مایکل براون ، نژادپرستی و تابوت باز آمریکا برای رنگین پوستان

تابوت باز نمادی بارز از تاریخ دیرینه ایالات متحده در اعدام های غیرقانونی ، نژادپرستی ، بیگانه ستیزی و رفتارهای غیرانسانی با شهروندان آمریکایی _ آفریقایی می باشد .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از الجزیره ؛ این شبکه در پایگاه اینترنتی خود مقاله ای به قلم " حاتم بازیان " موسس نشریه مطالعات اسلام هراسی منتشر کرد و در آن با اشاره به عدم محکومیت افسر پلیس آمریکایی که یک نوجوان سیاهپوست را به قتل رسانده بود ، نوشت : ترانه ای اخیرا سروده و اجرا شده بود بااین مضمون که " او یک سیاه پوست است پس برای مرگ بدنیا آمده است " که هدف از سرودن آن اعتراض به تبعیض گسترده نژادی در آمریکاست . ازدیدگاه واشنگتن و بسیاری از مردم آمریکا سیاه بودن پوست یک تهدید بوده و می تواند دلیلی قانع کننده برای به قتل رسیدن محسوب شود . 

این ترانه را یک دختر نوجوان سیاه پوست در ایالت شیکاگو سرود که خود توسط دو مرد سفید پوست در حالی که به دیدار بستگانش در می سی سی پی رفته بود ، در آگوست 1955 به قتل رسید . مادر این نوجوان هنگام تشییع جنازه وی در تابوت را باز گذاشته بود و به همه اعلام می کرد که نگاه کنند که چگونه خشونت های نژادپرستانه چهره زیبای فرزندش را دگرگون کرده است . 

تابوت باز نمادی بارز از تاریخ دیرینه ایالات متحده در اعدام های غیرقانونی ، نژادپرستی ، بیگانه ستیزی و رفتارهای غیرانسانی با شهروندان آمریکایی _ آفریقایی می باشد . روح آمریکا سالهاست با پیکرهای بی جان دهها شهروند سیاه پوست که در خیابانها، کوچه ها ، فروشگاه های عمومی و بدست نیروهای پلیس کشته می شوند ، آمیخته شده است . پر کردن زندان ها ، نابود کردن رویاها و آرزوهای افراد و ایجاد یک برده داری مدرن در راس سیاست های نژادپرستانه دولت آمریکا قرار دارد . 

ماجرای مایکل براون یادآوری دیگری برای آمریکایی ها و سایر مردم دنیا بود تا بههمگان اثبات کند که تابوت واشنگتن همچنان برای سیاهان آمریکایی _ آفریقایی گشوده است . درد و رنج همیشگی و رفتارهای غیرانسانی با سیاه پوستان هنوز هم شهروندان این کشور را آزار می دهد . 

یک بار دیگر آمریکا و دنیا مشاهده کردند که چگونه حکم دادگاه برای قاتل مایکل براون ،نوجوان بی گناه سیاه پوست عفو و تبرئه بود و چگونه امیدها و آرزوهای سیاهان با گلوله بی تفاوتی و نژادپرستی آمریکایی ها از بین می رود . چقدر تعجب آور و وحستناک است که قتل سیاه پوستان و عدم محاکمه قانونی و عادلانه مجرمین و قاتلین آنها به امری طبیعی و عادی در امور روزانه دولت و مردم آمریکا تبدیل شده است .

الجزیره در ادامه نوشت : ریشه اساسی این ناهنجاری در جامعه آمریکا را باید در سیستم حکومتی و دولتی کشور  یافت که در آن سیاه و سفید نسبت به یکدیگر تمایز و برتری دارند . ازایندیدگاه ، زندگی یک سیاه پوست بی ارزش ، قابل حذف است و اینکه رنگ پوست وی به این شکل درآمده یک گناه نابخشونی محسوب می شود . سیاهان در آمریکا بدلیل رنگ پوستشان باید مجازات شوند و مجازات آنها نیز اعمال رفتارهای غیرانسانی با آنها تا همیشه است . 

در ایالات متحده پیاده روی ، رانندگی ، خرید کردن ، خوانندگی و سایر مشاغل دولتی و غیردولتی برای یک سیاه پوست جرم محسوب می شود . همین که یک سیاه پوست با چنین رنگی بدنیا آمده باید مجازات شود چرا که یک تهدید خطرناک برای زندگی و امنیت سایر مردم _ سفید پوستان (!) _ به شمار می آید .

تابوت باز آمریکا برای دنیای نژاد پرستی در کل جهان نهادینه شده و در گوشت و پوست بخش های مختلف اجتماع این کشور از جمله نیروهای پلیس ، نظام سیاسی و حکومتی ، ساختارهای سازمانی ، نظام قضایی ، رسانه ها و روابط بین المللی مخلوط شده است . شاید برخی جنبش های مردمی از سالهای پیش تاکنون توانسته بخشی از این ناملایمات علیه سیاهپوستان را کاهش دهد اما همچنان اوضاع ناامید کننده است.

این نویسنده همچنین تصریح کرد : اطلاعات آماری تصویری کاملا متفاوت از ملتی را نشان می دهد که نابرابری های عمیقی میان سیاه و سفید در آن وجود دارد . بیکاری های موقت و دائمی سیاه پوستان آمریکایی تقریبا دو برابر سفیدپوستان در این کشور است . بعلاوه اینکه بر اساس آمارهای نظام آموزش و پرورش ایالات متحده ،  دانش آموزان 17 ساله سیاه پوست بطور متوسط چهار سال عقب تر از نوجوانان سفید پوست آموزش های تحصیلی دریافت کرده اند . 

علت مرگ " مایکل براون " اوج نژادپرستی و ناعدالتی " در آمریکا بود که اسلحه آن یک افسر پلیس بود و دادگاه نیز مسئول پاک کردن صحنه جنایت از آثار و شواهد . 




انتهای پیام / 
برچسب ها: آمریکا ، براون ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار