"حمیدرضا نوربخش" در نشست خبری خانه موسیقی:

مشکل بیمه‌ هنرمندان حل شده است/ بزرگترین لطمه به موسیقی در تاریخ ایران نگاه تفنن است

مدیر عامل خانه موسیقی ایران گفت:‌ تاکنون بیمه تکمیلی ما از هزار و پانصد نفر گذشته و ادامه خواهد داشت و مطالبات هنرمندان را پیگیری خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران صبح امروز نشست خبری "حمیدرضا نوربخش" مدیر عامل خانه موسیقی ایران در خانه موسیقی برگزار شد.   
 
حمیدرضا نوربخش در ابتدا گفت: ما با مدیر کل دفتر موسیقی پیروز ارجمند نشست‌های زیادی داشتیم در زمینه‌ی این که بتوانیم بخشی از مسئولیت‌ها را همان طور که رئیس‌جمهور بیان کردند به عهده اهلش قرار دهیم که این اهالی در خانه موسیقی حضور دارند.   
 
وی ادامه داد: بحث نظارت موسیقی به طور کلی به سمت خانه موسیقی سوق پیدا می‌کند و در بخش آموزش چون گذشته این اتفاق در خانه موسیقی می‌افتد زیرا در آن دوران اتفاق‌ها خیلی خوب بود و همه راضی بودند.
 
حمیدرضا نوربخش افزود: به دلیل نوع نظارت و بدون هیچ گونه گرایش ما در همه بخش‌های موسیقی از موسیقدانان به نام و صاحب سبک شوراهایی داشتیم و هرگز هم متهم به یک سو نگری و سلیقه خاص نشدیم.
 
مدیر عامل دفتر موسیقی افزود: این امر از ما به بهانه‌هایی چون تمرکززدایی و واگذاری به استان‌ها گرفته شد که این طور نبود و مسائلی پیش آمد که به تعطیلی هم منجر شد که این اتفاق مجددا قرار است احیا شود و به خانه موسیقی واگذار شود زیرا بخش آموزش موسیقی بسیار حساس است و وضعیت آموزش موسیقی در جامعه زیاد خوب نیست.
 
وی تصریح کرد: با خانه هنرمندان تعامل‌های خوبی داشتیم و پیگیری‌هایی که در بخش مسائل رفاهی و بحث بیمه هنرمندان داشتیم به جاهای خوب خود کشیده شده است زیرا حدود یک سال است بیمه هنرمندان متوقف شده و آن‌هایی که بیمه بودند به صورت روتین ادامه دارد و لیست‌های جدید خانه موسیقی را سازمان تامین اجتماعی بیمه نمی‌کند؛ پیگیری‌ها صورت گرفته و خوشبختانه مشکلات مرتفع شده و از ماه بعد بیمه هنرمندان مجددا برقرار می‌شود؛ همین وام‌های مختصر هنرمندان نیز دچار مشکلات شده که خوشبختانه رفع شده است.
 
وی درباره کانون خوانندگان پاپ گفت: مسئله‌ی دیگر بخش تاسیسی کانون خوانندگان پاپ بود که ما در خانه موسیقی نداشتیم و این نگرانی رفع شد و چند ماه پیش نشستی برگزار کردیم که متاسفانه انتظارات را فراهم نکرد و تنها افراد که زیاد مطرح نبودند حضور داشتند و تصمیم داریم افراد موسیقی پاپ را شخصا دعوت کنیم که این اتفاق مسلما خواهد افتاد.
 
وی تصریح کرد: تشکیل شورای مشورتی از کارهایی بود که منجر به جشنواره موسیقی تهران شد که در سال جاری در عمارت مسعودیه برگزار شد.   
 
حمیدرضا نوربخش عنوان کرد: یکی از بحث‌های مهم شورای مشورتی بحث کپی رایت است که مهمترین چالش این روزهای موسیقی است که اگر حل شود یک انقلاب در موسیقی رخ خواهد داد و یکی از مشکلاتی که به طور جد به آن می‌پردازیم همین موضوع است؛ در صدد تعامل با نهادهایی چون صدا و سیما که بسیار نقش مهم و اساسی دارند هستیم که اگر بحث کپی رایت و حقوق موزیسین‌ها رعایت شود اتفاق بزرگی خواهد افتاد؛ جشن خانه موسیقی نیز در همین راستا در انتهای جشنواره موسیقی تهران برگزار شد.
 
نوربخش بیان کرد: تاکنون بیمه تکمیلی ما از هزار و پانصد نفر گذشته و ادامه خواهد داشت و مطالبات هنرمندان را پیگیری خواهیم کرد. متاسفانه به صورت ناروا و نابجا متهم می‌شویم که در خصوص مسائل موسیقی منفعل هستیم ولی ما گاهی احساس می‌کنیم که بدون هیاهو بعضی کارها را می‌شود بهتر پی گرفت.   
 
وی درباره کنسرت‌های برگزار نشده گفت: هر کنسرتی که تا الان در این مملکت لغو شده است مطمئن باشید خانه موسیقی به جد پیگیری کرده که آخرین آن کنسرت گروهی بود که در رودسر قرار بود برگزار شود و حتی خانه موسیقی اعتراض خود را به استاندار رودسر رساند که موجب واکنش خود استاندار و فرمانداری شد؛ ما در این مسائل به جد پیگیر کار هنرمندان بوده‌ایم. بعضی اوقات تشخیص داده‌ایم که رسانه‌ای کردن بعضی مسائل موجب عملکرد عکس آن و موجب آغاز یک دوره لج و لجبازی می‌شود.
 
وی افزود: یک اتفاق خوب خریداری ساختمانی در میدان فاطمی بود؛ ساختمانی 5 طبقه در ضلع شمالی میدان فاطمی که این ساختمان پس از نزدیک به یک سال پیگیری، خریداری شد.   
 
مدیر عامل خانه موسیقی بیان کرد: ساختمان شماره 2 ما در خیابان صبا ساختمان عاریتی بود و در آخرین بار اثاث‌های ما را بیرون ریختند؛ به همین خاطر به فکر خرید ساختمان افتادیم که در خرید تجهیزات آن نیز به مشکلات مالی برخورد کردیم که در تعامل با شهرداری خیلی از مشکلات رفع شد.   
 
**تعطیلی آموزشگاه‌ها در فرهنگسراها  

وی اظهار داشت: از ابتدای بروز مسئله تعطیلی آموزش موسیقی در فرهنگسراها ما به جد پیگیر و به این امر معترض بودیم و چندین جلسه با معاونت سازمان داشتیم. در هر صورت دلیل تعطیلی یکی بحث کیفیت نازل آموزشی و یکی هم بحث عدم رقابت با بخش خصوصی بود که با تمام وجود این امر را پیگیری کردیم.   
 
حمیدرضا نوربخش افزود: اسامی کسانی که در فرهنگسراها آموزش می‌دادند را جمع آوری کرده و رصد کردیم اکثر آن‌هایی که آموزش می‌دادند قابلیت و صلاحیت آموزش را نداشتند و چندین رشته را درس می‌دادند و عضو خانه موسیقی هم نبودند؛ ما خود در بحث آموزش و آموزشگاه‌ها در کل کشور به اینکه خیلی از آموزشگاه‌ها و کسانی که درس می‌دهند واجد صلاحیت نیستند،‌ معترضیم زیرا بحث آموزش بحث مهمی است؛ اگر آموزش موجب تخریب شود ضررهای جبران ناپذیری به بدنه موسیقی می‌زند.   
 
حمیدرضا نوربخش تصریح کرد: ما باید سعی کنیم کسانی که قابلیت و استاندارد را دارند در بحث آموزش حضور پیدا کنند و در نهایت به لیستی از افرادی رسیدیم که از مدرسان قدیم بودند و آن‌ها را تایید کردیم. مکتب آوازی تهران به زودی برگزار می‌شود که همه اساتید صاحب سبک و حرفه‌ای در این مکتب حضور خواهند داشت.   
 
وی در ادامه عنوان کرد: از ماه رمضان این بحث به صورت جدی و عملیاتی پیش گرفته شد، مسائلی در بخش اجرا و معذوراتی وجود داشت که برطرف شده و همین دو هفته آینده این کلاس‌ها در فرهنگسراها با کیفیتی خوب و قابل دفاع برگزار خواهد شد. در آموزشگاه‌های آزاد هم شورای موسیقی نظارت می‌کرد؛ در آموزشگاه‌های آزاد وضع از همین فرهنگسراها خراب تر است و کارت تدریس آن‌ها از نظر خانه موسیقی اعتباری ندارد.   
 
مدیر عامل خانه موسیقی افزود: در گذشته نظارت بر آموزش موسیقی که از سوی خانه موسیقی انجام می‌شد و کسی در خانه موسیقی نفوذ نداشت و هر کسی نمی‌توانست کارت تدریس بگیرد؛‌ که متأسفانه این اختیار از ما گرفته شد.
 
وی افزود: اگر ما می‌گوییم هنر و موسیقی امری جدی است باید پای آن بایستیم و گرفتار هیاهو نشویم. ما از همه ابعاد موسیقی در هر جایی دفاع می‌کنیم ولی آیا وظیفه‌ای راجع به کیفیت داریم یا نداریم؟ بزرگترین لطمه‌ای که موسیقی در تاریخ این مملکت خورده، نگاه تفنن و تفریح بوده و الان هم موسیقی چوب همین نگاه را می‌خورد. شهرداری راجع به موسیقی در تمام جهان وظیفه دارد ولی ما هم باید نگاه کیفی به این موضوع داشته باشیم.
 
*درباره ابعاد کلاس‌ها  

حمیدرضا نوربخش گفت: شروع کار ما در فرهنگسراها است و الان چیزی حدود 50 یا 60 نفر استاد را انتخاب کردیم. ما براساس قول مسئولان هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران صحبت می‌کنیم و پیگیری‌هایمان را کرده‌ایم و به این نقطه رسیده‌ایم البته همه مسائل را نمی‌شود بیان کرد. 
 
وی افزود: ما پیگیری‌های خود را انجام داده‌ایم و نباید متهم به منفعل بودن شویم ما با عبدالحسین مختاباد کمیته هنری شورای شهر تهران و محمدباقر قالیباف شهردار تهران جلساتی داشتیم آن ها قول به ما مساعدت داده‌اند و پیگیر برگزاری کلاس‌ها در فرهنگسراها هستند.   
 
حمیدرضا نوربخش بیان داشت:البته همه اتفاقات به شهرداری برنمی‌گردد. من شخصا مشِی‌ام به انجام کار است و زمانی که تیغم نمی‌برد داد می‌زنم؛ بنده در حال انجام کار هستم و به دنبال جنجال نیستم.
 
مدیر عامل خانه موسیقی اظهار داشت: درباره بحث کنسرت‌ها بحث کیفی و محتوایی کنسرت‌ها همیشه اهل فن نظر می‌دهند محتوا چیزی نیست که موسیقی‌دان‌ها درباره آن نظر دهند مسائل امنیتی و نظامی نیز جز وظایف اصلی گروه‌های امنیتی است.
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: جشنواره موسیقی فرانکفورت بزرگترین نمایشگاه موسیقی است؛ همه وسایل روز و تجهیزات موسیقی در آن عرضه می‌شود و امسال برای اولین بار موسیقی ایران در این جشنواره حضور جدی دارد و امیدوارم امسال غرفه‌ای برای ایرانیان عرضه گردد.

انتهای پیام/  اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار