چمران در برنامه‌ی تلویزیونی ثریا گفت:

ساخت و ساز خلاف طرح تفصیلی، تخلف محسوب می‌شود/تراکم‌فروشی در شهر تهران وجود ندارد

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: در حال حاضر اگر بعد از طرح تفصیلی برخلاف پهنه‌بندی و ارتفاع برجی ساخته شود، تخلف محسوب می‌شود و متخلف تحت پیگرد قانون خواهد بود.


به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران و رئیس شورای عالی استانها شب گذشته در برنامه ثریا، پیرامون حفظ محیط زیست و ریه‌های شهر تهران با تاکید براینکه برای نزدیک شدن به ایده آل محیط زیستی باید مسائل مربوطه به صورت باز گفته شود، اظهار داشت: درحال حاضر تلاشهای شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران براساس ایده‌آلها پیش می‌رود و می‌توان گفت پس از بحث به وجود آمدن مدیریت جدید یعنی همکاری شورا و شهرداری گامهای بلندی در این خصوص برداشته شده و با وجود مشکلات بسیاری که در پیش است اقدامات بزرگتری در آینده انجام می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاه به اینکه فضای سبز مناطق تهران درحال افزایش است، بیان داشت:همانطور که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) فرمودند "نگذارید شهر تهران بزرگ شود"، شورای اسلامی شهر تهران از دوره دوم شورا اولین ضعف در خصوص شهر تهران را نداشتن طرح جامع دانست.

چمران با اشاره به اینکه برای نخستین بار در سال 1349 طرح جامع شهر تهران به تصویب رسید، تصریح کرد: این طرح در سال 1370 بازنگری شد تا به مدت پنج سال مورد استفاده قرار گیرد اما مسئولان به آن عمل نکردند و طی سالهای اخیر به صورت مقطعی  شهر تهران با قوانین متغیر مدیریت شد و نتیجه این مدیریت این شد که در کوچه‌های 6 یا 8 متری ساختمانهای 20 طبقه ساخته شود و یا در برخی مناطق متناسب با جمعیت تراکم فضای سبز وجود نداشته باشد.

رئیس شورای عالی استانها با تاکید بر نیاز شهر تهران به طرح جامع و تفصیلی، اظهار داشت: از سال 82 از وزارت مسکن و شهرسازی خواسته شد تا طرح جامع ایجاد کند که با وجود کمبود بودجه در وزارت مسکن، این طرح با هماهنگی شورا و شهرداری تهران تهیه شد.

چمران با اشاره به طرح جامعی که در شهر تهران تهیه شد، بیان داشت: برخلاف طرح جامع شهرهای دیگر از محدوده‌ی شهر کاستیم به طوری که 700هزار کیلومتر مربع را به 600 هزار کیلومتر مربع رساندیم و بر اساس طرح جامع که در سال 86 به تصویب رسید شهر تهران صاحب برنامه مدیریتی شد و در سال 91 طرح تفصیلی نیز بوجود آمد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص ساخت برجهای غیر قانونی تأکید کرد: این ساخت و سازها مربوط به سالهای نبود طرح تفصیلی است و در حال حاضر اگر بعد از طرح تفصیلی برخلاف پهنه‌بندی و ارتفاع برجی ساخته شود، تخلف محسوب می‌شود و متخلف تحت پیگرد قانون خواهد بود.

وی در ادامه افزود: در شعاع 50 متری میدان تجریش مجوز ساخت برجی با زیربنای بالای 80 درصد و تعداد طبقات 6 تا 8 طبقه صادر شده بود که یک روز بعد از تخلف و قطع درختان محل انجام پروژه، یکسال تعطیل شد و با تعویض نقشه‌ها بر اساس حفظ فضای سبز حدود 60 درصد محل باغ طراحی شد اما به دلیل نزدیکی به کاخهای سابق و اجازه نداشتن ساخت طبقات زیاد 45درصد زیربنا اجازۀ ساخت گرفت و 80درصد کل زیر پارکینگ به ارتفاع یک طبقه روی پارکینگ درخت کاشته شد و 7 طبقه نیز اجازۀ ساخت زیر زمین را گرفت.

*نقش معماری ایرانی و اسلامی در شهر تهران

چمران با اشاره به اصالت معماری ایرانی و اسلامی، اظهار داشت: قطعاً به دنبال رواج معماری ایرانی و اسلامی که یکی از افتخارات ما به شمار می رود، هستیم اما متأسفانه نشانه‌های دوری از آن ساختمان شیشه‌ای بانک مرکزی و ساختمان شیشه‌ای وزارت نیرو است که نشانگر تهاجم فرهنگی و معماری غرب است و در این خصوص شخصاً به سازمان نوسازی در زمینه‌ی ساخت بناهای رومی انتقاد کردم تا جلوی این وضعیت نامطلوب گرفته شود.

*نجات فضاهای سبز تپه‌های عباس‌آباد

وی تاکید کرد: تپه‌های عباس‌آباد که قرار است به نام تپه‌ی مصلی یا مرکز مصلی تهران نام بگیرد دارای طرح جامع است.

چمران در ادامه عنوان کرد: باغ موزۀ جواهرات در تپه‌های عباس‌آباد با وجود مخالفت شورا در کمیسیون مادۀ پنج، از طرف شورای عالی شهرسازی و معماری پروانه ساخت دریافت کرد.

رئیس شورای عالی استانها با اشاره به احداث برجی با طبقات کم تجاری و نوع کاربری پارکینگ مترو، اظهارداشت:  تصویب دو برج تپه‌های عباس‌آباد را نمی پذیرم و در حال مقابله با تعداد طبقات آن هستم همینطور در قسمت شرقی تپه‌های عباس آباد ساختمانهای بانک سپه و وزارت راه ساخته شده که در طرح جامع قرار بود به ساختمانهای فرهنگی تبدیل شود که جلوی آن گرفته شد و ساختمان بانک مرکزی نیز با وجود خلاف، مجوز ساخت دریافت کرد.

*درآمد پایدار شهرداری

وی با اشاره به بحث تراکم فروشی، اظهار داشت: تراکم فروشی شهرداری در یک دهه انجام می شد که دلیل این حرکت نداشتن منابع پایدار مالی برای شهرداری بود و بحث درآمد شهرداری بحث جدی است که باید به آن توجه شود.

چمران تاکید کرد: در حال حاضر تراکم فروشی در شهر تهران وجود ندارد و شهرداری هزینه عوارض ساخت و ساز را از سازندگان دریافت می‌کند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص امضای شورا برای ساخت باغ معنوی جمشیدیه، تصریح کرد: امضای من برای ساخت 20درصد از باغ معنوی جمشیدیه برای سکونت ویژه بیماران و سالمندان بود که مقرر شده بود بانکی در این طرح سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهد که با مشاهده تخلف و دیده شدن قطع درختان، شهرداری جلوی پیش روی کار را گرفت.

چمران با اشاره به اینکه با هر یک از ساختمانها که بر اساس معیار ساخته نشود و قطع درختان را به دنبال داشته باشد برخورد می‌شود، بیان داشت: کشورهایی که اقتصاد درستی را دنبال می‌کنند کارهای عمرانی کمتر انجام می شود و در کشور ایران تا حدی سرمایه‌گذاریهای عمرانی خوب است اما بیشتر از حد به حبس آهن و بتن در زمین می‌انجامد و نباید هزینه‌ها دفن شود بلکه باید به سمت تولید گرایش پیدا کند.

*یکپارچه شدن مدیریت شهری

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص مدیریت کامل شهر تهران،‌ بیان داشت: شورا و شهرداری مدیریت کامل شهری ندارند به طوری که شهرداری بزرگراه امام علی(ع) را آسفالت می‌کند و بعد از یک ماه برای انجام عملیاتی دیگر از طرف مسئولان آسفالت دور بزرگراه کنده کاری می‌شود که نشانگر رفتار بی عدالتی مدیریت شهری است.

*حفظ باغات شهر تهران توسط شهرداری

چمران در ادامه افزود: مصوب شده تعدادی از باغات چند هزار متری را قانوناً باید شهرداری بخرد چنانچه سال گذشته در منطقه یک، هفت باغ خریداری و تبدیل به پارک شداما در مورد زمینهای 600 و 700 متری حق ساخت و ساز در 30 درصد زمین با ارتفاع دو برابر وجود دارد که البته با از بین بردن فضای سبز با سازندگان برخورد قانونی می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پایان تأکید کرد: شورای شهر برای حفظ باغات رأی خود را به دیوان عدالت، مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و تشخیص مصلحت نظام ارائه داده است تا این قانون ثبت شود اما ساخت و ساز با ارتفاع کمتر ممکن نیست چرا که نگرانی گرانی مسکن و از بین بردن سرمایه‌ی سازندگان را درپی خواهد داشت.

انتهای پیام/
برچسب ها: مدیریت ، چمران ، قوانین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار