در گفتگوی اختصاصی وزیر نفت با یزینس‌ویک عنوان شد

شوک درمانی راه‌حل بی‌نتیجه اوپک / اهمیت حفظ سهم ایران از بازار نفت

شوک درمانی راه حل مقابله با کاهش سهم اوپک از بازار در برابر نفت شیل آمریکا نیست.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت کشورمان در گفتگو با بیزینس ویک با اشاره به پایین ترین رقم کاهش قیمت نفت در 5 سال اخیر گفت : شوک درمانی یا همان  افت شدید قیمت نفت راه حل مقابله با کاهش سهم اوپک از بازار در برابر نفت شیل آمریکا نیست.

وی با بیان اینکه قیمت بالای نفت، برای سهم اوپک در بازار مضرر است گفت : اگر شما می‌خواهید سهم خود را در بازار افزایش دهید، باید قیمت‌ها را پایین بیاورید اما اگر می‌خواهید همه چیز را تغییر دهید، نمی توانید این کار را از طریق شوک درمانی طی یک بازه 3 ماهه انجام دهید.

وزیر نفت کشورمان با ارزیابی از نشست اوپک ادامه داد : اکثر 12 عضو این سازمان خواستار کاهش 1.5 میلیون بشکه یا 5 درصدی تولید نفت اوپک و مشارکت کشورهای تولیدکننده غیر اوپکی برای کاهش 500 هزار بشکه‌ای بودند.

زنگنه تصریح کرد : علی النعیمی وزیر نفت عربستان تهدید ناشی از نفت شیل آمریکا را به عنوان تنها توجیه برای حفظ سقف تولید اوپک عنوان کرد.

وی افزود : رقابت نفت شیل آمریکا که برخی اوقات هزینه تولید آن بیش از هزینه تولید نفت خام از ذخایر متعارف اوپک است، حتی با این قیمت‌های پایین نیز ممکن است کاهش نیابد.

وزیر نفت با توصیف  قیمت‌های کنونی نفت ادامه داد : دلیل کافی‌ برای اینکه با قاطعیت بگوییم تولید نفت شیل آمریکا طی 4 یا 5 ماه آینده، یک یا 2 میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت، نیست. 

زنگنه تآکید کرد :هیچ واقعیت یا آماری وجود ندارد که بگوییم تولید نفت شیل قطعا کاهش خواهد یافت.

وی گفت :  اوپک باید موضوع سهم خود از بازار و نوسان قیمت‌ها را با احتیاط و به تدریج مدیریت کند.

براساس این گزارش درحالی‌که این مقام ایرانی «خواستار حمایت از قیمت‌ها» بود اما تاکید کرد که نمی‌خواهد اختلاف درونی به این سازمان آسیب بزند.

زنگنه در پایان گفت : آنچه برای ما اهمیت دارد تغییرات ناشی از قیمت نفت نیست بلکه  آنچه برای من اهمیت دارد، سهم ما از بازار است.

انتهای پیام/
برچسب ها: زنگنه ، نفت ، نیرو ، گفتگو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار