با هدف افزايش بهره‌وري توليد؛

توسعه تكنولوژي اختلاط در پژوهشگاه صنعت نفت/توزيع و صادرات نفت خام و فرآورده‌هاي نفتي كشور انجام شد

پژوهشگاه صنعت نفت با هدف افزايش بهره‌وري توليد، توزيع و صادرات نفت خام و فرآورده‌هاي نفتي كشور، فناوري اختلاط نفت هاي خام توليدي را در كشور توسعه داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، كشور ما داراي مخازن عظيم نفت سبك و سنگين و فوق سنگين و ميعانات گازي است. بخشي از اين هيدروكربن‌هاي با ارزش در داخل كشور پالايش شده و به مصرف داخلي مي رسد و بخشي از آن نيز صادر مي‌شود. با توجه به محدود بودن منابع هيدروكربني و ارزش فراوان آنها، استفاده بهينه از اين منابع خدادادي و جذب حد اكثر انتفاع از آن از اهميت والايي برخوردار است. 

براساس این گزارش؛ معمولا نفت‌هاي خام توليدي از ميادين و چاه‌هاي مختلف داراي شرايط و خواص مختلف بوده و براي استفاده از آنها در پالايشگاه‌ها و يا صادرات بايد خواص آنها مانند دانسيته، ميزان گوگرد، ويسكوزيته و غيره تنظيم شود. اين كار معمولا با اختلاط نفت‌هاي خام مختلف صورت مي‌گيرد. به عنوان مثال امكان پالايش نفت فوق سنگين در هر پالايشگاهي وجود ندارد و جهت فرآورش لازم است با نفت سبك‌تر و يا حتي ميعانات گازي مخلوط شده و نفت خامي با كيفيتي مشخص ساخته شود.

 از طرف ديگر در يك پالايشگاه ، فرآورده‌هاي نفتي از واحدهاي مختلف فرآيندي حاصل مي شوند كه هر يك داراي كيفيت مشخصي مي‌باشد. براي حاصل شدن فرآورده‌هاي  نفتي با كيفيت استاندارد و اقتصادي، اختلاط در مخازن محصول پالايشگاه‌ها صورت مي گيرد. 

علاوه براين در مواقعي ممكن است فروش و يا  مصرف نفت خام و يا يك فرآورده مانند ميعانات گازي كاهش يابد كه در اين شرايط ممكن است اختلاط ماده نفتي مورد نظر با نفت خام‌ها و يا برش‌هاي نفتي ديگر راه‌گشاي مناسبي براي مشكل مقطعي  پيش آمده، باشد.  

تكنولوژي اختلاط نفت خام و فرآورده از جمله ابزارهاي توسعه داده شده در پژوهشگاه صنعت نفت است كه  علاوه بر كاربرد در بخش صادرات نفت خام، قابليت استفاده در تمامي واحدهاي نفتي كه اختلاط در آنها انجام مي شود را دارا است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار