دبیر اجرایی همایش بین المللی تازه های بازتوانی عروق بعد از سکته مغزی:

بهبود خدمت رسانی به مبتلایان به سکته مغزی با اجرای طرح تحول در نظام سلامت

دبیر اجرایی همایش بین المللی تازه های بازتوانی عروق بعد از سکته مغزی، طرح تحول در نظام سلامت را در بهبود خدمت رسانی به بیماران مبتلا به سکته مغزی، بسیار موثر دانست و گفت: در کتاب جدید تعرفه سلامت، فرآیند خدمت رسانی به بیماران مبتلا به سکته مغزی به صورت کامل تعریف شده و امکان اجرای آن در بیمارستان ها فراهم شده است.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا؛ دبیر اجرایی همایش بین المللی تازه های بازگشایی عروق بعد از سکته مغزی، از برگزاری نشست های مستمر با بیمه ها برای پوشش بیمه ای خدمات درمانی مربوط به سکته مغزی خبر داد و گفت: تداوم این تعامل نویدبخش بهبود خدمت رسانی در آینده است.
 
اختلال در تکلم، فلج و بی حسی بدن  مهم ترین مشخصه های سکته مغزی هستند
دکتر افشین برهان حقیقی بیان داشت:اختلال در تکلم، فلج و بی حسی بدن مهم ترین مشخصه های سکته مغزی هستند که در کنار مولفه زمان باید مورد توجه جدی قرا گیرند.

وی با تاکید بر جدی قلمداد شدن و رسیدگی سریع به علایم نامبرده شده، افزود: زمان رسیدگی، در درمان سکته های مغزی اهمیت بالایی دارد و هر یک ساعت زمانی که از بروز سکته مغزی ، بدون اقدامات درمانی می گذرد، بیمار را پنج سال پیرتر می کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین با اشاره به بازه های زمانی طلایی برای رسیدگی به بیمار مبتلا به سکته مغزی اظهار کرد: در چهار و نیم ساعت نخست از بروز علایم سکته مغزی، احتمال بازگشایی رگ با درمان وریدی و داروی TPAانجام می شود ، در 6 ساعت نخست، درمان شریانی و هشت تا 9ساعت ابتدایی ابتلا نیز به کمک وسایلی شبیه حلقه  به بیمار کمک می شود.
 
سکته های مغزی؛ نخستین علت معلولیت در دنیا
دکتر برهانی حقیقی با بیان اینکه دومین علت مرگ و میر و نخستین علت معلولیت در دنیا، مربوط به سکته مغزی است، گفت: از هر 6نفر، یک نفر در دنیا به سکته مغزی مبتلا می شود و در هر دقیقه ای که می گذرد، انسان های زیادی در دنیا با این بیماری درگیر می شوند.

این متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص طرح های تحقیقاتی صورت گرفته در دانشگاه علوم پزشکی شیراز در رابطه با سکته مغزی، ابراز داشت: به طور متوسط، سالانه دو هزار بیمار مبتلا به سکته مغزی، به بیمارستان نمازی شیراز مراجعه می کنند که از این تعداد، 80درصد مبتلا به شکل لخته ای سکته و مابقی، دچار لخته در رگ هستند که از قلب به مغز می رود، از سویی دیگر، 15درصد این افراد، زیر 45 سال و یک سوم بیماران نیز زیر 65 سال بوده اند.
 
 بالا بودن قندخون، فشارخون و چربی خون را جدی بگیرید
دکتر برهانی حقیقی بالا  بودن قند خون، پرفشاری خون، چربی های مضر و کلسترول، همچنین مصرف دخانیات را عوامل موثر در بروز سکته مغزی عنوان کرد و افزود: لازم است در این زمینه، با افزایش اطلاع رسانی ها، افراد را نسبت به این بیماری آگاه تر ساخته و تاکید کنیم که در صورت مشاهده علایم، پیش از هر اقدامی، به اورژانس مراجعه کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: سرگیجه ناگهانی، کاهش هوشیاری، اختلال در تعادل، اختلال در میدان دید به صورت ناگهانی، سردرد شدید همراه با تهوع و استفراغ  شدید و سفتی گردن، اختلال در بلع و مولفه های اساسی یعنی اختلال در تکلم، فلجی صورت ، افتادگی کناره دهان، بی حسی و فلج اندام ها، علایمی هستند که باید به افراد جامعه معرفی شده و در صورت بروز، به سرعت مورد پیگیری قرار گیرد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار