شبکه تلویزیونی "سی ان بی سی" گزارش داد:

انگیزه بسیار بالای واشنگتن برای نزدیک شدن به تهران/ ظرفیت فوق‌العاده‌ اقتصادی ایران برای آمریکایی‌ها قابل چشم‌پوشی نیست

به ادعای «ایان برمر»، رئیس گروه اوراسیا، همزمان با استقلال روزافزون آمریکا در زمینه انرژی، تغییرات ساختاری بسیاری در راه است و می‌توان پیش‌بینی کرد که در طول 10 سال آینده، ایران به یکی از نزدیک ترین شرکای آمریکا در منطقه تبدیل خواهد شد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی «سی ان بی سی» در مقاله‌ای به قلم "تام دیکریستوفر" می‌نویسد: در حالی که مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروهی از قدرت‌های جهان ــ1+5ــ روز چهارشنبه هفته گذشته از سر گرفته شد، برخی از ناظران بر این باروند که یک آینده بدون تنش بین آمریکا و ایران، به معنای ازسرگیری روابط اقتصادی بین دوکشور خواهد بود.

*** امضای توافقنامه هسته ای با ایران، راه را برای تبدیل ایران و آمریکا به شرکای آتی هموار خواهد کرد
تحریم‌های شدیدی که در طول 8 سال گذشته، برای ضربه زدن به برنامه هسته‌ای ایران، به این کشور تحمیل شده، ضربه بزرگی را به اقتصاد آن وارد کرده است. در حالیکه شکی نیست، توافق برای لغو تحریم‌ها، اقتصاد ایران را دگرگون خواهد کرد، عده‌ای نیز بر این باورند که امضای توافقنامه هسته ای با ایران، راه را برای تبدیل ایران و آمریکا به شرکای آتی هموار خواهد کرد.
تجارت بین آمریکا و ایران اساسا ممنوع است و هیچ کس انتظار ندارد که در کوتاه مدت، روابط دوستانه‌ای بین دوکشور برقرار شود. به اعتقاد «ایان برمر»، رئیس گروه اوراسیا، همزمان با استقلال روزافزون آمریکا در زمینه انرژی تغییرات ساختاری در راه است و در طول 10 سال آینده، ایران به یکی از نزدیک ترین شرکای آمریکا در منطقه تبدیل خواهد شد.

*** ایران از ظرفیت رشد اقتصادی فوق العاده‌ای برخوردار است
از آنجایی که ایران دارای یکی از متنوع‌ترین اقتصادهای حال حاضر خاورمیانه و جمعیت بزرگی از قشر طبقه متوسط است، از ظرفیت رشد اقتصادی فوق العاده‌ای برخوردار است. مهمتر از آن اینکه تغییر منافع آمریکا در منطقه، فرصت‌های زیادی را ایجاد می‌کند و در عین حال، حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران برای ایجاد روابط نزدیک با جهان خارج اعلام آمادگی کرده است.

*** ایران بازار بالقوه ای برای تولیدات و کالاهای آمریکایی به شمار می رود
یران با 77 میلیون نفر جمعیت، پس از مصر دومین کشور پر جمعیت خاورمیانه است و بازار بالقوه ای برای تولیدات و کالاهای آمریکایی به شمار می رود. 
براساس آمار ارائه شده در «اطلاعنامه جهان»، که هر ساله توسط سازمان سیا و به سبک سالنامه منتشر می‌شود، در سه ماهه نخست سال 2014، چین و امارات متحده عربی در مجموع با هم، تقریبا نیمی از  18.3میلیارد دلار از واردات ایران را به خود اختصاص دادند.

*** ایرانی‌ها به دنبال مواد خام و تولیدات با کیفیت تر از مواد چینی هستند
«سی ان بی سی»، به نقل از دکتر جواد صالحی اصفهانی، استاد اقتصاد در دانشگاه «ویرجینیا تک» نوشت، بیشتر ایرانی ها ترجیح می دهند که در صورت امکان با غرب داد و ستد داشته باشند. آنها بر این باورند که زنجیره عرضه غربی بسیار قابل اتکاتر از چین است و به دنبال مواد خام و تولیدات با کیفیت تر از مواد چینی هستند.
صالحی اصفهانی گفت، ایران متحد ذاتی آمریکاست زیرا آنچه ایرانی ها در رابطه با توسعه اقتصادی و همزیستی مسالمت آمیز می خواهند، آمریکایی ها نیز می خواهند. 

*** اقتصاد ایران در مجموع بهتر از اقتصاد اعضای اتحادیه اروپا در سال های اخیر بحران مالی عمل کرده است
به گفته «پاتریک کلاوسون»، ‌رئیس مرکز تحقیقات «موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن»، با وجود رکود دو سال اخیر اقتصاد ایران و بهبود نسبی اقتصاد اروپا، اقتصاد ایران در مجموع بهتر از اقتصاد اعضای اتحادیه اروپا در سال های اخیر بحران مالی عمل کرده است.
«کلاوسون» گفت که اظهارات «تونی بلر»، نخست‌وزیر سابق انگلیس مبنی بر اینکه تهران بیش از آنکه شبیه بمبئی باشد، شبیه آتن است، کاملا درست است. تهران کنگو یا بغداد نیست.

*** تقاضای روزافزون کشورهای همسایه برای مهندسان ایرانی و خدمات فنی و مهندسی
ایران بزرگترین تولیدکننده خودرو در خاورمیانه است و استخراج و تولید مواد معدنی، 14 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور را در سال 2012 تشکیل داده است. به گفته صالحی اصفهانی، تولیدگنندگان فرآورده‌های سبک، در فروش محصولاتی مانند مواد شوینده در بازار منطقه‌ای عملکرد خوبی دارند.
به گزارش این پایگاه اینترنتی، تقاضای کشورهای همسایه ایران که به دنبال ساخت جاده‌ها، سدها و دیگر زیرساخت‌ها هستند، برای مهندسان ایرانی روز به روز بیشتر می‌شود. به گزارش سازمان توسعه تجارت ایران، صادرات خدمات فنی و مهندسی، هر سال 40 درصد افزایش پیدا می‌کند که در بهار گذشته، این میزان تقریبا به 500 میلیون دلار رسید.

*** صادرات غیرنفتی ایران از سال 2005، بیش از 3 برابر شده و در سال گذشته به 30.7 میلیارد دلار در سال گذشته رسیده است
به گفته «کلاوسون»، ایران همچنین موفق شده است که با وجود تحریم‌های اقتصادی و با اتکا به تجارت غیرنفتی، رکود اقتصادی خود را کاهش دهد و در حال حاضر می‌توان گفت که ایران حتی بدون درآمد نفتی نیز، یک کشور نسبتا مرفه به شمار می‌رود. براساس تجزیه و تحلیل سازمان توسعه تجارت بر روی داده‌های موجود، صادرات غیرنفتی ایران از سال 2005، بیش از 3 برابر شده و در سال گذشته به 30.7 میلیارد دلار در سال گذشته رسیده است.
اما آمریکا و ایران برای اطمینان هم که شده، بر سر مسائل مهم سیاسی ـــ از جمله حمایت ایران از رهبری سوریه و شاید به ویژه خودداری آن در به رسمیت شناختن دولت اسرائیل ـــ اختلافات خود را حفظ کنند. به علاوه، ایران از یک زبان به شدت تهدیدآمیز در مورد اسرائیل، یکی از متحدان اصلی آمریکا استفاده می‌کند.

*** آمریکا انگیزه زیادی برای آشتی با تهران دارد
به گفته «برمر»، جدا از اسرائیل، متحدان آمریکا در منطقه، از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز از احیای روابط آمریکا و ایران نگران خواهند شد. عربستان سعودی، به خاطر تولید نفت فراوان و همچنین مشارکت در فعالیت‌های نظامی آمریکا، مهمترین متحد آمریکا در منطقه (علاوه بر اسرائیل) باقی مانده است. اما این رابطه، به اندازه رابطه ایران و آمریکا مناسب و طبیعی نخواهد بود.
در نهایت می‌توان گفت که آمریکا انگیزه زیادی برای آشتی با تهران دارد. ایران از توان بالقوه ارایه مدلی برای آنچه تجارت جهانی و جهانی سازی می تواند برای خاورمیانه به ارمغان آورد، برخوردار است. ایران با اجرای بازی توسعه می تواند همسایگانش را نیز به این کار ترغیب کند.



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار