سلیمانی در نشست خبری:

حدود 500 هکتار زمین صنعتی راکد داریم/بازپس‌گیری 24 هکتار زمین شهرک‌های صنعتی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی تهران گفت: در استان تهران از مجموع 3 هزار هکتار زمین صنعتی که واگذار کردیم، 400 تا 500 هکتار راکد است که البته بخشی از الویت کاری ما بازسازی این زمین‌هاست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ علی سلیمانی امروز در نشست خبری با بیان اینکه قانون تصویب شهرکهای صنعتی برای سال 1362 است اظهار داشت: در این مدت 80 هزار واحد تولیدی با بیش از یک میلیون اشتغال در سطح کشور ایجاد شد و هم اکنون صد در صد واحدهای تولیدی جدید در شهرکهای صنعتی مستقر می‌شوند و واحد‌های قدیمی طبق مقررات به این شهرکها منتقل می‌شوند به طوری که در حال حاضر بیش از 3500 واحد فعال با اشتغال 70 هزار نفری داریم.

مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی تهران افزود: در واقع شهرکهای صنعتی برای اینکه سرمایه‌گذار صرفا به خدمات تولید و فروش بپردازد تا از این طریق در زمان و هزینه صرفه جویی شود.

وی با بیان اینکه کشورهای همجوار ما همچون ترکیه زیر ساختهای ضعیفی برای شهرکهای صنعتی دارند تصریح کرد: تنها محدودیتی که  ما داریم محدودیت همجواری است به گونه‌ای که برخی از کارخانه‌های نمی‌توانند در کنار سایر واحدها فعالیت کنند.

سلیمانی ادامه داد: شرکت شهرکهای صنعتی به صورت تخصصی هر میزان آب و برق و غیره برای واحدها تامین می‌کند. در واقع ما از همه کشورهای اطراف خود در این زمینه از پیشرفت بیشتری برخورداریم ولی بازار و صنعت همچنان با رکود مواجه است.

مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی تهران با بیان اینکه خط تولید در سه شیفت ارنج می‌شود که البته اکثر واحدها با کمتر از سه شیفت کار می‌کنند افزود: واحدها مستقر در شهرکهای صنعتی از نظر ظرفیت نسبت به واحدهای خارج از این شهرکها بهتر کار می‌کنند.

سلیمانی  اظهار داشت: افزایش مالیات باید متناسب با توان صنعت و بازار باشد که البته معمولا سهم کمتری از درآمدهای مالیاتی به بخش تولید مرتبط می‌شود.

وی گفت: در شهرکهای صنعتی تا زمانیکه واحد به بهره‌برداری نرسد سند را ارایه نمی‌دهیم بنابراین زمین خواری به آن معنا وجود ندارد.

وی افزود: در استان تهران از مجموع 3 هزار هکتار زمین صنعتی که واگذار کردیم، 400 تا 500 هکتار راکد است که البته بخشی از الویت کاری ما بازسازی این زمین‌هاست.

وی با بیان اینکه شهرک صنعتی قرچک باید تغییر کاربری و خدمات زیر ساختی بدهد گفت: فاز دو شهرک صنعتی پرند را ما واگذار کردیم که مشکل خدماتی ندارد ولی فاز یک متعلق به عمران پرند و وزارت راه‌ و شهرسازی است.

سلیمانی به یک واحد پوست و چرم چرمشهر نیز اشاره کرد و افزود: شرکت ما طبق تعهدی که داشته یک بار تصفیه خانه این واحد را ایجاد کرد ولی متاسفانه مکانیزم واحد به گونه‌ای بود که تصفیه‌خانه عمرش را از دست داد ولی ما مجدد این تصفیه خانه را ایجاد می‌کنیم و زمانی وارد مدار می‌کنیم که پیش تصفیه واحد چرم تاسیس شود.

مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی در خصوص شهرکهای صنعتی گفت: شهرکهای صنعتی در برنامه توسعه و به روز رسانی هستند که هم اکنون زیرساختهای شهرک جدید فیروزکوه دو و شهریار در حال فراهم شدن است که تا سال آینده به واگذاری برسد. همچنین توسعه و واگذاری شهرک پرند، عباس‌آباد، شمس‌آباد، خاوران،‌قرچک،‌ نصیرآباد و دماوند 2 در دستور کار است.  

وی اظهار داشت: پرونده هایی از سنوات اخیر مطرح شده بودند که براساس آن ها 274 فقره پرونده فسخ قرارداد شد. همچنین 218 مورد نیز امسال مطرح کردیم که در مجموع قرارداد 326 پرونده فسخ شده‌اند، بقیه پرونده‌ها نیز دارای استمهال است که از آن ها تعهدنامه محضری گرفته شده تا بتوانند در مهلت مشخص، نسبت به رفع مشکل خود اقدام کنند.

به گفته وی، امسال قرارداد 24 هکتار از اراضی فصل شد و البته 232 واحد تولیدی نیز به بهره‌برداری رسید و همچنین 147 واحد پایان کار ساختمانی را دریافت کردند که نسبت به سال گذشته 60 درصد رشد داشته است.

سلیمانی در خصوص مرکز آموزش چرم که زیرمجموعه شهرکهای صنعتی است تصریح کرد: این مرکز آموزشی علمی کاربردی چرم که در تهران ایجاد شده متاسفانه با استقبال کم داوطلبان مواجه شده است.

وی افزود: ما  به سراغ یک بخش خصوصی جهت واگذاری این مرکز رفتیم که متاسفانه آنها نیز مدیریت این واحد را قبول نکردند.

وی به قطعی گاز و برق اشاره کرد و گفت: واحدهای مستقر در شهرکهای صنعتی قطعی گاز و برق نداشته‌اند و واحدهایی در صورت قطعی گاز و یا برق زیان ده می‌شوند خودشان مخزنی را جهت تامین سوخت پیش‌بینی می‌کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: زمین ، هکتار ، تهران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار