درخواست کاری که ایران هرگز آن را انجام نخواهد داد بهتر بود برای نابودکردن پهپاد اقدام می‌کرد.

جان تابین از وبسایت "امریکن اسپکتیتور"، ضمن مسخره خواندن اقدام اوباما، نوشت که او بساط خنده خوبی برای ایرانیان فراهم کرده‌ است.

وبسایت Global Security در ادامه تحلیل‌های خود در باره خبر تصرف پهپاد آمریکا می‌نویسد: در جنگ تحمیل شده بر ایران توسط عراق و سایر کشورهای جهان، جمهوری اسلامی ایران با به پرواز درآوردن پرنده‌های بدون سرنشین، زمینه‌ توسعه پهپادهای خود را فراهم کرد. بعد از این جنگ، ایران به دنبال تولید و توسعه پهپادهای جدیدتر از جمله پهپاد مهاجر پرداخت. تست عملیاتی پهپادهای جدید از اواخر دهه 90 به صورت جدی آغاز شد.

به نوشته وبسایت ،Naval Drones پهپاد مهاجر، پهپادی تاکتیکی است که برای مأموریت‌های وی‍ژه ساخته شده است و 120 مایل سرعت و 15 هزار پا برد دارد. این پهپاد به خاطر داشتن سیستم‌های عکس‌برداری پیشرفته، به صورت ویژه به منظور مأموریت‌های هوایی (نظارت دریایی) تولید شده است.


 پهپاد مهاجر، در حال تصویربرداری از ناو آمریکایی

سرانجام
به گزارش رسانه‌های جهان،‌ پهپاد فوق پیشرفته
RQ170 غنیمتی و همچنین نمونه ایرانی آن، صبح 21 اردیبهشت93 با حضور رهبر انقلاب ، سرلشکر فیروزآبادی، سرلشکر جعفری، سرلشکر صالحی و دیگر فرماندهان عالی‌رتبه ارتش و سپاه رونمایی شد.

متخصصان نیروی هوافضای سپاه توانستند در فاصله پاییز 90 تا بهار 93، پهپاد فوق پیشرفته RQ170 آمریکا را مهندسی معکوس کنند.

یک سال بعد از تصرف پهپاد آمریکایی، سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران از انجام کاری بزرگ در مجموعه سپاه خبر داد. "تمام اطلاعات آرکیو 170 رمزگشایی شد." وی، این خبر را در همایشی با عنوان "روز پیروزی" که در دانشکده هوافضای دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شده بود اعلام کرد. سردار حاجی‌زاده در تشریح ویژگی‌های این پهپاد گفته بود: موتور این پهپاد، اختلاف دما با محیط ایجاد نمی‌کند و به همین خاطر با حسگر حرارتی قابل ردگیری نیست. صدای موتور از مسافتی خاص به بعد، قابل شنیدن نیست و ابر سفید نیز به جا نمی‌گذارد. همچنین رنگ پهپاد به‌گونه‌ای است که از فاصله‌ای خاص به بعد قابل رؤیت نیست. بنا بر اطلاعات اعلام‌شده توسط فرمانده نیروی هوافضای سپاه، سنسورهای پهپاد آرکیو170 می‌تواند جنس مواد، سفتی خاک، عمق تقریبی آب و حتی زیر تور استتار را هم شناسایی کند و ببیند. حاجی‌زاده، نوع این سنسورها را از نوع فراطیفی اعلام کرد و اضافه کرد: این نسل سنسورها با گرفتن بازتاب نور اجسام، جنس آنها را تشخیص می‌دهند.


سردار سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه نیز در مهرماه 92 اعلام کرده بود که تمام حافظه‌ها و کامپیوترهای آرکیو170 رمزگشایی شده‌اند و در آینده نزدیک اخبار خوشی از آرکیو170 و بهینه سازی‌هایی که نیروهای ما روی "مدل معکوس‌شده" آن انجام دادند اعلام خواهد شد.

گفتنی است، مهندسی معکوس(Reverse Engineering) به اقداماتی در تغییر کدهای پروازی و سیستم‌های هدایت کننده گفته می‌شود که هرگونه ارتباط با هدایت‌گران قبلی را قطع و هدایت‌گران جدید را در هارد و سیستم‌های راداری و مخابراتی آن کارگذاری می‌کند. مهندسی معکوس از نظر کارشناسان نظامی، به‌مراتب کاری دشوارتر از شکار یک پرنده است.




لازم به یادآوری است که چند ماه قبل از تصرف هواپیمای آمریکایی توسط نیروهای پدافندی ایران، ارتش آمریکا دو قرارداد 47 میلیون دلاری برای یافتن راه‌هایی به منظور تامین امنیت جی‌پی‌اس RQ منعقد کرده بود.

توان پهپادی ایران

با توجه به لزوم توان دفاع همه جانبه در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، تلاش برای دستیابی به ساخت و گسترش توانمندی‌های هوایی بدون سرنشین از دوران هشت سال دفاع مقدس آغاز شد و تا به امروز نیز این دستاوردها ادامه یافته و حاصل آن پیشرفت روز افزون صنایع دفاعی کشور در این زمینه است. ابابیل و مهاجر، جزء اولین تلاش‌های رزمندگان بودند.

شکست تحریم

مجهز کردن پهپادها به موتورهای سبک، موشک های هوا به هوا، اتصالات ارتباطی با پهنای باند بالا و همچنین توان مدت پروازی طولانی، همگی بیانگر حقارت تحریم‌ها در برابر ملت ایران هستند که هرگز قادر به توقف صعود ایران بر قله های افتخار جهان نخواهند بود.

بر اساس یکی از پژوهش های مؤسسهEuropean University Institute ، هیچ مدرکی دالّ بر اینکه پیشرفت‌های ایران در زمینه پهپاد از دهه 80 میلادی تا کنون، به خاطر تحریم های غرب متوقف شده باشد دیده نمی‌شود و ایران همچنان به تنوع تولید پهپادهای خود تا رسیدن به انواع پیشرفته تر ادامه می دهد.

متخصصین کشورمان همچنین توانسته‌اند با ساخت پهپادهای فطرس و شاهد 129، قدرت فزاینده جمهوری اسلامی ایران را در حرکت به سمت پهپادهای بسیار پیشرفته‌تر نشان دهند.

هجوم به قلب دشمن

در تاریخ افتخار آفرینی‌های اتّحاد محور مقاومت در منطقه، می‌توان ردپای پهپادهای جمهوری اسلامی ایران را در جبهه نبرد مستقیم نیز مشاهده کرد و دید که چگونه ایران در دفاع و حمایت از برادران مظلوم خود در برابر دشمنان جهان اسلام برخاسته است. نمونه ای از آنها پرواز پهپاد ایوب توسط حزب‌الله و همچنین پهپاد ابابیل توسط حماس است. در مهرماه 91 ، ایوب توانست با عبور از دید رادارها وارد سرزمین‌های اشغالی شده و پس از طی 300 کیلومتر و گذر از مراکز نفتی و نظامی اسرائیل، طی 3 ساعت به اصلی ترین تأسیسات هسته‌ای رژیم اشغالگر قدس برسد.

با اعلام دبیر کل حزب‌الله مبنی بر ایرانی بودن این پهپاد، زنگ خطر دیگری برای سران رژیم صهیونیستی به صدا در آمد؛ وقتی سامانه‌های پدافندی آنها در برابر ایوب شکست خورده اند، در مقابل نفوذ پهپادهای پیشرفته ی ایرانی مثل شاهد129 و فطرس چه عملکردی خواهند داشت؟!

پهپاد حماس نیز توانسته بود به عمق 60 کیلومتری سرزمین‌های اشغالی نفوذ کرده و اقدام به تصویربرداری از مراکز نظامی و دولتی صهیونیست‌ها کند. شبکه ی 10 تلویزیون اسرائیل، این پهپاد را متعلق به ایران دانست. گرچه دنیا پیش از این از تحویل راکت‌های فجر 5 ایران به حماس با خبر شده بود، اما هیچ یک از سازمان‌های اطلاعاتی و نظامی تا آن زمان از تجهیز نیروی مقاومت فلسطین به پهپاد اطلاعی نداشتند.


پرواز ابابیل بر فراز سرزمین‌های اشغالی

در بیانیه گردان های القسام، نام این پهپاد، ابابیل عنوان شده است. طبق این بیانیه، اکنون حماس سه نوع پهپاد ابابیل با ماموریت‌های مختلف شناسایی، هجومی و انتحاری در اختیار دارد.

چشمان تیزبین ارتش و سپاه در آسمان ایران؛ سرگردانی دشمن در توهّم تحریم

از سال‌های اولیه دهه 60 تا به امروز، پرنده‌های بدون سرنشین بسیاری با کاربردها و خصوصیات گوناگون به‌دست نیروهای پر افتخار نظامی کشور به مرحله تولید و انبوه‌سازی رسیده‌اند. تعداد تولیدات دفاعی کشورمان در این زمینه‌ به چیزی بیش از 30 پرنده می‌رسد که از این تعداد، برخی شامل پهپادهایی می‌شوند که پس از رهگیری، توقف و مهندسی معکوس به مرحله تولید رسیده‌اند و برخی دیگر نیز پرنده‌های بومی هستند که به نسل‌های دوم، سوم و چهارم گسترش یافته‌اند. 

ابابیل، مهاجر، تلاش، صاعقه، آوا، شاهین، تیزپر، چابک‌پر، سبکبال، باز، طوفان، هدهد، فراز، زحل، صادق، ناظر، یسیر، سریر، رعد 85، کرار، حازم، سفره‌ماهی، شاهد 129، فطرس، اسکن‌ایگل ایرانی، و RQ170 ایرانی، بخشی از پرنده‌های آسمان کشورمان هستند.

"ابابیل 1،2،3" :





ابابیل 2


ابابیل 3

"مهاجر 1،2،3،4" :



مهاجر 4، مجهز به موشک‌های هوا به هوا

"حماسه" :



"صاعقه" :



"رعد" :



"یسیر" :




"سریر" :



"سفره‌ماهی(Eagle Ray)" :


" کرّار" :



سقوط توطئه های دشمن
علاوه بر این افتخارات، نیروهای مسلح کشورمان، قدرت خود را در شناسایی، تصرّف یا انهدام پدافندی پهپادهای دیگر دشمن نیز ثابت کردند. از جمله شکست های نظامی و اطلاعاتی امریکا و اسرائیل، انهدام پهپادهای اسکن ایگل و هرمس در ایران بود.




"امین حطیط"، سرتیپ بازنشسته ستاد مشترک ارتش لبنان گفت: آمریکا فکر می‌کرد که زمین‌گیر شدن پهپاد قبلی‌اش در ایران کاملًا اتفاقی بود و سعی کرد از این مسئله اطمینان حاصل کند، اما آمریکا باز هم در جنگ الکترونیکی با ایران سرافکنده شد.


سرتیپ امین حطیط، زمین‌گیر کردن دو پهپاد آمریکایی توسط ایران و ارسال پهپاد عملیاتی ایوب توسط حزب‌الله به سرزمین های اشغالی را موفقیتی بزرگ برای محور مقاومت دانست و تصریح کرد: بین محور مقاومت و دشمن، جنگ الکترونیکی وجود دارد. محور مقاومت در مقابله با دشمن به پیروزی‌های پیاپی دست یافته و هیچ کس نمی‌تواند این موفقیت‌های بزرگ را انکار کند.

"افتتاح خط تولید اسکن‌ایگل در ایران" :




ایران، سومین سازنده ی پهپادهای مجهز به موشک در دنیا؛
نگاهی به پهپادهای رزمی شاهد 129 و فطرس 

5مهر 1392، سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده‌ ی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌وگویی با تأکید بر اینکه پهپاد ایرانی با نام شاهد 129 از ایده تا تولید کاملاً ایرانی است گفت: دانشمندان این مرز و بوم با جهادی علمی، استراتژیک‌ترین پرنده ی بدون سرنشین ایران اسلامی را ساختند و رونمایی از‌ آن، دهان ابرقدرت‌ها را از حیرت بازخواهد گذاشت.


بخشی از خصوصیات این پهپاد:
-
توانایی حمل همزمان 8 بمب یا موشک هوشمند سدید نقطه زن، برای اهداف ثابت و متحرک
-
دقت در هدف گیری
-
شعاع عملیاتی 1700 کیلومتر
 24-
ساعت مداومت پروازی با یک بار سوختگیری
-
ارتفاع پروازی 24 هزار پا و ارتباط با ایستگاه های کنترل سیار زمینی
-
مقابله با اشرار و تروریست ها، کشف و شناسایی در مرزهای آبی و خاکی، مسائل زیست محیطی، نقشه برداری و تهیه عکس های هوایی

قدرت پیشرانه این هواپیما توسط یک موتور توربوپراپ تأمین می‌شود. اولین نشانههای وجود این پهپاد، در رزمایش پیامبر اعظم7 در تیرماه 91 آشکار شد. برد پروازی در نمونه شناسایی این پهپاد تا 2000 کیلومتر نیز قابل افزایش است. هزینه هر ساعت پرواز این پرنده در حدود 100 هزار تومان می باشد.

پیکربندی شاهد129 شامل یک بدنه  استوانهای، سکان V شکل که در انتهای بدنه قرار گرفته، بال مستطیلی با دهانه بال بالا و وتر کوتاه که سبب ایجاد ضریب منظری و ضریب گلاید بسیار بالا میشود. دهانه بال این هواپیما 16 متر است. ابعاد دیگر شاهد 129 شامل طول 8 متر، قطر بدنه 65 تا 75 سانتیمتر، ارتفاع ارابه فرود 1.1 متر و ارتفاع کلی آن حدود 3 تا 3.1 مترمی‌شود. فاصله دو سر دم V شکل آن نیز 4.4 متر است.

يک متخصص پهپاد در موسسه مطالعات راهبردی هوافضا در رژیم اشغالگر صهیونیستی اعتراف کرده که عکس‌هاي شاهد 129 نشان مي‌دهد اندازه و طراحي آن مشابه هرمس 900 توليدي شرکت "البيت سيستمز" است و شکل خارجي اين پهپاد بیانگر پيشرفتی مهم در توليد مواد ترکيبي و عناصر سازه‌ای ایران است.

به گزارش "دفنس آپديت": شاهد 129 در مقايسه با پهپاد اسراييلي، داراي پلاتفورم قوي‌تر و ظرفيت حمل مهمات بيشتري است.


رونمایی از فطرس، دو ماه بعد از پهپاد استراتژیک و دوربرد شاهد 129

 27آبان 1392، سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان در مراسم رونمایی از پهپاد "فطرس" در جمع خبرنگاران گفت: هواپیمای بدون سرنشین فطرس که امروز شاهد رونمایی از آن بودید، به‌دست توانمند متخصصان اقتدارآفرین شرکت صنایع هواپیماسازی ایران وابسته به سازمان صنایع‌ هوایی وزارت‌دفاع و با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز دانشگاهی کشور متناسب با نیازهای نیروهای مسلح کشورمان طراحی و ساخته شده است.




گوشه‌ای از ویژگی‌های فطرس:
-
افزایش در برد و مداومت پرواز، نسبت به شاهد 129
-
بزرگترین هواپیمای بدون سرنشین کشور
-
ارتفاع پروازی 25 هزار پا
-
قابلیت 16 تا 30 ساعت پرواز مداوم
-
مسلح‌شدن به موشک‌های هوا به سطح و انواع راکت ها، علاوه بر ماموریت‌های شناسایی و مراقبت
-
شعاع عملیاتی تا 2000 کیلومتر
-
مواظبت از مرزهای دریایی و خشکی، دیدبانی ازخطوط لوله‌های نفتی و مخابراتی، کنترل ترافیک جاده‌ها، دیدبانی مناطق حادثه‌دیده در زلزله، آتش‌سوزی و سیل، محیط‌بانی برای حفاظت از محیط‌زیست و ارسال فیلم و عکس‌های دقیق در طول مدت ماموریت
-
اعتبارسنجی این هواپیما در تخصصی‌ترین آزمایشگاه‌ها و مراکز تست کشور با موفقیت صورت گرفته است
-
گذراندن تست‌های زمینی با استانداردهای بین‌المللی در سرعت کم، متوسط و بالا و تست پروازی با موفقیت و فراتر از اهداف طراحی شده

مداومت پروازی بیشتر در این پرنده یعنی اینکه متخصصان کشورمان اکنون توانسته اند علاوه بر طراحی پیشرفته‌تر بدنه به خصوص در بال ها، موتوری را طراحی کنند که بتواند با یک بار سوخت‌گیری این مسافت را طی کند.

گزارش از محمد صیدی

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۸ ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
زنده باد ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵
چشم دشمنان کور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۱۵ بهمن ۱۳۹۴
امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۵:۲۹ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
به ایرانی بودنم افتخار میکنم
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۲:۴۴ ۲۷ آذر ۱۳۹۳
درود به شرف تمام کسانی که در سایه ی لطف الهی و حمایت رهبری و نظام برای سربلندی کشور عزیزمون ایران اسلامی در هر رشته ای تلاش میکنن...
خداقوت
-
خیراندیش جانباز
۱۲:۱۶ ۲۷ آذر ۱۳۹۳
روزی که با صدام وبا هم دستانش جنگ می کردیم برای دفاع از میهن حتی فشنگ اسلاحه را برایمان سهمیه می دادند حالا به امید خدا و زحمت دلاور مردان هیچ بهانه ای برای دفاع نکردان از جمهوری اسلامی ایران باقی نمانده است .افتخارم ایران
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۹:۵۱ ۲۷ آذر ۱۳۹۳
با سلام
آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند
تا ایران و ایرانی با رهبری امام خامنه ای است ما می توانیم به امید فتح تمام قله های علمی
Iran (Islamic Republic of)
غیرتی
۰۹:۴۹ ۲۷ آذر ۱۳۹۳
خدا قوت. درود بر سربازان گمنام امام زمان که وجود آنان برایمان دلگرمی است. رهبر اگر فرمان دهد جان را فدایش میکنم. السلام علیک یا اباصالح المهدی ادرکنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۲۷ آذر ۱۳۹۳
زنده و پاینده باد ایران و ایرانی ..........
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۲:۰۸ ۲۷ آذر ۱۳۹۳
خداوند یار و یاورتان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۸ ۲۶ آذر ۱۳۹۳
ما می توانیم یک شعار نیست یک حقیقت است
Iran (Islamic Republic of)
علی حضرتی
۱۹:۵۳ ۲۶ آذر ۱۳۹۳
درودبرغیرتتان که ثابت کردید «ما می توانیم»
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۶ ۲۶ آذر ۱۳۹۳
افتخار میکنم
Netherlands
اسماعیل
۱۶:۱۳ ۲۶ آذر ۱۳۹۳
و اینک مردانی دلیر از سرزمینی کهن لرزه بر جان دشمنان افکنده اند . تبارک ا... احسن الخالقین
Germany
عطا
۱۵:۵۵ ۲۶ آذر ۱۳۹۳
دست علی یارتان
Iran (Islamic Republic of)
مصطفي
۱۵:۱۲ ۲۶ آذر ۱۳۹۳
به ايراني بودنم مي بالم.با خواندن اين مقاله احساس امنيت بيشتري مي كنم. به اميد موفقيت هاي بيشتر و بهتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۲۶ آذر ۱۳۹۳
تا كور شود هر آنكه نتواند ديد
Germany
ناشناس
۱۴:۲۴ ۲۶ آذر ۱۳۹۳
درود برسپاه و ارتش و کلا رزمندگان اسلام و سلام بررهبرعظیم الشان انقلاب حضرت امام خامنه ای .
Iran (Islamic Republic of)
مهیار
۱۳:۵۷ ۲۶ آذر ۱۳۹۳
ما توانستیم
Iran (Islamic Republic of)
صادقی
۱۳:۰۶ ۲۶ آذر ۱۳۹۳
الله اکبر الله اکبر الله اکبر
رزمندگان اسلام ،خداوند متعال یار و همراهتان
انشاءالله موفق و سلامت باشید، تشکر
United States of America
رامین
۱۲:۲۸ ۲۶ آذر ۱۳۹۳
درود و سلام و خسته نباشید به برادران هوا فضا به امید موفقیت در همه ی زمینه ها
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۲۷ ۲۶ آذر ۱۳۹۳
آقا اجازه نبرد بدهند ما عاشق ازبین بردن اسرائیل هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۲۶ آذر ۱۳۹۳
از ایرانی بودنم احساس غرورمیکنم.خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۲۴ ۲۶ آذر ۱۳۹۳
خدا حفظتون کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۲۶ آذر ۱۳۹۳
الله اکبر جانم فدای رهبر خسته نباشید ای سرفرازان دلیر
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۴۶ ۲۶ آذر ۱۳۹۳
انشائ اله روزی برسد که بر تمام دنیا سروری کنیم و عدالت را به کمک امام زمانمان بر پهنه هستی برقرار نماییم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۲۶ آذر ۱۳۹۳
سلام:تاچشم دشمنای اسلام وایران درآ ید
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۱۰:۱۸ ۲۶ آذر ۱۳۹۳
دست علی(ع) یارتان
Iran (Islamic Republic of)
رامین
۱۰:۱۸ ۲۶ آذر ۱۳۹۳
بابا دست مریزاد به بر و بچه های مقتدر،ولایتمدار و متدین سپاه همیشه سرافراز......
Iran (Islamic Republic of)
وحيدقلندر
۰۹:۵۶ ۲۶ آذر ۱۳۹۳
دست خدا به همراهتان اي دليران .باعث افتخار ما ايراني ها هستين
Iran (Islamic Republic of)
خلیل
۰۹:۵۱ ۲۶ آذر ۱۳۹۳
الله اکبر،درودبررزمندگان اسلام،سلام برشهیدان،مرگ برآمریکا،مرگ برمنافقین وکفار،مرگ براسرائیل غارتگر
Iran (Islamic Republic of)
امیرحسن
۰۹:۴۴ ۲۶ آذر ۱۳۹۳
پاینده باد ایران
Iran (Islamic Republic of)
taha
۰۹:۳۵ ۲۶ آذر ۱۳۹۳
مامیتوانیم
Iran (Islamic Republic of)
كاظمي
۰۹:۳۳ ۲۶ آذر ۱۳۹۳
زنده باد نام و پرچم ايران سلام گرم به سازندگان
-
علی از خلخال
۰۹:۲۲ ۲۶ آذر ۱۳۹۳
سلام ودرود برسربازان اسلام
Spain
سید مرتضی
۰۹:۱۶ ۲۶ آذر ۱۳۹۳
خدا قوت پهلونا، انشاء الله زیر سایه امیر المومنین علی علیه السلام موفق و موید باشید.
Iran (Islamic Republic of)
saeed
۰۹:۰۸ ۲۶ آذر ۱۳۹۳
درود
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۰۸ ۲۶ آذر ۱۳۹۳
سلام
دانشمندان و متخصصان و رزمندگان دلاور ایران اسلامی باعث افتخار و سربلندی ما هستند. برای سلامتی آنها صلوات .
-
حسین پور
۰۹:۰۸ ۲۶ آذر ۱۳۹۳
الله اکبر جانم فدای رهبر
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۸:۵۵ ۲۶ آذر ۱۳۹۳
خسته نباشید قهرمانان ایران
Iran (Islamic Republic of)
محسن کیانی
۰۸:۵۳ ۲۶ آذر ۱۳۹۳
سایه مقام معظم رهبری مستدام باد
انشالله بتوانیم عملکرد این دستاورد های سربازان گمنام امام زمان را در نابودی اسرائیل شاهد باشیم.انشالله
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۸:۵۳ ۲۶ آذر ۱۳۹۳
افرين خدا قوت بر دلير مردان جمهوري اسلامی ايران
Iran (Islamic Republic of)
رشیدی
۰۸:۴۸ ۲۶ آذر ۱۳۹۳
خداقوت فرزندان ایران اسلامی خداراشاکریم ازاین همه افتخارافرینی
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۰۸:۳۸ ۲۶ آذر ۱۳۹۳
بنازم به این همه غیرت که با هیچ همه کار می کنند .
ایرانی یعنی غیرت ....................................
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۲۶ آذر ۱۳۹۳
خسته نباشید دلاوران
دست شما درد نکند
شما باعث افتخار این کشورید
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۰۸:۲۳ ۲۶ آذر ۱۳۹۳
ایشالا پیشرفته ترین تجهیزات نظامی بسازیم چشم ابر قدرتها دربیاد
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۰۸:۱۴ ۲۶ آذر ۱۳۹۳
با سلام . درود بر همه دلاور مردان ایران.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۳ ۲۶ آذر ۱۳۹۳
اینها همه قدرت خداست که توسط فرزندان مومن وراستین ایران زمین نمود کرده ومی کند . ضمن درود برشما ، خدا همه شمارا حفظ کند
Iran (Islamic Republic of)
مهدی سلیمانگلی
۰۸:۰۲ ۲۶ آذر ۱۳۹۳
دست دلیر مردان این مرز وبوم درد نکند با این همه امکانات واین همه جوانان انقلابی کسی جرات ورود به این مرز وبوم را ندارد
Iran (Islamic Republic of)
رامین
۰۸:۰۱ ۲۶ آذر ۱۳۹۳
بابا دست مریزاد به بر و بچه های مقتدر،ولایتمدار و متدین سپاه همیشه سرافراز......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۴ ۲۶ آذر ۱۳۹۳
با سلام - اینها رو باید اونهائی ببینند که به ایران و ایرانی و توان کشور در مقابل با دشمن باور ندارند . همه آنچه دیدم مایه افتخار و سر بلندی جمهوری اسلامی ایران است . خداوند به همه کسانیکه در راه سربلندی و اقتدار این مملکت تلاش کرده و میکند اجر خیر عطا فرماید . خدا قوت هموطن عزیز
Iran (Islamic Republic of)
ابوالقاسم سلطانی
۰۵:۲۶ ۲۶ آذر ۱۳۹۳
آفرین
خدا یار و نگهدارتان باد
یادشهیدان این راه و خلبانان ایران زمین گرامی باد
خدا قوت عزیزان
مرگ بر اسرائیل
مرگ بر آمریکا
مرگ بر استکبار
Iran (Islamic Republic of)
کمال
۰۱:۲۲ ۲۶ آذر ۱۳۹۳
ما پیروزیم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۲ ۲۶ آذر ۱۳۹۳
خواستن توانستن است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۲ ۲۶ آذر ۱۳۹۳
سلام برشهیدان ودرود برسربازان اسلام
Iran (Islamic Republic of)
نادر
۰۰:۱۵ ۲۶ آذر ۱۳۹۳
سرفراز باد جمهوری اسلامی ایران
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۰:۱۵ ۲۶ آذر ۱۳۹۳
یاد وخاطره شهدای گرانقدر دفاع مقدس جاودانه باد. لاحول ولاقوه الابالله العلی العظیم .الحمدلله
Iran (Islamic Republic of)
نيما
۰۰:۰۲ ۲۶ آذر ۱۳۹۳
سلام بر شهيدان مرگ بر اسرائيل
دمتون گرم دم ايرانو ايراني
Iran (Islamic Republic of)
كوروش كمالي از بجنورد
۲۳:۱۱ ۲۵ آذر ۱۳۹۳
بسيار عالي و غرور انگيز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۲ ۲۵ آذر ۱۳۹۳
الله اکبر جانم فدای رهبر
Iran (Islamic Republic of)
اسدى
۲۲:۴۹ ۲۵ آذر ۱۳۹۳
افتخار همه ايرانيان
United States of America
ناشناس
۲۲:۴۵ ۲۵ آذر ۱۳۹۳
امنیت پایدار با ایرانی مقتدر.زنده باد ایران و ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
بانام
۲۲:۴۳ ۲۵ آذر ۱۳۹۳
فقط میگوییم: الله اکبر
Iran (Islamic Republic of)
محمد رضا
۲۲:۴۲ ۲۵ آذر ۱۳۹۳
خدا قوت...
نصر من الله و فتح قریب
Iran (Islamic Republic of)
جلال حسین پور
۲۲:۳۵ ۲۵ آذر ۱۳۹۳
با سلام. به کشورم و فرزندان باهوش و غیرتمندش افتخار میکنم.
Iran (Islamic Republic of)
alireza
۲۲:۳۰ ۲۵ آذر ۱۳۹۳
الله اکبر
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۲:۲۴ ۲۵ آذر ۱۳۹۳
با همت جوانان و حمایت مسولین از این بهتراشو میسازیم انشالله تا دشمن حتی جرائت راه دادن تفکر حمله به امت اسلامی در جهان رو تو ذهنش نداشته باشه با یاری صاحب الزمان(عج)
Iraq
هموطن
۲۲:۲۰ ۲۵ آذر ۱۳۹۳
اینها باعث افتخار وغرور ملی ایرانی می شود به امید اینکه هرروز شاهد به نمایش در آمدن اینگونه پهباد ها باشیم که دور از دسترس نیست واینها خاری شوند به چشم دشمنان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۹ ۲۵ آذر ۱۳۹۳
ایرانی قهرمانی.
United States of America
جواد
۲۲:۱۳ ۲۵ آذر ۱۳۹۳
دست همتون میبوسم که مایه افتخار این آب و خاک هستید خدا پشت پناه همتون باشه وهمیشه شاهد توفیق روز افزون شما باشیم
Iran (Islamic Republic of)
غلام حسین قیاسی
۲۲:۰۹ ۲۵ آذر ۱۳۹۳
باسلام وآرزوی توفیق روزافزون برای همه خدمتگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران و تعجیل در ظهور آقا امام زمان عج
Iran (Islamic Republic of)
محمدجواد ه
۲۲:۰۲ ۲۵ آذر ۱۳۹۳
جانم فدای ایران جانم فدای رهبر درود بر رزمندگان اسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۰ ۲۵ آذر ۱۳۹۳
ایران و ایرانی سربلند و سرافراز باشی
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۱:۲۹ ۲۵ آذر ۱۳۹۳
سلام.باید درهمه زمینه ها به توان داخل تکیه کرد.یاحسین
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۱:۲۷ ۲۵ آذر ۱۳۹۳
لذت بخش بود
Iran (Islamic Republic of)
محمد رضا
۲۱:۱۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۳
زنده باد جمهوري اسلامي ايران
Iran (Islamic Republic of)
محمد رضا
۲۱:۱۷ ۲۵ آذر ۱۳۹۳
زنده باد جمهوري اسلامي ايران
Iran (Islamic Republic of)
عباس بابایی
۲۱:۱۶ ۲۵ آذر ۱۳۹۳
دنیا و در راس انها امریکا و رژیم صهیونیستی باید به قدرت ایران اعتراف کنند.ایران ثابت کرده هیچ تحریمی نمیتواند دولت و مردم ایران را به زانو دربیاورد.تحریمها فرصتی بود تا ایران پیشرفتهای چشمگیری کند و خودش را به دنیا اثبات کند.با ارزوی موفقیت به زحمت کشان ایران اسلامی
Iran (Islamic Republic of)
داود
۲۱:۱۵ ۲۵ آذر ۱۳۹۳
با درود به روان پاک شهدا
زنده باد ایران
خدا قوت- پایدار باشید
Iran (Islamic Republic of)
قاسم
۲۱:۰۵ ۲۵ آذر ۱۳۹۳
زنده باد ایران و ایرانی

از این قدرت احساس غرور میکنم خدایا شکرت که من ایرانیم و تو ایران زندگی میکنم
Iran (Islamic Republic of)
KamraniKia
۲۱:۰۵ ۲۵ آذر ۱۳۹۳
به ايرانى بودنم افتخار کردم درود به شرفتون
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۲۰:۴۳ ۲۵ آذر ۱۳۹۳
خدا قوت...
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۰:۲۵ ۲۵ آذر ۱۳۹۳
خسته نباشید دلاوران
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۲۴ ۲۵ آذر ۱۳۹۳
خدا قوت
خدا قوت
خدا قوت
گل کاشتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۴ ۲۵ آذر ۱۳۹۳
درود برشماروی همه ی تحریم ها را کم کردیدخدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
رسول
۲۰:۱۵ ۲۵ آذر ۱۳۹۳
خداقوت رزمندگان اسلام.
Italy
سعید
۲۰:۱۵ ۲۵ آذر ۱۳۹۳
خداییش دم همتون گرم . مرگ بر اسرائیل ما باید یکی از قدرت های بزرگ باشیم. تا به ما حرف زور نزنن
Iran (Islamic Republic of)
محمد رضا
۲۰:۱۲ ۲۵ آذر ۱۳۹۳
ای رهبر ازاده اماده ایم اماده.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۰۴ ۲۵ آذر ۱۳۹۳
به ایرانی بودن خودم افتخار میکنم
Iran (Islamic Republic of)
mohsen jafari
۲۰:۰۲ ۲۵ آذر ۱۳۹۳
khoda ghovvat
Iran (Islamic Republic of)
adnan
۱۹:۵۰ ۲۵ آذر ۱۳۹۳
خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
زرگری
۱۹:۵۰ ۲۵ آذر ۱۳۹۳
به امید روزی که ایران اسلامی به تمام مردم جهان شناخته شود
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۹:۴۹ ۲۵ آذر ۱۳۹۳
درود و سلام خدا بر پاسداران و محافظان مرزهای جمهوری اسلامی ایران...لبیک یا امام خامنه ای..
Iran (Islamic Republic of)
عاشق قطعه 44
۱۹:۴۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۳
برای سربلندی ایران اسلامی
صلوات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۷ ۲۵ آذر ۱۳۹۳
آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند
Iran (Islamic Republic of)
فرشاد
۱۹:۴۵ ۲۵ آذر ۱۳۹۳
آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۹:۴۵ ۲۵ آذر ۱۳۹۳
امیدوارم روی جنگنده های سرنشین دار مثل پهباد ها بیشتر کار کنن و هر روز ایران عزیزمان را سربلندتر از گذشته در مسیر پیشرفت روزافزون خودش یاری کنن.
Iran (Islamic Republic of)
علی رضا
۱۹:۳۷ ۲۵ آذر ۱۳۹۳
پاینده و جاوید باد دلاورمردان ایران زمین
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۹:۲۹ ۲۵ آذر ۱۳۹۳
به سرزمینم ایران عشق می ورزم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۲۵ آذر ۱۳۹۳
دست شما درد نکند.گزارش جامع و زیبایی بود.
۱۲
آخرین اخبار