آمریکا زمان تعلیق بخشی از تحریم‌های ایران را تمدید کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا تعلیق بخشی از تحریم‌های ایران تا تیر ماه سال آینده را تمدید کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛ روز گذشته وزارت خزانه‌داری آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد در پی تمدید مهلت مذاکرات هسته‌ای تا تیر ماه سال آیند  و بر اساس برنامه اقدام مشترک، تعلیق بخشی از تحریم‌های ایران برای هفت ماه دیگر تمدید شده است.

طرح "اقدام مشترک" توافق موقتی است که آذر ماه سال گذشته در شهر ژنو سوئیس بین ایران و گروه موسوم به 1+5 حاصل شد. بر اساس  این توافق بخشی از تحریم‌های ایران در برابر تعلیق قسمتی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، تعلیق شده و همچنین طرفین متعهد شدند نهایتا ظرف یک سال به راهکاری جامع برای مناقشه هسته‌ای دست یابند اما  به دلیل وجود شکاف‌ها در مذاکرات این مهلت روز دوشنبه تا تیر ماه سال آینده تمدید شد.

 در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است که این اقدام با هدف مذاکره برای رسیدن به راهکاری صورت گرفته که این اطمینان را ایجاد کند که برنامه هسته‌ای ایران صرفا صلح‌آمیز خواهد بود. واشنگتن همچنین این حق را برای خود قائل شده است که اگر "ایران به مفاد برنامه اقدام مشترک پایبند نبود"، تعلیق تحریم‌ها را متوقف کند.

در این بیانیه همچنین اعلام شده است که واشنگتن این حق را دارد که در صورتی که اقداماتی تحریم‌های تعلیق نشده نقض شد، تحریم‌های تازه‌ای وضع کند. آمریکا همچنین اعلام کرده که به اعمال تحریم‌های مرتبط با موارد غیرهسته‌ای نظیر مبارزه با تروریسم و اشاعه تسلیحات کشتار جمعی اعمال شده، ادامه دهد و علیه کسانی که می‌خواهند تحریم‌ها را نقض کرده یا دور بزنند، وارد عمل شود.

 صنعت پتروشیمی، صنعت خودرو، مبادله فلزات گرانبها، تأمین قطعات یدکی هواپیما و امنیت پرواز غیرنظامی و تسهیل تراکنش‌های مالی انسان‌دوستانه از مواردی است که واشنگتن مجوزهایی برای تعلیق تحریم‌های آن‌ها صادر کرده است.

 اتحادیه اروپا نیز روز گذشته بیانیه‌ای صادر کرد که بر اساس آن تعلیق تحریم بیمه، کشتی‌رانی، پتروشیمی و فلزات گرانبها را تا زمان ضرب‌الاجل جدید تمدید شده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: امریکا ، تحریم ، ایران ، تعلیق ، تمدید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار