احتمال سرطانی شدن توده‌های خوش خیم در سنین بالا وجود دارد

یک متخصص گوارش گفت: همه توده‌های خوش خیم موجود در دستگاه گوارش به طور قطع بی‌خطر نیستند و احتمال سرطان زا بودن آن در شرایط سنی مختلف افزایش یا کاهش می‌بابد.

دکتر ناصرابراهیمی دریانی، متخصص گوارش و کبد در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: توده‌های خوش خیم گوارشی ۲ دسته‌اند که عبارتند از: دسته اول توده‌های Gist که معمولا در هر قسمت از دستگاه گوارش از مری تا معده قرار می‌گیرند و گروه دوم توده‌های چربی یا لیپوم و لیومیوم است که در دسته بافت‌های نرم قرار می‌گیرند. 

وی با اشاره به این احتمال سرطان زا بودن تودهٔ Gist وجود دارد، افزود: اگر اندازهٔ این تومور از ۲ سانتی متر بیشتر شود و غدد لنفاوی هم تحت تاثیر آن قرار بگیرد و همراه با زخم باشد در این صورت نگران کننده خواهد بود. 

این متخصص گوارش همچنین تصریح کرد: تودهٔ Gist در بیشتر مواقع علامت مشخصی ندارد و از طریق آندوسکوپی به طور اتفاقی مشخص می‌شود. اما علائم تشخیص آن: انسداد و بزرگ‌تر شدن توده در دستگاه گوارش ۴۰% موارد احتمال خونریزی و گاهی با درد شکمی همراه است. 

دکتر ابراهیمی دریانی افزود: تشخیص این توده با آندوسکوپی، عسکبرداری و سیتی اسکن قابل تشخیص است و همینطور سن ابتلای به آن بالای ۴۰ سال است و در صورت عدم تشخیص به موقع بزرگ‌تر شده و نگران کننده خواهد بود. 

وی همچنین در مورد تومور بافت چربی «لیپوم» تصریح کرد: این تومور می‌تواند در هر قسمت دستگاه گوارش خصوصا ابتدای روده بزرگ باشد و باعث انسداد و خون ریزی شود. 

وی در مورد نورینوم که تومور خوش خیم منشأ گرفته از دستگاه گوارش است، توضیح داد: این تومور نیز می‌تواند در هرجایی از دستگاه گوارش وجود داشته باشد. 

دکتر ابراهیمی با اشاره به وجود برخی تومور‌ها که ناشی از پولیپ‌ها هستند تصریح کرد: اگر این تومور‌ها در معده با اندازه بیشتر از ۲ سانتی متر باشد خطرناک است و در صورتی که در روده باریک باشد و اندازه بزرگ داشته باشد باعث انسداد خواهد شد. 



انتهای پیام/
برچسب ها: تومور ، سرطان ، گوارش ، روده ، علامت ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار