حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری:

رهبر انقلاب حتی با انحلال مجلس در شرایط خاص هم مخالفت کردند / قاعده بازی سیاسی را نیاموخته‌ایم / انتقاد از تغییرات گسترده مدیریتی

رئیس نظارت و بازرسی دفتر مقام معظم رهبری گفت: علی رغم اینکه مجلس ما مقتدر‌ترین پارلمان دنیاست، اما ما ابزار دموکراسی را در اختیار نداریم و قاعده بازی سیاسی را هم بلد نیستیم، به گونه‌ای که گروه الف پس از روی کار آمدن، فراش مدرسه گروه ب را هم تغییر می‌دهد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران؛ حجت‌الاسلام والمسلمین «علی اکبر ناطق نوری» رئیس نظارت بر بازرسی دفتر مقام معظم رهبری و رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی صبح امروز «دوشنبه 25آذرماه» در سومین همایش نقش پژوهش در فرآیند قانون‌گذاری با تشکر از برگزارکنندگان این همایش گفت: حضور در این همایش باعث شد تا برای من تجدید خاطره‌ای از دوران خدمت در مجلس شورای اسلامی اتفاق بیفتد.  
 
وی ادامه داد: کار تاسیس تشکیل مرکز پژوهش‌های مجلس یکی از اقدامات من در دوران خدمت‌گزاری و ریاست بر مجلس بود که این اقدام برای من آرامش بخش است.  
 
حجت‌الاسلام ناطق نوری در ادامه با اشاره به دیدگاه اسلام در خصوص عوامل رشد و سعادت جامعه اظهار داشت: از منظر آموزه‌های اسلامی برای رشد و سعادت جامعه هم قوانین متقن و هم مجریان لایق لازم است.  
 
وی مجلس شورای اسلامی را مقتد‌ترین پارلمان دنیا دانست و بیان داشت: در کشور آمریکا ما شاهد هستیم که در بعضی از مواقع کنگره این کشور منحل می‌شود و مصوبات این کنگره هم در بعضی مواقع وتو می‌شود، اما مجلس شورای اسلامی مجلسی است که طبق قانون اساسی قابلیت انحلال و وتو مصوباتش وجود ندارد.  
 
رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحثی که در زمان بازنگری قانون اساسی مبنی بر گنجاندن بندی برای انحلال مجلس در مواقع خاص پیشنهاد شده بود، گفت: در زمان بازنگری قانون اساسی برخی خبرگان پیشنهاد انحلال مجلس در شرایط خاص را مطرح کردند، اما یکی از کسانی که با انحلال مجلس حتی در شرایط خاص هم مخالفت کردند، مقام معظم رهبری بود.  
 
حجت‌الاسلام ناطق نوری با اشاره به بعد نظارتی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: براساس قانون اساسی مجلس غیر از قانون‌گذاری بر قوای دیگر هم نظارت می‌کند و تحقیق و تفحص، استیضاح وزرا و حتی رای به عدم کفایت سیاسی مقامات و مسئولان هم در زمره اختیارات مجلس شورای اسلامی است و این امور نشان می‌دهد که مجلس ما بسیار مقتدر است و جایگاه بالا و پرمسئولیتی هم دارد.  
 
رئیس نظارت و بازرسی دفتر مقام معظم رهبری در ادامه به مشکل کشور در رابطه با نهاد مجلس اشاره کرد و اظهار داشت: از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران این است که در طول ۳۵ سال گذشته هرسال به طور متوسط یک انتخابات را برگزار کرده است، اما باید توجه کنیم که ما در کشور ابزار دموکراسی نداریم.  
 
وی در ادامه احزاب و تحزّب گرایی را یکی از ابزارهای دموکراسی دانست و تصریح کرد: عموم مردم در همه طبقات و قشرهای اجتماعی در حوزه مسائل سیاسی تسلط کافی ندارند که بتوانند نامزدهای احراز نمایندگی مجلس یا ریاست جمهوری را انتخاب کنند، بنابراین در اینجا نقش احزاب و کار‌شناسان حزبی برای هدایت مردم در امور سیاسی آشکار می‌شود.  
 
وی در ادامه با بیان اینکه نمی‌توان کشور را به صورت موجی اداره کرد، بیان داشت: وقتی مسائل کشور را آسیب‌شناسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که نوعا روی موج حرکت کرده‌ایم و این مسئله به این سبب است که قاعده بازی سیاسی را نیاموخته‌ایم.  
 
حجت‌الاسلام ناطق نوری بیان داشت: چون فعالان سیاسی ما قاعده بازی سیاست را بلد نیستند، وقتی گروه الف بر سر کار می‌آید، تا فراش مدرسه وابسته به گروه ب را هم تغییر می‌دهد و این رویه‌ای است که در طول این سال‌ها در کشور ما در پیش گرفته شده است.  
 
رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی با اشاره به نحوه شکل گیری مرکز پژوهش‌های مجلس بیان داشت: در مجلس چهارم که بنده در کسوت ریاست مجلس به خدمتگزاری مشغول شدم، بر مبنای فرمایشات و رهنمودهای امام راحل مبنی بر استفاده از نظرات کار‌شناسان خارج از مجلس، مرکز پژوهش‌های مجلس را با همت دکتر جواد لاریجانی پایه گذاری کردم.  
 
وی ادامه داد: در سال ۷۴ طرح تشکیل مرکز پژوهش‌های مجلس در صحن علنی به تصویب نمایندگان رسید و برای آن ردیف مشخصی در نظر گرفته شد و مقرر شد تا کار‌شناسان خارج از مجلس بدون رعایت ضوابط مجلس نظرات خود را در مورد طرح‌ها و لوایح به مجلس ارائه کنند.  
 
حجت‌الاسلام ناطق نوری در پایان خاطرنشان کرد: در دو دوره اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس با همت دکتر لاریجانی و دکتر جلالی اقدامات شایسته و قابل تقدیری را انجام داده است.  
 
انتهای پیام/
برچسب ها: رئیس ، نظارت ، بازرسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار