در رادیو گفت‌وگو مطرح شد؛

کاتب: دولت با حذف یارانه ثروتمندان، خانواده‌های تحت پوشش را بیشتر یاری کند /راغفر: شناسایی اقشار پردرآمد غیرممکن است

یک اقتصاددان ضمن مصاحبه با رادیو گفت‌وگو شناسایی دهک‌های درآمدی بالای جامعه را اقدامی دانست که از سوی مجلس به دولت تحمیل شده است.

به گزارش حوزه پارلمانی باشگاه خبرنگاران، غلامرضا کاتب، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و حسین راغفر، اقتصاددان در گفتگو با برنامه "بدون خط خوردگی" رادیو گفت و گو درباره لزوم حذف یارانه ثروتمندان سخن گفتند.

در ابتدا غلامرضا کاتب اظهار داشت: اگر دولت بتواند بخشی از افراد جامعه که نیازی به دریافت یارانه نقدی ندارند را حذف کند به خوبی می‌تواند به یارانه غیرنقدی خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی کمک کند که این اقدام نیز در راستای عدالت اجتماعی و هدفمندی یارانه‌ها اتفاق می‌افتد.

وی افزود: بخش آسیب‌پذیر جامعه در حوزه انرژی مصرف کمی دارند لذا دریافت یارانه باید برای اقشاری از جامعه صورت گیرد که بیشترین آسیب پذیری را متحمل می‌شوند.

کاتب ادامه داد: مجلس به هیچ وجه تصمیمی را به دولت تحمیل نکرده و در هیچ جای قانون نیز بیان نشده؛ فقط مجلس به دولت این اجازه را داده که دولت بتواند دهک‌های بالای جامعه را با استفاده از خود اظهاری حذف نماید.

در ادامه حسین راغفر اشاره کرد: آموزش رایگان، خدمات درمانی، کمک به بخش اشتغال و حمل و نقل عمومی ارزان، جزیی از وظیفه و تکلیف حکومت است که در رابطه با حوزه سلامت اقدامات دولت بسیار خوب بوده و منطبق با قانون اساسی است که گسترش این اقدامات می‌تواند موجب اعتماد بیشتر مردم به تصمیمات مسئولان شود.

وی ادامه داد: در قانون حدود ده هزار میلیارد تومان از بخش درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها پیش بینی کرده بودیم ولی دولت نتوانست همه این درآمدها را تامین کند؛ اما بخشی از درآمدی را که بدست می‌آورد به بخش‌های تولیدی، وزارت کشاورزی و وزارت صنعت و معدن اختصاص داد؛ همچنین برای سال 1394 نیز 5200 میلیارد پیش شده است تا در بخش‌های حمایت از تولید هزینه شود. 

حسین راغفر تصریح کرد: شناسایی افراد ثروتمند اقدام صحیحی نیست و هیچ کجای دنیا نیز چنین اقدامی صورت نمی‌گیرد. البته شناسایی افراد ثروتمند تصمیمی بود که مجلس به دولت تحمیل کرد.

وی ادامه داد: شناسایی دهک‌های درآمدی بالای جامعه غیر ممکن است اما در دنیا به این صورت عمل می‌شود که گروه چ‌های محروم را از پایین‌ترین حد مشخص می‌کنند و به طرف دهک گروه‌های توانمند جامعه می‌روند، ما نیز باید براساس ویژگی خانوارها از محروم‌ترین به درجات کمتر از محرومیت دسته بندی کنیم تا دولت بتواند مشخص کند که به چه تعداد از خانوارها می‌خواهند یارانه بپردازند.   
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار