یک منتقد سینما:

ژانر وحشت در سینمای ما مهجور مانده است

مازیار فکری ارشاد، منتقد سینما با حضور در ویژه برنامه "نگاه نقره ای" رادیو گفت‌وگو به نقد و بررسی فیلم "روایت ناپدید شدن مریم" به کارگردانی محمدرضا لطفی پرداخت.

مازیار فکری ارشاد، منتقد سینما با حضور در ویژه برنامه "نگاه نقره ای" رادیو گفتگو که بصورت زنده از محل برگزاری جشنواره سینما حقیقت روی آنتن رفت، به نقد و بررسی فیلم "روایت ناپدید شدن مریم" به کارگردانی محمدرضا لطفی پرداخت.

محمدرضا لطفی با بیان این مطلب که فیلمش در ژانر ترسناک ساخته شده و به موضوع جن می پردازد، اظهار داشت: فرم و ساختار این فیلم چه خوب و چه بد برای اولین بار است که در سینمای ایران تجربه می شود.

وی افزود: وقتی که تصمیم گرفتم اولین فیلم سینمایی ام را بسازم، به این نتیجه رسیدم ما که در عصر رسانه زندگی می‌کنیم و با انبوهی از فیلم ها سر و کار داریم، به همین جهت اگر بخوهیم در میان این همه فیلم راضی باشیم، باید دست به تجربه های تازه زد و این خیلی برای من اهمیت دارد.

مازیار فکری ارشاد، منتقد سینما، با اشاره به ژانر وحشت گفت: به دلایل مختلف این گونه از سینما در کشور ما خیلی مهجور است و اساسا ساختار فرهنگی ما این است که عامه مخاطب ما و جامعه ما از اینکه بترسند شرمشان می آید؛ در نتیجه در واکنش نشان دادن به یک فیلم ترسناک بیشتر می خندند یا مسخره می‌کنند.

وی افزود: خیلی ها وقتی از یک واقعه در زندگی روزمره شان می ترسند، همواره سعی می کنند این ترس را پنهان کنند، بنابراین ما در یک فیلم ژانر وحشت باید قراردادهای این ژانر را بپذیریم تا از یک فیلم لذت ببریم وگرنه برای ما فیلم مسخره می آید و شاهد ضد واکنش تماشاگران خواهیم بود و به همین دلیل تجربه هایی که در این زمینه انجام شده است از نظر تجاری موفق نبوده است و به همین جهت لطفی یک ریسک بزرگ کرده است و این ریسک قابل ستایش است.

این منتقد سینما با بیان اینکه کارگردان روایت ناپدید شدن مریم، سعی کرده است که از یک ساختار شکنی در فیلمش استفاده کند، گفت: ما با یک فیلم ترسناک کلاسیک روبرو نیستیم بلکه ترکیبی از یک مستند نمایی و داستانی بودن است و در واقع فضای مستند را بازسازی می کنند.

لطفی، کارگردان فیلم با تاکید بر اینکه ترسیدن نیز همانند خندیدن امری مبتنی بر فرهنگ است، تصریح کرد: به اعتقاد من جنس ترسیدن یک ایرانی با یک امریکایی و اروپایی و افریقایی متفاوت است.

وی با بیان این مطلب افزود: جنس ترس در این فیلم اینگونه نیست که یک شوک به مخاطب وارد کند بلکه باعث می شود که حتی بعد از فیلم نیز به موضوع فکر کند و به قول معروف شب موقع خواب تازه آن ترس به سراغش بیاید.

سعید اسلام زاده، مجری برنامه در ادامه بیان داشت: دو نکته در فیلم های ترسناک تاثیرگذار است؛ یکی داستان و دیگری تدوین که به نظر من در این فیلم تا حدود زیادی موفق بوده است.

در ادامه این گفت و گوی رادیویی مازیار فکری ارشاد در خصوص قواعد ژانر وحشت اظهار داشت: ژانر وحشت به شدت مقید به قواعد این ژانر است در حالی که ممکن در فیلم اکشن تا این میزان مقید به قواعد و اصول نباشد.

وی ادامه داد: ژانر وحشت عموما مبتنی بر عقاید و خرافه های آیین مسیحیت کاتولیک است و این رویکرد در ترجمه به فرهنگ های مختلف ممکن است دچار مشکل شود.

همچنین مهدی عزتی مستندساز و کارگردان فیلم "نیمه تاریک ماه" که در بخش شهید آوینی شرکت کرده است، در خصوص فیلمش گفت: موضوع فیلم نیمه تاریک ماه مربوط به کشف حجاب است که کاملا بر اساس آرشیو و مستندات ساخته شده است.

وی افزود: در فیلم آرشیوی دست شما برای روایت گری و کارگردانی بسته است ولی با این وجود اگر یک نکته مثبت در این فیلم وجود داشته باشد، آن است که تقریبا برای همه حرف ها سند وجود دارد.

عزتی با بیان اینکه کسانی که مستند آرشیوی کار می کنند، خیلی زود تمام آشیوها به دستشان می رسد و خواهید فهمید که درباره فلان شخصیت چه تعدادی سند وجود دارد، ادامه داد: تقریبا هر چه آرشیو در داخل بود و همچنین آرشیوهایی که در خارج وجود دارد و فیلم هایی که پخش شده بود، را یافتیم.

وی به تیم تحقیق این فیلم اشاره کرد و گفت: محققان این مستند افراد کارکشته ای بودند و حدود چهار ماه برای تحقیق روی این پروژه وقت گذاشتند، در حالی که پیش از این نیز روی این موضوع تحقیق کرده بودند، بنابراین در خصوص قسمت پژوهشی کار، من مدعی هستم.

عزتی با اشاره به تاثیر شهید آوینی بر مستندسازان، گفت: شهید آوینی یک شخصیت قابل احترام به خصوص برای ما ایرانی‌هاست. از یک جایی به بعد شهید آوینی سعی می کند با مخاطب ارتباط برقرار کند و از جایی به بعد مخاطب دنبال او می‌رود، در حالی که بعضی ها به فکر آن طرف آبی‌ها هستند.

این برنامه تا پایان جشنواره از ساعت 21 تا 22 به تهیه کنندگی فرهاد دهنوی و اجرای شهاب شهرزاد روانه آنتن می شود.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار