در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد

پلیس ایالات متحده سیاه پوستان را مجرم تلقی میکند/ مسئله نژاد در آمریکا تبدیل به هویت شده است/ نقض سیستماتیک حقوق سیاه پوستان در آمریکا + فیلم

از سال 1865 به مدت 100 سال فضاهای مربوط به نقض برده داری را داریم اما هیچ گاه حقوق اجتماعی سیاه پوست ها مورد توجه ساختار سیاسی ، اجتماعی آمریکا قرار نگرفته اند.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران ابراهیم متقی در برنامه گفتگوی ویژه خبری در پاسخ سوالی مبنی بر این که چه می شود هر ازگاهی یک بحران اجتماعی، سیاسی در جامعه آمریکا به وقوع می پیوندد مخصوصاً در زمانی که یک سیاه پوست توسط پلیس آمریکا کشته می شود گفت: مسائل آمریکا و ساختار اجتماعی آن مبتنی بر واقعیت های چندگانه قومی، نژادی، فرهنگی و مذهبی است.

عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ادامه داد: بین هر کدام از این مولفه ها که می تواند شکاف های سیاسی را به وجود آورد موضوع مربوط به نژاد و تبدیل آن به هویت شده و باید گفت هر گاه چیزی که تبدیل به هویت شود تضادهایی را در فضای اجتماعی منعکس می کنند.

متقی اظهار داشت: سیاه پوست ها در ساختار اجتماعی آمریکا دوران های پر مشقتی را گذرانده اند دوران هایی که بر اساس آن جنگ داخلی 1861 تا 65 شکل گرفت جنگی که از آن به عنوان جنگ استصار نام برده می شود، بحث مربوط به فضایی است که عده ایی تلاش داشتند تا سیاه پوست را به عنوان برده در ایالت های جنوبی حفظ کنند.

عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران افزود: از سال 1865 به مدت 100 سال فضاهای مربوط به نقض برده داری را داریم اما هیچ گاه حقوق اجتماعی سیاه پوست ها مورد توجه ساختار سیاسی ، اجتماعی آمریکا قرار نگرفته اند.

متقی تصریح کرد: وقتی که ما بحث های مربوط به حکومت در آمریکا را بررسی می کنیم با یک معضل جدی روبرو هستیم، ایالات متحده تا دهه 1960 یعنی تا زمان ریاست جمهوری جان سون مربوط به سیاه پوست ها بوده است.

وی گفت: وقتی که شما تصاویری را که مشاهده می کنید در آن می بینید که بر روی برخی از مغازه ها ممنوعیت ورود حیوانات و سیاه پوست ها را درج کرده بودند در واقع باید گفت که این واژه ها واقعیت ساختاری آمریکا است.

عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ادامه داد: از سال 1965 فرآیندی به وجود آمد که به موجب آن جان سون حقوق مدنی آمریکا را توانست به تصویب برساند و در آن مقطع زمانی شرایط برای ادغام تدریجی سیاه پوست ها و ساختار قدرت به وجود آمد، یک زمانی سیاه پوست ها را فقط برای بوکس، بسکت و خواندن در جامعه آمریکا به کار گرفته میشدند.

متقی اظهار داشت: به تدریج سیاه پوست ها در غالب کنش خشونت آمیز این مسئله را به انجام می رساندند و تبدیل به یک تئوری در مقاومت مدنی شد شرایطی را به وجود آورد برای این که زمینه را برای ورود سیاه پوست ها به حوزه های مربوط به قدرت سیاسی و راهبردی به وجود آورد.

وی تصریح کرد: مارکینگ لوتر کینگ این بحث ها را داشت که من یک رویا دارم و رویای وی در نوامبر سال 2008 برآورده شد، زمانی که در انتخاب ریاست جمهوری آمریکا باراک اوباما توانست بر جان مک کین غلبه کند بنابراین اولین رئیس جمهور سیاه پوست آمریکا تلقی شد.

عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران افزود: مسئله مربوط به حساسیت هایی که برخی از گروه های شهروندی و پلیس نسبت به سیاه پوستان دارند، گسترده است اما علت چیست علت این است که آمریکا حدو 6 درصد جمعیت جهان را دارد اما 22 درصد زندانیان جهان در آمریکا هستند و خود این مسئله یعنی یک چالش بزرگ برای ساختار اجتماعی آمریکا به حساب می آید که بخش قابل توجهی از این زندانی ها را سیاه پوست ها تشکیل می دهند.

متقی گفت: هر کجا بحث تفاوت باشد این تفاوت جدال را در صحنه اجتماعی منعکس خواهد کرد

وی ادامه داد: بنابراین آن چیزی که منجر به مقاومت سیاه پوست ها شده و وقتی که جکسون می آید و از جامعه آمریکایی درخواست می کند که به مقاومت مدنی خود ادامه دهند در واقع این بحث را مطرح می کند که بالاخره این حساسیت هایی که نسبت به سیاه پوست ها وجود دارد بتواند با یک اعتراض فراگیر کنترل کند.

عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران افزود: تحلیل کلی من از اعتراضات و مقاومت اجتماعی که به وجود آمده، بحث مربوط به تفاوت است که تبدیل به تبعیض شده است و چون احساس تبعیض توسط سیاه پوست ها احساس می شود و واقعیت عینی جامعه آمریکا این را نشان می دهد و پلیس نسبت به سیاه پوست به عنوان سوژه ای که کنش غیرقانونی است نگاه می کند، که جامعه در برابر چنین نگرشی مقاومت خواهد کرد به همین دلیل همواره خصومت پلیس را علیه سیاه پوست می بینیم زیرا چنین ذهنیتی ایجاد شده که سیاه پوست یک مجرم است در واقع باید گفت که پلیس در برابر آن ها الگوی رفتار مناسب ندارد.

متقی گفت: بحثی که در حقوق بین الملل  و چه در حقوق مدنی داریم موضوع مربوط به تناسب است یعنی مجازات و نوع برخورد پلیس و نهادهای بین المللی باید با پروژه جرم تناسب داشته باشد و باید گفت که متاسفانه به دلیل ذهنیتی که در پلیس آمریکا وجود دارد براساس آن سیاه پوست مجرم است  به همین دلیل خشونت بر علیه آن ها اعمال می شود و در برابر این فرآیند نیز تظاهرات ایجاد می شود.

وی خاطر نشان کرد: این مسئله یک واقعیت تراژیک جامعه آمریکا است که حداقل تا چندین دهه ادامه پیدا خواهد کرد چون فضای ذهنی شکل گرفته و به راحتی پایان پیدا نخواهد کرد.

کاظم قریب آبادی در پاسخ به سوالی در ارتباط با این که کشورهایی که با هژمونی آمریکا هم خوان نیستند چگونه می توانند مسئله تبعیض نژادی از منظر حقوق بشر دنبال کنند گفت: نقض حقوق سیاه پوستان در جامعه آمریکا به صورت سیستماتیک در آمده و در طول تاریخ آمریکا شاهد نقض این قشر از جامعه آمریکا بوده ایم اگر به آمارهای حفظ حقوق شهروندی در جامعه آمریکا نگاه بندازیم مبین تفاوت فاحش بهره مندی از حقوق سیاه پوستان و سفید پوستان هستیم به طور مثال دفتر آمریکا در سال 2012 منتشر کرد که بیش از 46 میلیون نفر در این کشور زیر خط فقر هستند که بیشتر متعلق به جامعه سیاه پوستان است همچنین میزان بیکاری جامعه سیاه پوست دو برابر سفید پوستان است.

** شکاف درآمدی سیاه پوستان و سفید پوستان در آمریکا از زمان آپارتاید آفریقای جنوبی بیشتر است

معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر قوه قضاییه وی در ادامه ارائه آمار افزود: فاصله درآمدی سیاه پوستان و سفید پوستان حتی از آمار زمان آپارتاید در آفریقای جنوبی بسیار بیشتر است در نوع برخورد های نیروی پلیس با سیاه پوستان نیز آمار منتشر شده به عنوان مثال در سال 2011 از 700 نفر از افرادی که برای بازجویی نزد پلیس رفتند بیش از 85 درصد سیاه پوست بوده اند در مورد نقض     مقررات رانندگی نیز میزان توقف سیاه پوستان در برابر سفید پوستان است زندانیان سیاه پوست نیز بیش از 1 میلیون نفر هستند در حالی که میزان جرایم بین سفیدپوستان بیشتر است به عنوان مثال مصرف مواد مخدربین سفیدپوستان 5 برابر جامعه سیاه پوست است و این نشان دهند این است که نگرش دولت ، مقامات و سازمان های متولی نظم و امنیت نسبت به سیاه پوستان تبعیض آمیز برخورد می کنند و این نقض به صورت سیستماتیک اعمال می شود.

** نقض حقوق بشر داد نخبگان این کشور را نیز درآورد
وی افزود: یام اساسی این است که دسترسی به دستگاه قضایی نیز برای سیاه پوستان دشوار است در ارتباط اعتراض به نژاد پرستی در آمریکا چه افراد مختلف چه سیاه و سفید در شهرهای ایالت  متحده آمریکا انجام دادند نخبگان این کشور از جمله پرفسور واتسون  که برنده جایزه نوبل در رشته پزشکی است آمادگی خود را برای فروش مدالش اعلام کرد تا از این طریق کمکی به سیاه پوستان این کشور کرده باشد این اقدام سمبولیک دلیل بر این دارد که حتی داد نخبگان این کشور نیز درآمده است.

** داییه دار حقوق بشر از برآوردن حقوق اولیه شهروندانش عاجز است

کاظم قریب آبادی بیان داشت: تمامی این موارد مبین این است که ایالات متحده آمریکا علی رغم این که مدافع حقوق بشر دموکراسی در سراسر دنیاست از برآوردن حقوق اولیه شهروندان خود عاجز است به صورتی که با راه انداختن چندین جنگ در عراق، افغانستان، لیبی و در سوریه که تا مرز جنگ پیش رفت بهانه اش برای جنگ حمایت از استقلال، دموکراسی و حقوق بشر در این کشورها بود و این که خود این کشورها از دفاع حقوق خود ناتوانند اما می بینیم آمریکا که این همه مدعی است با مردم خود چگونه برخورد می کند و شاهد هستیم  که میزان افرادی که در خیابان ها برای ابراز همدردی آمده اند چقدر زیاد بود.

** فشار علیه سیاه پوستان همچنان ادامه خواهد داشت

معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در ارتباط با تعهدات وتوجهات ایالات متحده آمریکا نسبت به هشدارهای سازمان بین الملل گفت: فشارهای علیه سیاه پوستان همچنان ادامه خواهد داشت و این مسئله مبین این است که متاسفانه این کشور کوچک ترین توجهاتی به تعهدات بین المللی خود ندارد به عنوان مثال کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه اش این موضوع را مورد تذکر قرار داد حتی چندین گزارشگر شورای حقوق بشر بیانیه صادر کردند اما متاسفانه آمریکا توجهی به این مسائل ندارد.

وی  با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری اظهار داشت: همان طور که مقام رهبری گفته اند که هر کس در دنیا بخواهد حرف از حمایت حقوق بشر بزند آمریکا حق ندارد بزند" نقض حقوق بشر توسط آمریکا نه تنها در داخل بلکه با خونریزی ها و قتل و غارت در کشورهای دیگر و حمایت از رژیم سخیف رژیم صهیونیستی ادامه دارد با این حال چگونه می تواند مدعی حقوق بشر باشد.

** نقض حقوق بشر در آمریکا بستری برای فعالیت کشورهای در حال توسعه و سازمان های بین المللی

کاظم قریب آبادی تصریح کرد: کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه بهترین فرصت را در سازمان های بین الملل مثل سازمان ملل و شورای حقوق بشر دارند و مباحث تبعیض نژادی آمریکا را برجسته کنند و درخواست رسیدگی نمایند کاری که این کشورها می توانند انجام دهند این است که شورای حقوق بشر را در ژنو تحت فشار قرار دهند تا گزارشگر ویژه موقت را تعیین و به ایالات متحده آمریکا اعزام نمایند تا در آن جا مسئله نقض حقوق بشر را مورد بررسی قرار داده و گزارش را به شورای حقوق بشر ارائه کنند.

*** دلایل نقض آشکارا و گسترده حقوق بشر در آمریکا/ تحرکات اجتماعی گروه های قومی و حاشیه ای یکی از دلایل این برخورد هاست


متقی با اشاره به این که سرویس های اطلاعاتی آمریکا در روز 4 میلیون شنود تلفنی انجام می دهد گفت: مقامات این کشور این گونه ادعا می کنند که این امر مرتبط با قانون امنیت ملی این کشور است.

** نگاه آمریکایی ها به مسائل امنیتی است

وی با اشاره به فضای مجازی شهروندان آمریکایی ادامه داد: نگاه آمریکایی ها همواره امنیتی بوده است.

عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به این که مسائل مربوط به دموکراسی و حقوق بشر در آمریکا نمی تواند بر اساس فرهنگ این کشور جایگاهی داشته باشد گفت: آمریکایی ها بر اساس سنت تاریخی خود اسلحه حمل می کنند زیرا تفکر آن ها با مسئله اسلحه پیوند دارد.

متقی با اشاره به این که ذهنیت آمریکایی ها مبتنی بر امنیت است خاطر نشان کرد: آمریکایی ها به دنبال ثروت و قدرت هستند .

وی با تاکید بر این که آن ها نسبت به دیگری سوء ظن دارند افزود: گروه هیا معترض آمریکایی رویکرد اعتراضی نسبت به دولت دارند به طوری که این مسئله در کتاب عصر اطلاعات سال 1999 آمریکا چاپ شده است

عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان این که در این کتاب آمده است که دولت منافع نظام سرمایه داری را بر منافع شهروندان آمریکایی ترجیح می دهد گفت: محرومیت نسبی از سال 2001 به بعد در این کشور سبب افزایش قدرت دولت شده است.

متقی با اشاره به این که رسانه ها در آمریکا بسیاری از حوادث را منعکس می کنند افزود: جامعه امروز حساسیتش نسبت به موضوعات تبعیض آمیز افزایش یافته است.

وی ادامه داد: 18 درصد جامعه 265 میلیونی آمریکا از حقوق اقتصادی و اجتماعی بی بهره هستند.

عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به این که این مسائل سبب به وجود آمدن فضای حاشیه ای در این کشور شده است اظهار داشت: شکاف اقتصادی و اجتماعی از سال 2000 به بعد در آمریکا بیشتر شده است.

** اروپایی ها رقابت نهفته با آمریکایی ها دارند

متقی با بیان این که بسیاری از جوانان 21 تا 32 ساله در آمریکا از آینده شغلی خود احساس نگرانی می کنند ادامه داد: اروپایی ها رقابت نهفته با آمریکایی ها داشتند و دارند.

وی با اشاره به این که اروپایی ها فضای اروپایی محور را در ذهنشان تصور می کنند گفت: یک نوع رقابت نهفته میان آمریکا و اروپا وجود دارد به طوری که این رقابت در میان فرانسوی ها، المانی و آمریکایی ها بیشتر است.

عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به مباحث مرتبط با شنود آمریکایی افزود: آلمانی و فرانسوی ها نسبت به این اقدام آمریکایی ها واکنش نشان دادند.

متقی افزود: زمانی که در آمریکا حادثه ای شکل می گیرد نسبت به آن حوادث از سوی اروپایی پردازش بیشتر صورت می گیرد.

قریب آبادی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که چه راهکاری برای پالایش نقض حقوق بشر آمریکا تا کنون انجام شده است گفت: یکی از انحرافات موجود در حوزه حقوق بشر استفاده ابزاری از آن است.

معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با اشاره کشورهای هم پیمان با آمریکا تصور می کنند که از حقوق بشر به خوبی استفاده می کنند ادامه داد: این در حالی است که از سوی دیگر آن ها این گونه تصور می کنند که کشورهای مستقل از حقوق بشر سوء استفاده می کنند.

** استفاده ابزاری آمریکا از حقوق بشر

وی با تاکید بر این که عموم کشورهایی که در حوزه حقوق بشر میدان داری می کنند از این واژه استفاده ابزاری انجام می دهند ادامه داد: ره یافت های دو گانه و تبعیض آمیزی نسبت به حقوق بشر از جانب آمریکا و هم پیمانانش صورت می گیرد.

قریب آبادی با اشاره به این که آن ها نسبت به حقوق بشر دیدگاه اقماض آمیز دارند ادامه داد: این در حالی است که نسبت به برخی دیگر که حتی حقوق بشر را نقض نمی کنند پرونده سازی می کنند.

معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با اشاره به این که آمریکا و هم پیمانانش از این ره یافت پیروی می کنند اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی تمامی نهادهای دموکراتیک را در کشور مستقر کرده است به طوری که تمامی مقامات اصلی کشور به رای مستقیم و غیر مستقیم مردم انتخاب می شوند.

** ایران بزرگ ترین دموکراسی پیشرفته خاورمیانه را دارد

وی با اشاره به این که وضعیت ما در حوزه حقوق بشر با قبل از انقلاب قابل قیاس نیست افزود: جمهوری اسلامی ایران از بزرگ ترین  پیشرفته ترین دموکراسی منطقه خاورمیانه برخودار است

** وزارت امور خارجه مسئله نقض حقوق بشر در سازمان های بین المللی پیگیری می کند

قریب آبادی با اشاره به امنیتی کردن حوزه حقوق بشر از جانب آمریکا و متحدینش گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره بحث نقض حقوق بشر را مورد بررسی قرار می دهد  به طوری که با کمک وزارت امور خارجه در سازمان های بین المللی این مسئله را رصد و پیگیری می کنیم.

** سیستم UPR  متوازن ترین و بی طرف ترین مکانزیم حقوق بشر جهانی است

معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با تاکید بر این که سیستم UPR متوازن ترین و بی طرف ترین مکانیزم حقوق بشری جهان محسوب می شود اظهار داشت: ما از مکانیزم های متعدد حقوق بشر برخوردار هستیم.

وی با بیان این که تمامی کشورها باید به صورت برابر به بررسی وضعیت حقوق بشر خودشان بپردازند خاطر نشان کرد: تمامی کشورها باید به تعهدات بین المللی حقوق بشر خود به شورای حقوق بشر در ژنو گزارش دهند.

قریب آبادی با اشاره به این که آمریکا هم نیز باید این اقدام را انجام دهد خاطر نشان کرد: مکانیزم UPR خوشایند آمریکا و هم پیمانان غربی اش نیست این در حالی است که آن ها از مکانیزم های موازی در این رابطه استفاده می کنند.

معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با اشاره به این که ستاد حقوق بشر وزارت امور خارجه این نقض را پیگیری می کند افزود: بیانیه ای در این راستا صادر شده که امروز دبیر ستاد حقوق بشر نامه ای را برای دبیر کل سازمان ملل و کمیسریای عالی حقوق بشر ارسال خواهد کرد.

وی با اشاره به این که ما درخواست خواهیم کرد تا کمیسیون تحقیق و یا گزارشگر ویژه موقت برای رسیدگی به نقض حقوق بشر در آمریکا تعیین شود گفت: در صورتی که در چارچوب کشورهای در حال توسعه و عدم تعهد این موضوعات را پیگیری کنیم آمریکا باید پاسخگوی موارد نقض حقوق بشرش باشد.
 
قریب آبادی با اشاره به این که یکی از سیاست های آمریکا عدم پاسخگویی نسبت به سیاست های خود است اظهار داشت: باید از ظرفیت جنش غیر متعهدها برای پیشبرد اهداف اسلامی استفاده کرد.

معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با اشاره به این که این ظرفیت بسیار مهم و حساس است افزود: جمهوری اسلامی ایران ریاست این جنبش را بر عهده دارد.

وی با اشاره به این که ژنو مقر حقوق بشر است افزود: جلسه ای را باید با اعضای جنبش عدم تعهد تشکیل دهیم و این موضوعات را رسیدگی کنیم.

قریب آبادی با تاکید بر این که این مسئله در سازمان ملل متصور است ادامه داد: جنش عدم تعهد بیش از 118 عضو دارد به طوری که این کشورها سلایق متعددی دارند.

معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با بیان این که ما به موضوعات مهم بین المللی خواهیم پرداخت اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در این  رابطه نقش مهمی را ایفا می کند.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار