فیروز آباد فارس میزبان گردشگران؛

سفر به شهرستان فیروزآباد فارس شهر گل و گلاب

شهرستان فیروزآباد با داشتن باغها و گلزارهای وسیع و عطر گلاب و عرقیاتش هر ساله میزبان گردشگران زیادی است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ شهرستان فیروزآباد از شهرستان­های جنوب غربی استان فارس است که از جنوب به شهرستان قیر و کارزین، از غرب به شهرستان فراشبند، از شمال به شهرستان شیراز و از شرق به شهرستان جهرم می رسد.

این شهرستان با مرکزیت شهر فیروزآباد دارای 3579 کیلومتر مربع وسعت و فاصله آن تا شیراز 120 کیلومتر است.

میانگین ارتفاع آن از سطح دریا 1330 متر است.

این شهرستان منطقه ­ای عشایرنشین است که این امر از جلوه­های خاص اجتماعی بوده و در کنار آن صنایع­ دستی عشایری از قبیل: گبه، گلیم، فرش، جاجیم و لباس­های رنگین عشایری از جلوه­های هنری منطقه است.

از طرف دیگر در بخش میمند در 30 کیلومتری شرق فیروزآباد وجود باغها و گلزارهای وسیع با انواع گلهای سرخ محمدی و... دیده می شود.

در اواخر فروردین ماه رنگین­ کمانی بر دشت می­ کشد که عطر گلاب و عرقیات آن به مشام تمام ایرانیان و گردشگران خارجی می­رسد.

كاخ اردشير

اين بنا يكي از كاخ‌هاي ييلاقي اردشير به شمار مي‌رود كه از سنگ پاره و ملات گچ ساخته شده است. اين كاخ در كنار چشمه آبي به نام «قمپ آتشكده» قرار گرفته است؛ از اين رو اين كاخ را آتشكده نيز مي‌نامند. گچ‌بري و تزيينات تالارهاي اين كاخ بسيار زيبا و با شكوه است و به كاخ تچر تخت جمشيد مي‌ماند.

قلعه دختر

بنای تاریخی قلعه دختر، آثار قلعه بزرگی از سنگ و ساروج است که بر فراز کوه ساخته شده است. از نظر سوق‌الجيشي دسترسي به اين قلعه مشكل بوده؛ از اين رو به نام قلعه دختر نامیده شده است. این قلعه در 3 طبقه دارای پله‌های پیچ در پیچ، اتاق‌های گنبددار، تالار و صحني گسترده است. قلعه دختر در فاصله 6 کیلومتری شهر کنونی فیروزآباد جاي دارد.

شهر گور

اردشير بابكان پس از پيروزي بر اردوان پنجم، سلسله ساسانيان را پايه‌گذاري كرد و شهر گور را مقر حكومت خويش قرار داد. طرح و الگوی این شهر دایره‌ای شکل است و به قطر دو کیلومتر دارای چهار دروازه اصلی بوده و بناهاي حكومتي و محل اقامت درباريان در آن قرار داشته است.

منار

در ميانه شهر گور، مناري چهار گوش با مصالح لاشه و سنگ و ملاط گچ به ارتفاع 30 متر ساخته شده است. در خصوص ساخت اين منار نظريه‌هاي گوناگوني به شرح زير ارائه شده است:

- منار به عنوان نمادي از قدرت پادشاه

- منار براي دايره درآوردن شهر

- محل ارتباط با قلعه دختر براي آگاهي از يورش دشمن

- محل نيايش

نقش پیروزی

این نقش‌برجسته، یادبود نبرد و پیروزی بنیان‌گذار سلسله ساسانی بر آخرین پادشاه اشکانی (اردوان پنجم) و از كهن‌‌ترین نقش‌برجسته‌هاي غیرمذهبی ساسانیان است. اين نقش‌برجسته بر فراز صخره‌ای در سمت راست رودخانه تنگاب كنده‌كاري شده است.

 

پل مهرنرسه

در کنار سنگ‌نگاره مراسم تاجگذاری اردشیر، ویرانه‌های پلی بسیار كهن دیده می‌شود که به دستور مهرنرسه (مهرنارسه) فرماندار بزرگ و صدراعظم سه تن از پادشاهان بزرگ ساسانی ساخته شده است. در کنار این پل، سنگ‌نبشته‌اي به خط پهلوی ساسانی موجود است که چگونگی ساخت این پل را بیان می‌كند. برگردان اين سنگ‌نبشته به اين صورت است: «اين پل به دستور فرماندار بزرگ، مهر نارسه براي شادي روح او و به هزينه خودش ساخته شده. هر كس از اين راه عبور كند و براي مهر نارسه و پسرانش درود فرستد با كمك و لطف خداوند نادرستي و فريب آنجا نخواهد بود.»

نقش تاجگذاری اردشیر بابکان

در تنگاب فیروزآباد، نقشی از مراسم تاجگذاری اردشیر بابکان بنیان‌گذار سلسله ساسانی برجای مانده است که در آن حلقه سلطنتی از جانب مظهر اهورامزدا به پادشاه ساسانی پيشكش می‌شود. نقش‌برجسته ياد شده در 5 كيلومتري شهر فيروزآباد قرار گرفته است.

شهر میمند از توابع شهرستان فیروزآباد است و در 110 کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد. تنگ آتشگاه، کوه سفیدار، سرچشمه و باغ های زیبای آن که عمده محصولات آن، گل سرخ محمدی برای تولید گلاب است، از مراکز تفریحی شهر میمند به شمار مي‌روند که هر ساله در فصل بهار (اردیبهشت) گردشگران بی‌شماری را به سوی خود جلب می‌كند. گلاب میمند دارای ارزش فراوانی است و مهم‌ترین منبع کسب درآمد برای باغداران این منطقه است.

جاذبه هاي مذهبي

امامزاده اسماعیل (ع)

بقعه متبرکه امامزاده اسماعیل (ع) در شهر میمند از توابع فیروزآباد قرار دارد. وی از نوادگان امام جعفر صادق (ع) است. بر دیوار داخلی بقعه گچبری وجود دارد که اسامی 14 معصوم بر روی آن نگاشته شده و تاریخ 1210ه.ق در پایان آن آمده است.

امامزاده داود ( سید داود فهلوی ) :

در روستای خرقه 20 کیلو متری فیروزآباد واقع شده و از مریدان شیخ ابواسحاق کازرونی ( شیخ مرشد ) که خود مرید شیخ حسین اکارفیروزآبادی و ایشان مرید شیخ کبیرعبدالله خفیف شیرازی بوده است .آرامگاه وی معماری خاصی داشته و تغییر اشکال چهار ضلعی طبقه دوم و گنبد مدور طبقه سوم به مسجدالاقصی شبیه است .

حجره ، رواق و صفه ورودی آرامگاه و حجره های اطراف حیاط بنا ی خانقاه به نظر می رسد که مریدان سید در آن به سیر و سلوک وکسب فیض می پرداختند .

بیش از پنجاه بقاع متبرکه امام زادگان در سه شهرستان فیروزآباد ، فراشبند ، قیروکارزین و بخش میمند موجود بوده که مورد احترام اهالی محل و زائرین و مسافرین در ایام مختلف می باشد .

سوغات و صنایع دستی این شهرستان قالی بافی ـ گلیم بافی ـ گبه بافی ـ جاجیم بافی ـ سیه چادر بافی ـ مفرش بافی ـ جل اسب ـ رند بافی چرخ بافی ـ شیشه درمه و دورچین است.

دمپخت، دارتی، آش آلوک، آش بنه، سوزه پله، بولاما و باسما از غذاهای محلی این شهرستان به شمار می رود.

انتهای پیام/ب

برچسب ها: فیروزآباد ، فارس ، گل ، گلاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.