طی 8 ماه گذشته انجام شد

تحقق بيش از ٣٥ هزار متر حفاری انحرافی - افقی در مناطق نفت خيز خشكی و دريايی كشور

رئيس اداره عمليات ويژه شركت ملی حفاری ايران از انجام ٣٥ هزار و ٢٠٠ متر حفاری انحرافی - افقی چاه‌های نفت و گاز در مناطق نفت خيز خشكی و دريايی كشور در ٨ ماه سال جاری خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ به نقل از پايگاه اطلاع رساني شركت ملي نفت ايران،  مهران عاليپور گفت: اين چاه ها در گستره عملياتي شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب، شركت نفت مناطق مركزي و در دريا براي شركت نفت فلات قاره حفاري شده است.

وي حفاري چاه هاي انحرافي و افقي را يكي از خدمات تخصصي و ارزشمند در صنعت نفت معرفي كرد و افزود: در اين روش با استفاده از نرم افزارهاي حفاري جهت دار و موتورهاي درون چاهي، حفاري چاه هاي امدادي (در حين فوران)، حفاري يك حلقه چاه با چند انشعاب، حفاري چاه هاي متعدد از يك دكل دريايي، حفاري در مخازن مشترك، مناطق غير قابل دسترس مانند مناطق شهري و مسكوني و حفاري گسل ها انجام مي شود.

عاليپور با بيان اين كه اداره عمليات ويژه شركت ملي حفاري با بهره مندي از كارشناسان و مهندسان باتجربه، توانايي ارايه هر گونه فعاليت فني تخصصي را در اين بخش دارد، اظهار كرد: اين فعاليت ها در قالب ١٨ گروه تخصصي در زمينه حفاري چاه هاي جهت دار، افقي، عبور از كنار مانده، جهت يابي، بازكردن پنجره با استفاده از ابزار whipstok صورت مي گيرد.

رئيس اداره عمليات ويژه شركت ملي حفاري ايران گفت: همچنين امسال تا پايان آبانماه بيش از يكهزار و ١٢٠ متر مغزه گيري از لايه هاي مختلف زمين در اندازه هاي مختلف به منظور تجزيه و تحليل طبقات درون زمين از قبيل خصوصيات سنگ مخزن، ميزان تراوايي، تخلخل، وجود نفت،گاز و آب هاي زير زميني با ابزار و تجهيزات خاص در چاه هاي عمودي و جهت دار انجام شده است.

وي افزود: با استفاده از اين شيوه اطلاعات سازند و ويژگي هاي آن از جمله شيب و جهت لايه ها، گسل ها و طراحي برنامه توليد اوليه و ثانويه از مخزن به دست مي آيد و براي طراحي چاه در اختيار مهندسان مخازن قرار مي گيرد تا از حفاري چاه هاي متعدد به منظور ارزيابي، جلوگيري شود.

عاليپور با اشاره به اين كه براي حضور فعال اين بخش در عمليات حفاري چاه هاي نفت و گاز در دريا برنامه ريزي جامعي صورت گرفته است و در همين ارتباط در زمان حاضر يك گروه از كارشناسان در فاز ١٤ پارس جنوبي استقرار و فعاليت دارند، اظهار كرد: هم اكنون ٢٠٠ كارشناس خبره در اداره عمليات ويژه شركت ملي حفاري ايران مشغول به كار هستند كه از تجربه كافي برخوردارند و نياز واحدهاي متقاضي را به نحو مطلوب تامين مي كنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار