مشروح/حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در نشست خبری مطرح کرد

تاکید بر اجرای حکم دو مورد اسیدپاشی در تهران/ بازداشت یکی از مدیران شهرداری به اتهام امنیتی/ ادامه رسیدگی پرونده رئیس جمهور سابق

سخنگوی دستگاه قضا در هفتاد و سومین نشست خبری گفت: از دادستانی تهران خواسته‌ام هر چه سریع تر حکم دو مورد اسیدپاشی در تهران را اجرا کند.

به گزارش خبرنگارحقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین «غلامحسین محسنی اژه‌ای» در هفتادوسومین نشست خبری خود که عصر امروز دوشنبه، (دهم آذرماه) در حوزه ریاست قوه قضاییه برگزار شد ضمن گرامیداشت روز مجلس شورای اسلامی و سالگرد شهادت آیت‌الله «مدرس» اظهار داشت: متأسفانه بعضی اقدامات از جمله اسیدپاشی موجب تأثر همگان شده است و امیدواریم دستگاه انتظامی و قضایی بتوانند به گونه‌ای حرکت کنند که بازدارنده باشند.  
 
**دادستانی تهران حکم دو مورد اسیدپاشی را اجرا کند


وی ادامه داد: البته صاحبان رسانه هم باید در این زمینه اطلاع‌رسانی مفید داشته باشند تا چنین جنایت‌های خشن و نامعقولی انجام نشود.
 
سخنگوی دستگاه قضا ضمن قدردانی از نیروی انتظامی که درخصوص پیگیری اسیدپاشی که در تهران صورت گرفت و با اقدام به موقع عاملین آن را دستگیر کرد افزود: هرچه زودتر به پرونده آنها رسیدگی می‌شود و از دادستان تهران درخواست کرده‌ام که نسبت به دوعامل اسیدپاشی که حکمشان تأیید شده اقدام کند تا  این حکم سریعا اجرا شود البته برای اجرایی شدن مشکلات پزشکی وجود دارد که باید رفع شود. 

**عوامل اسیدپاشی اصفهان هنوز دستگیر نشده‌اند

 
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: از نیروی انتظامی و سیستم اطلاع‌رسانی اصفهان درخواست داریم که عاملان اسیدپاشی در آنجا نیز شناسایی و دستگیر شوند چرا که متأسفانه هنوز عوامل اصلی در اصفهان دستگیر نشده‌اند. 

وی ادامه داد: برای همگان باید مهم باشد که با کسانی که آرامش و امنیت جامعه را برهم می‌زنند برخورد شود و این اولویت دستگاه قضا است بطوری که در همین هفته‌های اخیر فردی که در مشهد مرتکب سرقت مسلحانه و تجاوز به عنف شده بود اعدام شد.

**اجرای حکم اعدام ضارب بیمارستان قم
 

وی افزود: همچنین در بندرعباس موارد مشابه این چنینی وجود داشت که متهمین به مجازات رسیدند و همچنین پرونده افرادی که به بیمارستانی در قم حمله کرده بودند و مرتکب شرارت شده بودند مورد رسیدگی قرار گرفت و حکم قصاص برای آن فرد صادر شد.  
 
سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به اینکه خانواده‌ها و به خصوص خانواده‌هایی که یکی از اعضای آنها در ارتباط با مواد مخدر سابقه‌دار هستند باید هوشیار باشند تصریح کرد: کسانی که عفو شده‌اند و یا با آزادی مشروط از زندان خارج شده‌اند مراقب باشند تا دوباره مافیای مواد مخدر به سراغ آنها نیایند، چرا که مجازات‌های سنگین و احیانا اعدام در انتظار آنها خواهد بود.  
 
**دستگیری اعضاء باند قاچاق مواد مخدر

معاون اول دستگاه قضا تأکید کرد: با تلاش نیروهای انتظامی و قضایی بیش از 15 هزار کیلو مواد مخدر از انواع مختلف ضبط شد و این درحالی است که نیروهای انتظامی عوامل اصلی را دستگیر کردند که حدود 52 نفر هستند.  
 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای ادامه داد: متأسفانه موادمخدری که در کشورهای همسایه تولید می‌شود بسیار زیاد است و باید اقداماتی صورت داد تا این مواد وارد کشور نشود.  
 
وی در ارتباط با گزارشی که سازمان ثبت به وی ارائه داده است گفت: این سازمان در طول شش ماه گذشته سال 93(از اول فروردین تا پایان شهریورماه) 27 میلیون و 13 هزار خدمت ثبتی داشته است که این رقم به بیش از 50 درصد افزایش یافته است و این مرهون تلاش مدیریت سازمان و سیستمی شدن برنامه‌ها بوده است. 

**وصول یک میلیارد و ششصد هزار تومان از معوقات بانکی

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: در شش ماه اول امسال یکی از اقدامات سازمان ثبت اجرای مواردی است که از ناحیه بانک‌ها در ارتباط با معوقات بانکی به آنها ارجاع شده بود و این درحالی است که یک میلیارد و ششصد هزار تومان از معوقات بانکی وصول شده و به بانک‌ها بازگردانده شده است.  
 
معاون اول دستگاه قضا تصریح کرد: در شش ماه اول امسال تعداد هزار و سیصدوهشتاد و یک مورد ثبت اختراعات، هشت‌ هزار و دویست‌ و شصت‌و یک مورد ثبت علامت تجاری، یک هزار و ششصد و شصت مورد ثبت طرح صنعتی، یک هزار و چهارصدوپنجاه و دو مورد اظهارنامه ثبتی بین‌المللی داشته‌ایم.  
 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: در شش ماه اول امسال سازمان ثبت هفت میلیون و چهارصد و هشتاد و هشت هزار و نهصد و بیست مورد سند رسمی را تنظیم کرده است و تعداد پانزده میلیون و سیصد و هفت هزار و چهارصد و هشت مورد استعلام صورت گرفته که این استعلامات و رسیدگی‌ها کار قابل توجهی است.  
 
وی اظهار داشت: اگر سازمان ثبت بتواند طرح کاداستر را به اتمام برساند و اگر دولت و مجلس بودجه لازم را در اختیار قرار دهند، قدم بزرگی در جلوگیری از تخلفات برداشته خواهد شد. 

**محکومیت «م.ر»

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه هفتاد و سومین نشست خبری خود در پاسخ به سوالی در خصوص صحت و سقم محکومیت «م.ر» به 15 سال حبس و پرداخت 2 میلیارد تومان جزای نقدی گفت: اصل محکومیت «م.ر» صحت دارد اما چون هنوز این پرونده در دیوان عالی کشور در محله تجدیدنظر قرار دارد و حکم قطعی برای آن صادر نشده است، از بیان جزئیات معذورم.

**ماجرای تخریب هتل 10 طبقه جاجرود به کجا رسید؟
 
حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت پرونده هتلی که به صورت غیرقانونی در بستر رودخانه جاجرود ساخته شده بود اظهار داشت: ساختمان‌ها و برج‌هایی که بدون مجوز ساخته می‌شوند و یا برای صدور مجوز برای آنها تخلف صورت می‌گیرد قطعا تخریب می‌شوند و دستور تخریب هتل مذکور هم صادر شده  است.
 
وی ادامه داد: اگر حقیقتا همه دستگاه‌ها در ابتدای امر جلوی تخلف را بگیرند مسلما هزینه‌اش هم برای مردم هم برای دستگاه‌ها و حتی برای متخلفین هم کمتر خواهد بود.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی نظارت بر گودهای غیر اصولی سطح شهر به خصوص گود حقانی که کارگران زیادی در آن مشغول به کارند بیان داشت: در نشست‌های مشترک میان دادستان تهران و معاونانش با شهرداران مناطق مختلف تهران نوعا این قبیل از مسائل مطرح می‌شود و من در حال حاضر در خصوص مورد مطرح شده اطلاعی ندارم.

**بازداشت یکی از مدیران شهرداری به اتهام امنیتی


سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان صحت و سقم دستگیری یکی از مدیران شهرداری تهران به دلیل جاسوسی گفت: این پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و از بیان جزئیات آن معذورم اما اجمالا باید بگویم که فردی از مدیران شهرداری به اتهام امنیتی بازداشت شده است.

**رسیدگی به پرونده رئیس جمهور سابق ادامه دارد

معاون اول قوه قضاییه در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر آخرین وضعیت پرونده قضایی رئیس جمهور سابق تصریح کرد: پرونده قضایی رئیس جمهور سابق همچنان در مرحله رسیدگی قرار دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای ادامه داد: در قانون نحوه رسیدگی به پرونده‌های قضایی مسئولین از جمله رئیس جمهور مشخص شده است و اگر پرونده آنها در زمره تخلف از قانون باشد این پرونده مستقیم به دیوان عالی کشور می‌رود و اگر جرم مسئولین عادی باشد پرونده آنها در شعبات دادگستری بررسی می‌شود.

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین اقدامات قوه قضائیه جهت برخورد با مصادیق محتوای مجرمانه در شبکه‌های مجازی گفت: دادستان تهران در حال بررسی بعضی از شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها است اما کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در آخرین جلسه خود که به صورت فوق‌العاده طی دوشنبه دو هفته گذشته برگزار کرد مقرر داشت که فرصت دیگری به وزارتخانه ذیربط داده شود تا اقدامات خود را در ظرف زمان مشخص برای ساماندهی شبکه‌های اجتماعی انجام دهد.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: البته این کارگروه ارتباطی با اقدامات دادستانی ندارد و دادستانی می‌تواند در صورت مشاهده محتوای مجرمانه در فضای مجازی، وارد عمل شود.

**با اعتراض دادستانی پرونده غنچه قوامی در دست رسیدگی قرار گرفت

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت پرونده غنچه قوامی بیان داشت: غنچه قوامی دو اتهام تبلیغ علیه نظام و اخلال امنیتی را در پرونده خود داشت.

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: پرونده اتهام امنیتی غنچه قوامی که برای آن قرار منع تعقیب صادر شده بود با اعتراض دادستانی دوباره به جریان افتاده است و هنوز کیفر خواست نهایی صادر نشده است.

معاون اول قوه قضاییه در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر نظارت قوه قضاییه در موضوع پارازیت‌ها با توجه به اظهارات وزیر ارتباطات در خصوص زیان عمومی این پارازیت‌ها گفت: این یک امر تخصصی است اما با توجه به اطلاعاتی که من دارم اگر میزان ارسال این پارازیت‌ها از حد مشخصی فراتر برود برای سلامت عمومی مضر است و در حال حاضر بحث اصلی بر روی میزان این پارازیت‌ها  است.

حجت‌الاسلام محسنی اژه ای ادامه داد: اگر چنان چه زمانی از لحاظ کارشناسی مشخص شود که ارسال این پارازیت ها فراتر از حد مجاز است قطعا قوه قضاییه ورود پیدا می‌کند اما تا الآن ارسال بیش از حد پارازیت‌ها که مضر به سلامت عمومی باشد ثابت نشده است.

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص تدابیر قوه قضاییه برای جلوگیری از سوء استفاده سوداگران در نوسانات نرخ ارز گفت: قوه قضاییه با سایر دستگاه‌ها برای پیشگیری از سوء استفاده سوداگران ارزی جلسات و اقدامات مشترکی را انجام می‌دهد.

**آخرین وضعیت بابک زنجانی

معاون اول قوه قضاییه در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی اظهار داشت: بابک زنجانی همکاری لازم را در جهت معرفی اموال خود نداشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین  محسنی اژه‌ای با اشاره به اقدام تازه‌ ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در خصوص پرونده بابک زنجانی ادامه داد: اموال شناسایی شده بابک زنجانی بررسی شده و در اختیار وزارت نفت قرار گرفته است و این وزارتخانه با نظارت دادستانی مخیر شده  است برخی از این اموال را تملک کند و برخی دیگر را به فروش برساند.

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: شخص دیگری در پرونده بابک زنجانی بازداشت نشده است.

معاون اول قوه قضاییه در ادامه در پاسخ به  سوالی در خصوص کارت‌های جعلی معافیت از خدمت برخی فوتبالیست‌ها بیان داشت: دادستان تهران در حال پیگیری این پرونده است و طی هفته آینده اقدامات بیشتری در خصوص این پرونده صورت می‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: هنوز فردی در رابطه با پرونده کارت‌های معافیت جعلی بازداشت نشده است البته ممکن است در احضارهایی که صورت می‌گیرد بسته به تحقیقات انجام گرفته و پاسخ‌های احضار شوندگان بازداشت‌هایی انجام شود.

**حکم اعدام سهیل عربی تایید شده است

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر امکان عفو سهیل عربی که به جرم سب‌النبی به اعدام محکوم شده است گفت: در حال حاضر در خصوص این پرونده بحث عفو مطرح نیست و دیوان عالی کشور حکم سهیل عربی را به عنوان مفسد فی الارض تایید کرده است.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: وکلای سهیل عربی درخواست اعاده دادرسی را داده‌اند که دیوان عالی کشور باید تشخیص دهد که جرم محکوم در زمره موارد 7 گانه اعاده دادرسی قرار دارد یا خیر؟

وی در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه در جریان زورگیری که در آبان 91 صورت گرفت دو نفر اعدام شدند و طی آن آیت‌الله آملی لاریجانی بیان کردند: که چنانچه عملی باعث خوف بین مردم شود حکم محاربه دارد و متهم اعدام می‌شود بنابراین آیا اسیدپاشی مشمول حکم اعدام نیست تصریح کرد: طبق سخنان آیت‌الله آملی لاریجانی چنانچه کسی با سلاح سرد و چه با سلاح گرم مرتکب اقدامی شود که منجر به ترس و وحشت در میان مردم شود حکم محاربه دارد و به عنوان محارب اعدام می‌شود اما این درحالی است که در مورد اسیدپاشی نقطه نظرات متفاوت است.

معاون اول دستگاه قضا ادامه داد: اولین قانون در رابطه با اسیدپاشی در سال 1107 نوشته شد و در آن قانون آمده که چنانچه فردی در اثر اسیدپاشی کشته شود فردی که مرتکب این جنایت شده اعدام می‌شود اما بعد از انقلاب که قانون قصاص نوشته و تصویب شد چنانچه کسی با اسید یا هر اقدامی کسی را بکشد قصاص نفس انجام داده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: طبق قانون فعلی چنانچه بعضی در جریان اسیدپاشی کشته نشوند باید قصاص عضو صورت بگیرد مثلا اگر چشم وی کور شده باید چشم کسی که مرتکب این جنایت شده نیز کور شود البته برخی می‌گویند اگر اسیدپاشی موجب ترس و وحشت شود حکم محاربه دارد اما این نظر همه حقوقدانان و فتوای همه علما نیست.

وی افزود: در زمینه اسیدپاشی قانون ما خیلی شفاف نیست و برخی به ماده 628 قانون مجازات اسلامی جدید استناد می‌کنند که این قانون شامل اسیدپاشی هم می‌شود.

معاون اول دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اسیدپاشی که در تهران صورت گرفته با آنچه که در اصفهان رخ داده مرتبط است یا خیر اظهار داشت: این مسئله کاملا شخصی بوده و ارتباطی با اصفهان ندارد و عمو و برادرزاده‌ای بودند که یکی دکتر و دیگری دانشجو بوده و این اقدام را انجام داده است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته شده سرپرست سابق سازمان تأمین اجتماعی اتهام جدید دیگری از جمله اخلال در نظام اقتصادی کشور و همچنین شاکی جدیدی از جمله سازمان بازرسی نیز دارد تصریح کرد:‌ پرونده درحال رسیدگی است و برای آن کیفرخواست صادر نشده است بنابراین از بیان جزئیات معذورم.

**ماجرای قاچاقچی ملقب به تمساح خلیج فارس چیست؟

وی در ارتباط با سوالی مبنی بر اینکه آیا برای قاچاقچی ملقب به «تمساح خلیج فارس» حکم صادر شده است یا خیر افزود: بنده به صورت موردی اطلاعی ندارم اما می‌دانم که 53 نفر دستگیر شده‌اند که تعدادی از این افراد برای هرمزگان است.

معاون اول دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا حکم عامل اسیدپاشی به «داوود روشنایی» هنوز اجرا نشده است تصریح کرد: دو مورد حکم قصاص عضو داریم که تأیید شده است و دستور اجرا برای آن صادر شده اما اجرای این حکم مشکلی در زمینه پزشکی دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در ارتباط با پرونده «برج پارس» در خیابان جردن که به بیمه مرکزی ایران فروخته شده است گفت: در این زمینه حضور ذهن ندارم.

وی در ارتباط با پرونده جدید رئیس «عرفان حلقه» اظهار داشت: اگر اعتصاب غذایی قبلا بوده، اکنون وجود ندارد و در مورد پرونده‌ای که شما می‌گویید یعنی فساد فی‌الارض اطلاعی ندارم.

معاون اول دستگاه قضا در ارتباط با پرونده معدن چادرملو و اینکه آیا معادن جز بخش خصوصی است و قوه قضاییه نمی‌تواند به آن ورود کند گفت: ما معدنی داریم که صددرصد خصوصی است و دستگاه‌های نظارتی نمی‌توانند به آن ورود کنند اما معادن دولتی که بودجه دولت را نیز به خود اختصاص داده را می‌توان به آن ورود کرد اما اگر جرمی واقع شود چه معادن خصوصی باشد و چه دولتی می‌توان به آن وارد شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در ارتباط با وضعیت بودجه قوه قضاییه بیان کرد: قوه قضاییه با توجه به وظایفی که برعهده دارد از لحاظ بودجه و نیروی انسانی به شدت در مضیقه است و امیدواریم دولت و مجلس با اختصاص بودجه نهایت مساعدت در جهت کمک به مردم را انجام دهند.

وی در ارتباط با پرونده «حسین‌کشان» در شهر ری اظهار داشت: این خبر خلاف منتشر شده است و باتوجه به تحقیقات صورت گرفته افرادی جمع شده بودند و کار نامناسبی کردند اما آنها چنین قصدی که شما به زبان آوردید نداشتند البته پرونده نیز در حال رسیدگی است.

معاون اول دستگاه قضا در پایان و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیت‌الله علم‌الهدی بیان کرده که آقایان «موسوی و کروبی» هرجا دلشان می‌خواهند می‌روند و ییلاق و قشلاق‌شان به راه است خاطر نشان کرد: از کسی که این مطلب را بیان کرده سوال کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مبین
۲۳:۵۱ ۱۰ آذر ۱۳۹۳
خدا آخر و عاقبت همه رو ختم به خیر کنه انشالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۱۰ آذر ۱۳۹۳
مجازات اسید پاشها فقط و فقط باید اعدام باشد
آقای اژه ای مردم قاطعیت در این مورد را خواستارند
آخرین اخبار