چشمه های که برای مصارف شروبی استفاده نمی شود؛

چشمه آب معدنی بستان آباد مهم ترین چشمه آهکی آذربایجان شرقی

پژوهشگر تاریخ و فرهنگ آذربایجان شرقی گفت: 4 چشمه آهکی در شهرستانهای بستان آباد، آذرشهر،اهر و صوفیان وجود دارد که مهم ترین آنها چشم آب گرم آهکی بستان آباد است.

بهروز خاماچی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: با توجه به اینکه از لحاظ زمین شناسی چشمه های آب معدنی شامل دونوع آهکی( املاح معدنی ، آهکی و گازدار) و آتشفشانی (مقدار زیادی املاح و گازهای مختلف گوگرد دار همراه با آب این چشمه‌ها به سطح زمین آورده می‌شود )هستند، نوع خاصیت و مقداراین چشمه ها  با توجه به شرایط و موقعیت اب و هوایی و اقلیمی متفاوت است.

وی با بیان اینکه بستان آباد یکی از شهرهای شرقی استان آذربایجان شرقی و مرکز شهرستان بستان‌آباد است، تصریح کرد: این شهر از سه بخش تاریخی به نام‌های اسکی‌کند، بستان‌آباد علیا و بستان‌آباد وسطی تشکیل شده‌است.

وی با اشاره به اینکه اکثر چشمه‌ها در دامنه کوهها و یا در کف دره‌ها تشکیل می‌شوند، ادامه داد: چشمه‌هاي معدني بستان آباد در ده اسک کندي در 60 کيلومتري جنوب شرقي تبريز در داخل دره که خود از نوع گسلي است واقع شده است.

وی افزود: ،آب چشمه های معدنی بستان آباد کمي شورمزه است که آب آن از نوع کلروسولفاته ، گازدار و گرم تشکیل شده است و در اطراف چشمه رسوب سياه رنگ ديده مي‌شود.

 این پژوهشگر تاریخ و فرهنگ آذربایجان شرقی گفت: در روستای قدیمی و تاریخی اسک کندی که داری کوه های زیاد آهکی و گجی می باشد از دامنه کوه به ارتفاع 200 و 300 متر چندین چشمه آبگرم سرازیر می شود  که تا نیم قرن پیش گنبدی از آجر و سنگ در بالای این چشمه ها ایجاد شده بود و نسبت آن را به میرزا نایب السلطنه فرزند فتحعلی شاه  می دهند که در اوقات اقامت در عمارت چمن اوجان از آن به عنوان حمام استفاده می کرده است، بعدها توسط اربابان و مالکان آن دوران بر روی چشمه حمام سنتی ساخته شد که هم اهالی منطقه و هم مسافران زیادی از آن بتوانند استفاده کنند.

وی افزود: با توجه به آهکی بودن چشمه های آب روستای اسک کندی از آب این چشمه های برای مصارف شروبی استفاده نمی شود و همچنین  به دلیل اینکه با توجه به خاصیت آب این چشمه ها صابون در آن کف نمی کند از صابون استفاده نمی شود و هنگام حمام و یا استراحت در این آب ها از گل سر شور که یک نوع شستشو دهنده  گیاهی،طبیعی قدیمی و فاقد چربی  است،برای شستشو سر و بدن  استفاده می شود.

وی حرارت آب چشمه های معدنی بستان آباد را 40 تا 50 در جه عنوان کرد و گفت: طبق آزمایشات مختلف داروسازان و محققان  این آبگرم دارای خاصیت های درمانی بسیاری در بهبود برخی از بیماری ها و ناتوانی ها از جمله آکند، آرتریت، سوختگی، عضلانی، افسردگی، سردرد، اختلال خواب، درمان ناتوانی بیماران مبتلا به فلج و به خصوص سکته مغزی و ناراحتی های گوارشی، پوستی و کلیوی است.

بهروز خاماچی با اشاه به اینکه بستان آباد شهری است که درمسیر چندین شهر کشور از جمله تهران و تبریز قرار دارد گفت: با توجه به اینکه مسافران و افراد زیادی با توجه به خاصیت آرامش بخشی و تسکین درد  برای استراحت از چشمه های معدنی این شهرستان از جمله روستای اسک کندی استفاده می کنند طی چند سال اخیر امکانات رفاهی بسیاری از جمله ساخت هتل ها و ایجاد یک حمام سونا از آب های چشمه اسک کندی افزوده شده است.

وی با بیا ن اینکه آب بستان آباد را مي توان در رديف آبهاي كاني و سولفاته مختلط قرار داد تصریح کرد: در آبهای این چشمه ها مقدار كمي بي كربنات ها وجود دارد که از لحاظ تركيب اين چشمه متشابه چشمه هاي كاني سن ژروه واقع در ايالت ساو واعليا كشور فرانسه مي باشد.

وی در ادامه شهرستان بستان آباد را با توجه به سابقه تاريخي و پيشينه شهر نشيني و گردشگاهها و تفرجگاههاي مختلف و بدليل وجود آبگرمهاي متعدد در منطقه،یکی از شهرهای مهم تبریز دانست و خاطر نشان کرد: از روزگاران قديم، بستان آباد به علت وجود آبگرم معدني معروف و مشهور بوده است و همه ساله تعداد زيادي از مردم شهر ها و روستاهاي مختلف جهت استفاده از آب آن به اين شهر مسافرت مي كنند و در اصل آبگرم معدني باعث رونق يافتن صنعت توريسم در این شهر شده و از این روست که می تواند با توجه به ظرفیت های این منطقه  صنعت توريسم را بطور اصولي تری در این منطقه شکل داد.

این پژوهشگر تاریخ و فرهنگ آذربایجان شرقی یاد آور شد: چشمه آبگرم معدنی بستان آباد با خاصیت درمانی،  می تواند به عنوان یکی از  جاذبه آذربایجان شرقی  بهانه ای برای جذب گردشگران از گوشه و کنار کشور باشد.

بهروز خاماچی افزود: بستان آباد، چشمه های آبگرم معروفی دیگری از جمله گوزسوی و قوتورسوی نیز دارد که از جاذبه های گردشگری و زیبای این شهرستان محسوب می شود.

گفتنی است: شهرستان بستان آباد با سابقه تاريخي و پيشينه شهر نشيني و گردشگاهها و تفرجگاههاي مختلف و بدليل وجود آبگرمهاي متعدد در منطقه، تفرجگاه بين راه قوريگل، و مقبره خسته قاسم در تيكمه داش و شنگل آباد هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.
 انتهای پیام/ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.