گزارش ویژه

نقش اول سناریوی ضدایرانی در سیدنی را چه کسی بازی کرد؟/ رویکرد رسانه‎های جهان در این خصوص چه بود؟

رسانه های غربی که در حال پوشش خبر گروگانگیری در سیدنی بودند، به ناگاه در چرخشی بر ایرانی بودن فرد گروگانگیر متمرکز شدند. چه سناریوهایی با توجه به وضعیت جاری ایران در ارتباط با داعش و مذاکرات هسته‌ای ممکن است در پوشش اقدام فرد گروگانگیر در جریان باشد؟

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، بامداد دوشنبه یک خبر فورأ در صدر خروجی‌‌های رسانه‌های جهان قرار گرفت و آن خبر "گروگان‌گیری در سیدنی استرالیا" بود.


یک فرد ناشناس با ورود به یک کافه، بیش از 12 نفر را به گروگان گرفت. فرد مهاجم گروگان‌ها را مجبور کرده بود پرچمی مشابه پرچم داعش را پشت پنجره به دوربین‌ها نشان دهند و این  همان چیزی بود که مقامات غربی از آن می‌‌ترسیدند و از ماهها قبل در مورد ان هشدار داده بودند.


شبکه های تلویزیونی تصاویری از یک مرد با ریش سفید با سربند مشکی پخش کردند. 



در آخرین ساعات گروگان‌گیری بود که رسانه‌های غربی جنجال و سناریوسازی خود را آغاز کردند:" "من هارون مونس" تبعه ایرانی(!)  پناهنده استرالیا است که سال‌ها تحت عنوان یک شیخ در استرالیا فعالیت داشته است.

این ادعا، بهانه لازم را به دست بسیاری از رسانه‌های غربی و معاند داد تا جنجال تازه‌ای علیه ایران به راه اندازند.

والبته این فرد در نهایت به دست پلیس کشته شد تا سناریوسازی‌‌ها همچنان ادامه یابد.

شبکه 9 تلویزیون استرالیا سرانجام بامداد سه شنبه به وقت محلی - دوشنبه شب به وقت تهران - اعلام کرد: در حمله پلیس به محل گروگانگیری، سه نفر از جمله فرد گروگانگیر کشته شده اند.


بنابراین گزارش، سه نفر دیگر نیز در این حادثه مجروح شدند که حال دو تن از آنها وخیم است.


***  جنجال رسانهها

رسانه های غربی که در حال پوشش خبر گروگانگیری در سیدنی بودند، به ناگاه در چرخشی بر ایرانی بودن فرد گروگانگیر متمرکز شدند.


خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: "هارون مونس" 50 ساله متولد ایران بود و سال 1996 به عنوان پناهنده به استرالیا ‌آمده بود. 


رسانه‌‌های استرالیا نیز از قافله عقب نماندند. شبکه "ای‌‌بی‌‌سی نت نیوز" استرالیا مدعی شد فرد گروگانگیر یک روحانی افراطی ایرانی بود که سابقه اقدامات جایتکارانه داشت.


به نوشته ال موندو اسپانیا، پلیس استرالیا می گوید نام اصلی فرد گروگانگیری «منطقی بروجردی» بوده اما بعد از ورود به استرالیا در 1996 نامش را هارون مونس گذاشته و خود را شیخ می نامد.

ال موندو می نویسد: اکنون منظره ای از جنگ سوریه و عراق به سیدنی منتقل می شود؛ یک فرد مسلح یک کافه را تسخیر کرده و چند مشتری را گروگان گرفته است. یک روحانی افراطی مسلمان که از ایران آمده و 49 سال سن دارد.

مجله تایم نیز در این سناریوسازی نوشت: هارون یک ایرانی بود که چیزی برای از دست دادن نداشت و همواره به صورت انفرادی عمل می‎کرد.

دویچه وله نیز در گزارشی با این عنوان که "روحانی ایرانی" که در سیدنی گروگان‌گیری کرد، کیست؟، نوشت: گروگان‌گیری سیدنی با مداخله کوماندوهای پلیس پایان یافت و دستکم دو نفر، ازجمله فرد گروگان‌گیر کشته شدند.گروگان‌گیر یک "شیخ" پناهنده ایرانی به نام "هارون مونس" بوده که جرایم زیادی در استرالیا مرتکب شده بود. 

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز در اظهار نظری رسمی تلاش نمود ماجرای استرالیا را به اسلام گرایان نسبت دهد. 

همچنین "پل کروئیک شانک" کارشناس تروریسم در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان، حمله سیدنی را "حمله گرگ تنها" توصیف نمود که به ادعای وی تاکتیک جدید داعش در کشورهای غربی است و بر اساس آن افراد مرتبط با داعش به صورت انفرادی، حملاتی را علیه غربی ها اجرا می‌‌کنند.


***  سوابق این شیخ خودخوانده

هارون مونس یا همان "محمد حسن منطقی" قبل از فرار از ایران تحت پیگرد بوده است.  وی که دلیل پناهنده شدن خود به استرالیا را " مسائل سیاسی" عنوان کرده است، در ایران به اتهام کلاهبرداری مالی دارای پرونده کیفری است و حتی گفته میشود پلیس ایران از طریق اینترپل خواستار جلب وی بوده که استرالیا وی را پناهنده سیاسی معرفی کرده و از تحویل او خود داری کرده است.   

وی پیش از این نامه‌های توهین آمیز برای خانواده‌های سربازان استرالیایی که در خارج کشته شده بودند، ارسال می‌کرد.

مونس همچنین به 40 مورد اتهام آزار و اذیت جنسی زنان در استرالیا محکوم شده بود. وی مدعی شده بود که کارشناس روانشناسی، شفابخشی و باطل کننده سحر و جادو است و در قالب درمان بیمارانش، دست به رفتارهایی زده که زنان بیمار از او شکایت کرده بودند.

او که ادعا می‌‌کرد یک روحانی شیعه است و لباس روحانیت به تن می‌‌کرد، در آخرین نوشته در وب سایت اینترنتی اش اعلام کرد تغییر مذهب داده است.

قتل همسر از دیگر مواردی است که در سوابق این فرد به چشم می‌خورد. در سال 2013، دادگاهی در استرالیا وی را به مشارکت در قتل "نولین هایسون پال" همسر سابق هارون، متهم کرد. بنا بر اعلام دادگاه، هارون متهم است که با مشارکت "امیرا درودیس" که با وی رابطه نامشروع داشته، دست به قتل "هایسون پال" که از هارون دو فرزند نیز داشت؛ زده‌اند.

وی با همدستی درودیس در آوریل سال 2013، هایسون پال را با ضربات متعدد چاقو از پای درآورده و سپس وی را در آپارتمانی در شهر سیدنی سوزاند.

وی پس از متهم شدن در دادگاه به قید وثیقه آزاد شد!


تصویری از هارون مونس گروگان گیر استرالیایی و همسر مقتولش


او که از تعادل روحی مناسبی برخوردار نیود؛  بارها در خیابان های سیدنی اعتراضات تک نفره برگزار کرده بود.

***  اهداف طرح چنین سناریویی در این برهه زمانی

مجبور کردن ایران برای ورود به ائتلاف ضدداعش به رهبری آمریکا

به نظر می رسد این اقدام در راستای مجبور کردن ایران برای ورود به ائتلاف با آمریکا و ثبت نام ایران در صف نیروهای تحت رهبری آمریکا باشد.

واشنگتن تا بحال چندین بار از ایران درخواست کرده و پاسخ منفی دریافت کرده است.


 نامه اوباما به رهبری یکی از این تلاشهاست.

از این منظر سناریوی رونمایی از داعشی به اصطلاح ایرانی قرار است این مفهوم را القا کند که شهروندان ایرانی نیز در صفوف تروریست های داعش حضور دارند لذا دولت ایران باید در این خصوص احساس مسئولیت کند .


  • مختل کردن گفتگوهای هسته‌‌ای

دکتر "وبستر گریفین تارپلی" نویسنده و تاریخ نگار آمریکایی در این خصوص می‌‌گوید: مطالب زیادی درباره عامل گروگانگیری روز گذشته در شهر سیدنی استرالیا مطرح است. شواهد نشان می دهد او قاتلی فاقد تعادل روحی بوده است. او حتی پیش از اقدام تروریستی دیروز نیز مظنون به قتل بوده است. همسر سابق وی نیز بارها هدف حملات با چاقو قرار گرفت و در نهایت هم به دست وی، سوزانده شد. وی هارون یونس نام دارد که خودش را شیخ هارون می خواند. هارون به علت قتل وحشتناک همسرش، مدتی را در زندان سپری کرد. ظاهرا در قتل همسر سابق هارون، دوست هارون بیش از خود او نقش داشته است. همدست هارون در این قضیه، یک زن بود. باوجود آنکه ، قتل جرمی سنگین به شمار می رود، هارون به قید وثیقه آزاد شد که بسیار مشکوک است. دستگاه اطلاعاتی استرالیا می توانست این فرد خطرناک را زندانی کند. ظاهرا وی دچار مشکلات روحی و روانی نیز بوده است.

وی در ادامه افزود: در محل گروگان گیری روز گذشته در سیدنی از پرچم القاعده و جبهه النصره استفاده شد. باید توجه داشت که جبهه النصره بخشی از جریان تروریستی بسیار فعال در سوریه است. باید توجه داشت حدود نود نفر از اتباع استرالیا برای جنگیدن در کنار داعشی ها به سوریه وارد شده اند. بیست نفر از آنها نیز در درگیری ها کشته شده اند. شاید هارون یکی از افرادی بوده که شماری از این افراد را به سوریه فرستاده است. مسئله هارون بسیار پیچیده است. شاید دستگاه اطلاعاتی استرالیا او را برای حرکت در مسیر چنین عملیاتی هدایت و تحریک کرده باشد. مطرح شدن نام ایران در این قضیه شاید تلاشی برای مختل کردن گفتگوهای هسته‌‌ای با ایران یا اهداف دیگر است.


"مایکل جونز" سردبیر نشریه جنگهای فرهنگی نیز میگوید:  وقتی به همه این عوامل در کنار هم نگاه می کنیم متوجه می شویم که تلاشهای جدیدی در جریان است تا علیه ایران اقداماتی صورت پذیرد و گفتگوهای هسته ای که تمدید شده است به شکست منجر شود.


  • دستگاههای اطلاعاتی غرب و همچنین موساد به دنبال بدنام کردن ایران

"مایکل جونز" سردبیر نشریه جنگهای فرهنگی در ادامه می‎گوید: ماجرای گروگانگیری در شهر سیدنی استرالیا از ابعاد مختلف قابل بررسی است. احتمالا پیش از وقوع این اتفاق، هشدارهایی به دستگاههای امنیتی استرالیا داده شده بود اما مقررات دست و پاگیر اداری و کاغذبازی اداری، مانع از آن شده بود که دولتمردان و مسئولان استرالیایی به چنین هشدارهایی توجه کنند. نکته جالب توجه این است که در این میان می بینیم نام ایران مطرح می شود.


وی افزود: سوال مطرح این است که چرا ایران باید از عناصر داعش حمایت کند؟ این سخن کاملا بی معنا است که دولت ایران با داعش ارتباط داشته باشد. باید توجه داشت که ایران حامی بشار اسد رئیس جمهور سوریه و حزب الله است که دشمنان داعش هستند. با این اوصاف، چرا باید نام ایران مطرح شود؟ باید به مسائل دیگری توجه داشت. دستگاههای اطلاعاتی غرب و همچنین دستگاه اطلاعاتی اسرائیل، موساد به دنبال بدنام کردن ایران با شیوه های مختلف هستند. چند سال پیش نیز اتفاقی در نروژ رخ داد که بازهم نام ایران مطرح شد. واقعیت این است که دشمنی ها با مسلمانان در کشورهای مختلف از جمله استرالیا افزایش یافته است. با این اوصاف، می توان از رویداد رخ داده در استرالیا برای بدنام و مخدوش کردن نام مسلمانان استفاده کرد.

انتهای پیام./.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین رسولی خشت مسجدی
۱۳:۵۷ ۲۵ آذر ۱۳۹۳
سلام
این هم یک سناریو تازه صهیونیستی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۲۵ آذر ۱۳۹۳
ما اگه با حق باشیم هیشکی جلودارمون نیست
حالا اونا هرکاری که میخوان بکنن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۳۵ ۲۵ آذر ۱۳۹۳
آمريكا و اعزاي بلند پاييه غربي از دست نشاده هاي خودشون براي چنين كارهايي كه بتوانند نام ايران و ايراني را در جهان لكه دار كنند استفاده ابزاري ميكنند. با اين همه جنايتي كه كرده با وثيقه مگه ميتوان آزاد شد. زنده باد جمهوري اسلامي و( رهبر معظم)
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۲:۲۱ ۲۵ آذر ۱۳۹۳
رسانه های غربی هر چی می خواهند بگو یند . نباید برای ما اهمیتی داشته باشد.
آخرین اخبار