صفار هرندی در دانشگاه تربیت مدرس:

مقوله فرهنگ انقلاب اسلامی را از دیگر انقلاب‌ها متمایز کرد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در اوایل انقلاب برجسته‌ترین چیزی که در بدو امر به چشم آمد گرایش مردم به فرهنگ بود و همین امر توانست انقلاب ما را نسبت به دیگر انقلاب‌های جهان متمایز کند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، محمدحسین صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر امروز با حضور در سالن شهید مطهری دانشگاه تربیت مدرس به بررسی آسیب‌های فرهنگی کشور با توجه به دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب، مشکلات و موانع برای رسیدن به تمدن نوین، و اهمیت فرهنگ در جوامع پرداخت.
 
صفارهرندی ضمن عرض تبریک به مناسبت تولد امام محمدباقر(ع) و هفته بسیج گفت: امیدوارم همه ما در پرتو هدایت و رهنمودهای ولایت و امامت محروم نمانده و روح بسیجی بودن در جوامع ما روزبه روز افزون شود.  
 
وی با اشاره به مقوله فرهنگ و سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه در جامعه ما فرهنگ مظلوم مانده است، تصریح کرد: اینکه در اوایل انقلاب برجسته‌ترین چیزی که در بدو امر به چشم آمد گرایش مردم به فرهنگ بود و همین امر توانست انقلاب ما را نسبت به دیگر انقلاب‌های جهان متمایز کند.  
 
عضو مجمع تشیخص مصلحت نظام بیان داشت: فوکو بعد از انقلاب به ایران آمد و بعد از اینکه از کشورمان دیدار کرد گفت که هرچه دقت کردم مردم ایران برای بدست آوردن نان به خیابان‌ها نیامده‌اند و اعتراضشان برای فقیر و غنی نبوده است.  
 
وی اظهار داشت: چیزی که احساس می‌کنم مردم برای تغییر آن حرکت کرده‌اند روح اصلی انقلاب یعنی حرکت برای تغییر خود بود.
 
صفار هرندی با بیان اینکه فرهنگ یعنی تغییر دادن خود انسان، عنوان کرد: در اوایل انقلاب اولین حرکت‌ها و اعتراض‌ها علیه سینماها بود حتی به اندازه سنگی کوچک؛ چرا که این گونه مکان‌ها توانست مظهر وجودی اصلی خودمان را از ما بگیرد.  
 
وی ادامه داد: مضمون انقلاب حمله نبود، ولی مردم برای از بین بردن برخی مکان‌ها همچون مشروب فروشی‌ها یورش برند و قابل ذکر است که اولین کانون‌های فرهنگی برای سوق دادن مردم برای بدست آوردن انقلاب مساجد و مکان‌های فرهنگی بود.  
 
صفار هرندی با بیان اینکه مضمون اصلی انقلاب بسیار روشن است و انقلاب شد تا وضع موجود را متناسب با شرایط فرهنگی تغییر دهیم تأکید کرد: در قبل از انقلاب شرایط فرهنگی نامطلوبی در کشور حاکم بود که در بیان آن سال‌ها می‌توان به وقایع جشن هنر شیراز اشاره کرد که این جشن می‌خواست خاستگاه غرب را در ایران پیاده کند که حتی بعد از گذشت سال‌ها از آن جشن با احتیاط صحبت می‌شود.  
 
وی افزود: در جشن هنر شیراز نمایشی مستحکم در سال 55 به صورت خیابانی اجرا شد که حتی روزنامه‌های وابسته به شاه علیه این داستان نوشتند.  
 
عضو تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه گفته می‌شود سفیر انگلستان در ملاقات با شاه درباره نمایش جشن هنر شیراز با او صحبت کرد گفت: اگر این امر در انگلیس صورت می‌گرفت طوماری حکومت ملکه در هم می‌پیچید. حرکت در سمت فرهنگ بسیار طوفانی بود و همین‌ها منجر شد که رفتار و حرکت مردم نیز در انقلاب طوفانی باشد.  
 
صفار هرندی با بیان اینکه آنچه در انقلاب اسلامی مشروط بود رجوع به ارزش‌های مورد هجوم قرار گرفته بود، اظهار داشت: مردم می‌خواستند همان طور که فوکو می‌گوید خود را تغییر دهند و با پیروزی انقلاب روح اصلی این حرکت را نشان دهند. ارزش‌ها در اوایل انقلاب بسیار پیگیری می‌شد برای مثال در اوایل انقلاب امام خمینی(ره) فرمودند که از قوانین راهنمایی و رانندگی هر کسی سرپیچی کند حرام است و این گونه ارزش‌ها برای مردم حائز اهمیت بود.  
 
وی بیان داشت: از خصوصیات اصلی جوانان آن روز غیرتمندی آنان بوده که نگاه عمیق حمایتی به سالمندان داشتند.
 
عضو تشخیص مصحلت نظام با بیان اینکه فرهنگ یعنی عادات تکرار شونده‌ای که در زندگی روزمره همگان ظهور و بروز می‌کند عنوان کرد: انقلاب سبب شد که یک تعالی به جامعه دست داده و مردمی که در آن زمان در عشرت‌کده‌ها بودند در آسمان معنویت جای داده شوند.  
 
وی افزود: فرهنگ واقعی جامعه اسلامی وقتی از آن پرده‌برداری می‌شود خواهیم دید که جامعه پیشین ما این گونه نبود برای مثال شهرها با لقب‌های آنان نام برده می‌شود یزد در 100 سال گذشته لقب دارالعباده را گرفته بود و ارزش‌های حاکم در آن شهر مانند لقب آن بود.  
 
وی ادامه داد: حال دوره ورود ارزش‌های نوین است که متأسفانه مانند مهاجم وارد شده و می‌‌خواهد آثار تجدد تغییری را در زندگی ایجاد کند.  

عضو تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این که ما قصد شورش علیه تکنولوژی را نداریم تصریح کرد: اما غافل شدن از این نکته نیز که مدرنیته در بعضی موارد ارزش ‌های فرهنیگ را مورد حمله قرار می دهد کار درستی نیست.

** نظریه پرداز آمریکایی: فرهنگ ما در بی فرهنگی است

صفار هرندی ادامه داد: وقیت از یک نظریه پرداز فرهنگی امریکایی سوال می‌کنند تعریف فرهنگ امریکایی چیست ؟ وی پاسخ می دهد: فرهنگ ما در بی فرهنگی است یعنی فرد هر طور می‌خواهد زندگی کند از تمام لذایذ و برخورداری‌های مادی و رفاه بهره مند شود و این نماد فرهنگ و تعالی انسان معرفی گردد.

** فرهنگی که دروازه بانی نشود با ارزش‌های خود فرسنگ‌ها فاصله می‌گیرد

وزیر فرهنگ دولت قبل با بیان این که وقتی ارزش‌های یک جامعه بدون ملاحظات و فیلتر از مجراهای گوناگون وارد می‌شود این واردات بی‌رویه که در سر راهش رصد ودروازه بانی نباشسد ایامی را به آن جامعه تحمیل خواهد کرد که افراد به این نتیجه می‌رسند که با پیشینه و فرهنگ بلند مرتبه و ارزشمند خود فرسنگ‌ها فاصله دارد.

وی با تاکید بر این که این موضوع مختص کشورهای اسلامی نیست وقتی در اجلاس شانگ‌های بودم وزیر فرهنگ روسیه در مورد معضل تهاجم فرهنگی ساعت‌ها به سخنرانی در این رابطه پرداخت همینطور فرانسه از تهاجم فرهنگی حرف می‌زند و می‌گوید تهاجم فرهنگی وارد شده از طرف ایالات متحده علیه اروپا غیرقابل تحمل است و جلوه اصلی این تهاجم فرهنگی اروپایی در سبک زندگی نمود پیدا می‌کند.

صفار هرندی با اشاره به این که زمانی بحث تهاجم فرهنگی مطرح شد اذهان بسیاری از افراد جامعه به سمت نوع پوشش ظاهری جوانان رفت تصریح کرد: کمتر کسی در آن عرصه به این مسئله توجه کرد که تهاجم فرعنگی در حقیقت حجوم نرم به فرهنگ و اعتقادات مردم است در حقیقت جنگ نرم است و جنگ نرم همانند جنگ سخت هدف دارد.

** هدف جنگ نرم نیز مانند جنگ سخت فتح و کشورگشایی است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در جنگ سخت کشتار سپاه جبهه روبرو اسیر گرفتن از طرف مقابل و لطمه زدن به جبهه مقابل از اهداف جنگی محسوب می‌شود. این بروز و ظهور در جنگ نرم نیز مصداق دارد هدف جنگ نرم نیز فتح و تسخیر است اما نه تسخیر سرزمین بلکه تسخیر دل‌ها و اندیشه ها.

** جنگ نرم بی سر و صدا اسیر و شهید می‌گیرد

وزیر ارشاد دولت قبل تصریح کرد: همان ابتدا که مسئله جنگ نرم مطرح شد خیلی‌ها حتی در مورد جنگ بودنش تشکیک داشتند، رئیس فرهنگ دهه هفتاد در جایی اعلام کرد فرهنگ چه ربطی به مسائدل نظامی دارد چرا کلمه تهاجم و جنگ را در حوزه فرهنگ که حوزه یا نرم و لطیف است به استخدام می‌گیرید در حال یکه این جنگی بود که تمام آثار فیزیکی جنگ سخت را داشت اما بدون سر و صدا پس از مدتی سربازان یکی پس از دیگری از بین می‌روند یا به اسارت جبهه مقابل در میایند.

وی ادامه داد: در جبهه مقابل ادبیات کاملا حاکی از آن بود که  این یک برنامه هدفمند جنگی است که از مدتها قبل برای رسیدن به اهداف مدنظر برنامه ریزی و طراحی صورت گرفته است.

** پذیرش مفاهیم فرهنگی غرب موجب شکل‌گیری انقلاب‌های ضد حکومتی است

صفار هرندی سخنانش را با بیان مصداقی از این موضوع ادامه داد و تصریح کرد: مشاور ویژه شاه ایران شجاع‌الدین شفا که پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا دهه هفتاد با نظام می جنگید در همان زمان در بین محفیل از ضدانقلاب چنین می‌گوید تمام تلاش های ما نشان می‌دهد نظام شکل گرفته در ایران با جنگ سقوط نمی‌کند و از این پس باید در سنگر فرهنگ تلاش کنیم و روح مردم در ایران را تسخیر کنیم.ما باید به انها تاریخ و ادبیاتی را مبتنی بر آنچه خودمان می‌خواهیم تزریق کنیم و در صورتی که افراد یک جامعه مفاهیم مدنظر ما را بپذیرند آنگاه خودشان به سادگی شرایط سقوط نظام را فراهم می نمایند و همین نظریه و نظریه هایی از این دست از اوایل دهه هفتاد موجب تالیف کتاب‌هایی در مورد تاریخ ایران شد.  

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: نکته جالب در این ماجرا این است که موثرترین کتاب‌ها در مورد تاریخ انقلاب اسلامی به قلم همین ضدانقلاب‌های خارج نشین تالیف شده است و با این وجود تعجبی ندارد و جوانی که در دوره شکل گیری انقلاب هنوز به دنیا نیامده بوده است در مواجه با تاریخ خود دچار تردید شود.

وزیر ارشاد دولت قبل ادامه داد: حتی امروز نیز بعضی از اساتید در سر کلاس‌ها دانشگاه از خدمات رضاشاه تعریف می‌کنند این جوان نیز حق دارد با این سوال روبرو شود که رژیم قبل که باعث آبادانی کشور بود و شکل‌گیری انقلاب مانع این پیشرفت شد.

وی ادامه داد: این روند حتی در نشریات نیز بروز و ظهور پیدا کرده است و امروز در بعضی نشریات می‌بینیم که این ابهام مطرح می شود که اگر عمر رضاخان تنها 20 سال طولانی‌تر می‌شد ما 100 سال جلو می افتادیم، واقعا جوان خام که این روایتگری را می شنود در فکر فرو می رود که چه پیشینه درخشانی را از دست داده است.

صفار هرندی اضافه کرد: شنود مکالمه تلفنی یک چریک فدایی خارج از کشور با عنصر داخلی خود در دهه 70 نشان می‌دهد که وی بر این نکته تصریح می کند که دیگر زمان  تلاش در عرصه نظامی به پایان رسیده است و از این پس صحنه مانور ما در عرصه است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این که متاسفانه در دهه هفتاد به بعد خیلی از فراری‌های زمان شاه با وجه یک روزنامه نگار، فیلم ساز و نویسنده در کشور رسوخ کردند ادامه داد: جالبتر این که برخی از افراد حکومتی بازگشت این افراد به کشور را تسهیل کردند.

وزیر ارشاد دولت قبل ادامه داد: عطاءالله مهاجرانی وزیر فرهنگ و ارشاد دوران اصلاحات از جمله کسانی بود که خیلی از افراد نشان دار مانند مشاور شاپور بختیار به اسم یک شخصیت فرهنگی به ایران دعوت کرد و حتی شخصا به استقبال وی رفت این یعنی مایه گذاشتن از حکومتی که شکل‌گیری آن برگرفته از بی‌تابی مردم در برابر ضد ارزش‌هاست.

وی تصریح کرد: چالش اصلی این است که نظامی که قرار است بر اساس آرمان‌های شرع اداره شود به وسیله عده‌ای از اعضای حکومت دور زده شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه تصریح کرد: وقتی یک استاد دانشگاه ما از نظر تاریخ معاصرمان از طریق کتاب‌هایی که دشمنان کشورمان نوشته‌اند آشنا می‌شود دیگر نباید تعجب کنیم که از رضاخان تعریف می‌کند.  
 
وی با بیان اینکه ما شاهد بودیم ضد انقلاب‌ها و کسانی که در زمان جنگ از کشور فرار کرده بودند با وجهه فیلم‌سازی و نویسنده در اوایل دهه هفتاد به کشور برمی‌گشتند اظهار داشت: البته در این راه بعضی از عناصر حکومتی نیز بازگشت این افراد را تسهیل کردند برای مثال مهاجرانی که وزیر فرهنگ دوره اصلاحات بود خود موجبات ورود بسیاری از افراد سیاسی نشانه‌دار را به کشور فراهم کرد.  
 
وی گفت: حال با این وضعیت اگر خودمان فرزندانمان را تحت تأثیر تعلیماتی دادیم که از آن خائن به کشور درآمدند دیگر نباید از فرد دیگری خرده بگیریم ما از علوم انسانی دفاع می‌کنیم فرد در طراز انقلاب اسلامی را پرورش نمی‌دهد از این علوم انسانی فردی بیرون می‌آید که امروز وابستگی و عدم استقلال را تئوریزه می‌کند.
 
عضو مجمع تشیخص مصلحت نظام در ادامه گفت: البته تعامل با جهان جزء آیین ما بوده و ما معتقدیم باید تجربیات خوب بشر را فرا گرفت و ما در بده و بستان جهانی حاضر هستیم حال اگر ارزشی را با شبیه‌خون می‌خواهند در کشوری حاکم کنند این دیگر نامش تعامل نبوده بلکه تهاجم است.  
 
وی در ادامه پیرامون راهکاری مقابله با تهاجم فرهنگی گفت: یکی از این راهکارها این بوده که یک قرارگاه بزرگ فرهنگی را تأسیس کنیم تا حرکت ما را در این حوزه مشخص که امروز این نقش را شورای عالی انقلاب فرهنگی برعهده دارد حال در این شورا اندیشه می‌شود که برای رسیدن به ارزش‌های اصلی و حفظ آن چه کنیم و سندی تهیه می‌شود که اسم آن سند مهندسی فرهنگی است.  
 
وی با بیان اینکه در این سند باید برای آسیب‌های فرهنگی چاره‌جویی کرد بیان داشت: آیا می‌توانیم امروز با اطمینان بگوییم که سند مهندسی فرهنگی در پیشانی دستگاه های فرهنگیمان قرار دارد؟ قطعا این‌گونه نبوده و آسیب بزرگی که امروز دچار آن هستیم این است که به راه حل‌هایی که خود به آن رسیده‌ایم پایبند نبوده و آن را اجرا نمی‌کنیم.  
 
عضو تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اگر انتظار داشته باشیم در حوزه فرهنگ فقط باید حکومت اقدام کند درست نیست اظهار داشت: ما باید این نگاه را تغییر داده و قرارگاه‌های مردمی فرهنگی بوجود بیاوریم کدام جریان را سراغ دارید که به اندازه ما سالن‌های فرهنگی داشته باشد کشورمان نزدیک به 70 هزار مسجد داشته که باید از این فرصت‌ها استفاده کنیم.  
 
وی ادامه داد: کسانی که صحبت از جامعه مدنی می‌کنند و مدعی‌اند که باید واسطه‌ای بین حکومت و مردم باشد آیا این واسطه را نمی‌بینند مگر این موضوع در شوراهای مذهبی و کانون‌های دینی ما نیست که حال به دنبال نسخه‌ای بدلی باشیم غربی‌ها که حزب را بوجود آوردند بدین خاطر بود که دیدند مردم از کلیساها دور شده و هیچ سازمانی برای جمع کردن آنان وجود ندارد.  
 
صفار هرندی با بیان اینکه ما مشاهده می‌کنیم که یکی از اصلاح‌طلبان عنوان می‌کند که هیچ یک از اصلاح‌طلبان علاقه‌ای به امام خمینی ندارند گفت این در حالی است که اگر این نهضت و انقلاب نبود از این افراد نامی نیز وجود نداشت این افراد زمانی می‌گفتند که ما نباید این قدر از امام خرج کنیم چرا که زمانی این چشمه نیز می‌خشکد، همچنین فرد دیگری از آنان گفت امام به موزه تاریخ پیوسته و هرکدام از این افراد که ملاحظه می‌کنیم می‌بینیم اصلاح‌طلب هستند حال عده‌ای از همین افراد مدعی‌اند اگر امروز امام بود یک اصلاح‌طلب بود و این درحالی است که اینان دشمن جدی و رسمی ظاهر و سیره امام هستند.  
 
وی افزود: شما اصلاح طلبان تئوری اصلی‌تان این است که زیرآب تئوری نظام که ولایت فقیه است را بزنید این درحالی است که امام فرمودند پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد.  
 
وی تصریح کرد: چرا اصلاح طلبان در این خصوص موضع نمی‌گیرند چرا در دهان این افراد نمی‌زنند؟  

وی در ادامه با بیان اینکه آنچه که باعث می‌شود بتوانیم مقابل این تهاجمات بایستیم واکسن دانایی و مطالعه است ادامه داد: گاهی اوقات ما مشاهده می‌کنیم فعالیت‌هایی صورت می‌گیرد که وقتی آن فعالیت‌ها را با تصمیم‌گیرندگان اصلی در میان می‌گذاریم آنان می‌گویند بله این اقدام اشتباه بود و در اینجا نگرانی وجود ندارد اینکه هنوز ارزش‌ها از چشم نیافتاده است اما گاهی اوقات مشاهده می‌شود که وقتی فرد اقدام منکری را به تصمیم‌گیرندگان اصلی تذکر می‌دهد با این جواب مقایسه می‌شود که چرا اعتراض نکرده و چرا مردم را خودی و غیرخودی می‌‌کنید؟ اینجاست که جای نگرانی وجود دارد.
 
وی بیان داشت: در این وضعیت دیگر نمی‌شود به چیزی اشکال گرفت پس چرا اینان دروازه‌های دولت را باز نمی‌کنند و حتی آثاری در نقد همین افراد منتشر شود؟ اینجاست که ما مشاهده می‌کنیم معیار تغییر می‌کند مصادره کردن بعضی چیزها در راستای خواسته‌های خود تعجب‌آور است از این رو صحنه کربلا را جدال حق و باطل است بگوییم محل سازش است پذیرفتنی نیست.  

عضو مجمع تشیخص مصلحت نظام در پایان سخنان خود پیرامون رویکرد دولت در حوزه هنر خاطر نشان کرد: روحانی بارها گفته که نه اصلاح طلب و نه اصول‌گراست البته ما یادمان نمی‌رود که ایشان عضو جامعه روحانیت مبارز بوده البته سلایقشان در حوزه هنر و فرهنگ همواره با تساهل و تسامح است ایشان خود دوست ندارند که بگویم دنباله‌رو مسیر اصلاحات هستند اما اسم مهم نیست بلکه عمل مهم است امیدواریم همه مسئولین به قانون‌گرایی به طور کامل پایبند باشند و این‌گونه نباشند که رأی  حکومت دینی را بگیرند و بعد صحبت از عرف کنند.  

انتهای پیام/
 
 
 




برچسب ها: فرهنگ ، انقلاب ، جامعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار