ساختارشکنی سریال‌های ترک در خانواده‌های ایرانی

یک روان‌شناس گفت: سرعت هنجارشکنی سریال‌های ترک خیلی آرام و زیرپوستی، به مرور زمان تأثیرگذار هستند.

 علی قره‌داغی، روان‌شناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، گفت: مفهوم اصلی سریال‌های ترک، جذابیت و کشش آن‌ها در ترویج زندگی‌های مثلثی و موازی است.
 
قره‌داغی اضافه کرد: می‌توان روابط فرازناشویی را در قالب سریال‌های جذاب به تصویر کشاند و باعث ارزش‌‍زدایی در خانواده‌ها شد.
 
وی با اشاره به این که سابق بر این، زندگی‌های مثلثی فقط با طلاق یکی از زوجین انجام می‌گرفت، افزود: در حال حاضر با رواج گرفتن این سریال‌ها در میان خانواده‌های ایرانی این امکان را به مخاطب خود می‌دهد که غیر از همسر، عشق و رابطه‌ی عاطفی را می‌توان در فرد سوم جستجو کرد.
 
قره‌داغی عنوان کرد: این سریال‌ها که مخاطب آن‌ها عامه مردم هستند، خیلی ملایم وارد ناخودآگاه جمعی خانواده‌ها شده و هدف آن‌ها شکستن ملایم یک هنجار و به خصوص جذاب نسل جوان کشور است.
 
وی با تاکید بر این که سریال‌های ترک خیلی آرام و زیرپوستی حرکت می‌کنند و سرعت هنجارشکنی آن‌ها بالا نیست، اظهار داشت: این سریال‌ها برای نفوذ در کشورهای مسلمان و به خصوص خانواده‌های ایرانی و همچنین برای این که مخاطب واکنش سریع و تند نشان ندهد و عقب‌نشینی نکند، از المان‌های مذهبی مانند روسری، مکان‌های مذهبی استفاده می‌کنند که مخاطب در موقعیت سریال و پیگیری آن بماند و با سریال همزادپنداری کند.
 
وی اظهار داشت: یکی از راهکارهای اساسی و بسیار مؤثر برای مقابله با این سریال‌ها رسانه است که صداوسیما با تولید سریال‌های زنجیره‌ای و پرمحتوا و بازیگرهای محبوب بتواند مخاطب زیادی را جذب خود کند.
 
وی خاطرنشان کرد: اقدام برای ساختن سریال‌های زنجیره‌ی؟ و همچنین تولید برنامه‌هایی با هدف آسیب‌شناسی و تحلیل محتوای این سریال‌ها توسط متخصصین در برنامه‌های زنده تلویزیونی نیز می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود.

انتهای پیام/ 
برچسب ها: ترک ، ساختار ، سریال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار