قهرمان سنگین وزن کشور در برنامه "بعضیا":

مهران غفوریان نقش مرا بازی کند/ماهی 2میلیون حقوق می‌گیرم/فوق دیپلمم 12 ترم طول کشید

سیدعلی ضیاء شب گذشته یکشنبه 7 دی میزبان بهداد سلیمی قهرمان سنگین وزن کشور در رشته وزنه برداری بود.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران؛ سیدعلی ضیاء شب گذشته یکشنبه 7 دی میزبان بهداد سلیمی قهرمان سنگین وزن کشور در رشته وزنه برداری بود.

سلیمی در ابتدای این گفتگو اظهار کرد: رشته وزنه برداری سنگین وزن با بقیه رشته ها فرق می کند. ما باید در طول تمرینات وزنمان را بالا ببریم و در مسابقات به اوج وزن برسیم و بعد از مسابقات وزنمان را کم کنیم. چرا که رکورد ارتباط مستقیمی با وزن دارد. من در مسابقات 171 کیلو بودم و اکنون 166 کیلو هستم. 

وی در پاسخ به اینکه چرا نتوانست طلا بگیرد گفت: ورزشکاری که حرفه ای کار میکند باید جنبه برد و باخت را داشته باشد. ورزش دو روی یک سکه است. ما باید قبول کنیم بعد از هر بردی باختی وجود دارد و ما باید تجربیاتمان را افزایش دهیم.

سلیمی ادامه داد: من سه مسابقه سنگین در فاصله 50 روز داشتم و بدنم ضعیف شد. گرچه تمرینات خوبی داشتم و به رکوردهای خوبی رسیدم. در دو ضرب به 270 کیلو رسیدم که هفت کیلو بیشتر از رکورد جهانی ام هست. در یک ضرب به 215 کیلو رسیدم که باز هم یک کیلو بیشتر از رکورد خودم است. اما شرایط طوری پیش رفت که من نتوانستم موفق شوم. زیاد به خودم فشار نیاوردم که در مسابقات جهانی موفق شوم.

سلیمی در پاسخ به اینکه آیا مربی خوبی ندارد؟ تصریح کرد: مربیان من زارع خوب هستند و خیلی زحمت کشیدند. رقابت اصلی من با دو نفر از روسیه بود اما ما خوب حمایت نشدیم و این پشتوانه رو نداشتیم که به جنگ روس ها برویم. چین و روسیه 12 حرکت برای گرفتن مدال داشت اما ما 6 حرکت. در نبرد رو در رو کسانی که تعدادشان بیشتر است بهتر می توانند نتیجه بگیرند.

حتی یک ماساژور هم با ما نیامده بود


وی تصریح کرد: حتی یک ماساژور هم با ما نیامده بود و به خاطر استرس زیاد باید یک نفر باشد که مدام ماساژ بدهد. دو نفری مربی و کیانوش تنها همراه من بودند.

در ادامه آیتم گفتگو با مادر و پدر سلیمی در شمال پخش شد.

سلیمی پس از پخش این آیتم با اشاره به آغاز درسش در مقطع کارشناسی اظهار کرد: هفته آینده امتحان دارم. برای قهرمان ها تا دکترا سهمیه قائل می شوند حالا باید ببینیم من چقدر می توانم درس بخوانم.

غافلگیری سلیمی روی آنتن زنده

پس از این ضیاء از سلیمی خواست چشمانش را ببنند و مدال طلای لندن او را از داخل جیب کتش درآورد. بهداد به شدت هیجان زده شده بود و ضیاء اعلام کرد این مدال را با هماهنگی احسان حدادی و همسر سلیمی یواشکی به استودیو آورده اند.

بهداد در پاسخ به اینکه چند تا دیگر از این مدالها برای ایران می آورد، گفت: هرچه خدا بخواهد. فردای روزی که این مدال را گرفتم از موزه انگلستان آمدند و می خواستند آن را از من بخرند اما من قبول نکردم. چون این مدال حاصل سالها تلاش من و متعلق به مردم است.

با کنار گذاشتن ورزش مدالهایم را تقدیم میکنم

وی ادامه داد: روزی که ورزش را کنار بگذارم تمام مدالهایم را به موزه ای در ایران تقدیم میکنم.

فوق دیپلم 12 ترم طول کشید

این قهرمان المپیک درباره تحصیلش اظهار کرد: 12 ترم طول کشید تا فوق دیپلم بگیرم. اکثر ترم ها مشروط می شدم و هر ترم 2 واحد پاس می کردم. تلاش می کنم زودتر لیسانسم را بگیرم. قبل از ورود به عرصه ورزش درسم خوب بود اما بعد از آن دیگر نه.

سلیمی تأکید کرد: سال 86 در اردو تیم ملی قهرمانی کشور دوم شدم و از طرف حسین توکلی و قاسمی به فدراسیون دعوت شدم.

100 درصد وقتم را برای ورزش میگذارم

وی در پاسخ به این سوال ضیا که آیا ممکن است بخواهد سیاست را تجربه کند، گفت: من تمام وقت و انرژی ام را برای ورزش می گذارم. هدف از ادامه تحصیلم نیز این است که ورزش را با علم برای نسل بعد آموزش دهم.

بهداد درباره وضع مالی اش خداراشکر کند و گفت اهل بیزینس نیست و صد در صد وقتش به ورزش اختصاص پیدا می کند.

ماهی دو میلیون حقوق می گیرم

وی در پاسخ به خواسته ضیاء درباره حقوقش گفت: سعی میکنم ظواهر را حفظ کنم چون مردم بهداد سلیمی را آنطور که خودشان دوست دارند می بینند. اما رسیدگی ها به ما نسبت به دیگر کشورها رضایت بخش نیست.

سلیمی یادآور شد:در زمانی که در اردو هستیم فدراسیون بر اساس میزان رکوردها حقوق می دهد و این اواخر حقوق من به یک میلیون و هشتصد هزار تومان رسیده بود. صندوق حمایت از قهرمانان نیز بسته به مدال در بازی های آسیایی و المپیک و جهانی حقوقی را در نظر می گیرد که تقریبا ماهی 2 میلیون تومان است اما چند ماه است پرداخت نشده است.

بهداد ادامه داد: البته از جاهای دیگر هم روزی می رسد.

وی همچنین به صراحت گفت وظیفه او نیست که ماساژور به فدراسیون ببرد.

سلیمی درباره حضور مربی خارجی نیز گفت: ایوانف کسی بود که وزنه برداری را در ایران متحول کرد و وزنه برداری ایران مدیون او است و شاگردان او به ما درس می دهند. اما به نظر من اکنون مربیان ایرانی نیز بسیار خوب هستند.از جمله آقایان توکلی، باقری، فلاحتی نژاد، زارع.

اگر به دوسال پیش برمیگشتم مقابل مربی ام نمی ایستادم

بهداد درباره ماجرای اختلاف با کوروش باقری اظهار کرد:آقای باقری از فنی ترین مربیان ایران است و در این مساله تردیدی وجود ندارد. او توانایی فنی بسیار بالایی دارند و نتایجی که به دست آورده نیز موید این مطلب است.

ضیاء نیز گفت که عیادت او از باقری به نوعی فضا را تلطیف کرده است.

سلیمی تصریح کرد: البته این حرف را الان نمی زنم و در گذشته هم این مطلب را گفته بودم که از نظر فنی مشکلی وجود نداشت و یک سری مسائل داخلی وجود داشت که باعث شد نتوانستیم همکاری کنیم. 

سلیمی ادامه داد: هنوز سر حرف ها و اعتقاداتم هستم اما اگر دو سال پیش به اندازه الان تجربه داشتم شاید به گونه دیگری برخورد می کردم که این مشکلات به وجود نمی آمد. به هر حال آن موقع جوان و ناپخته بودم، اگر در شرایط فعلی قرار داشتم با تجربه بیشتری مساله حل می شد و این شرایط به وجود نمی آمد. 

سلیمی در پاسخ به این سوال ضیاء که آیا این اظهارنظر او به این معناست که نباید مقابل مربی خود می ایستاده، توضیح داد: صددرصد همین طور است. 

در ادامه آیتم گفتگو با هم محلی های سلیمی پخش شد.

پس از این بهداد درباره ورودش به ورزش گفت: من اول ژیمناستیک کار می کردم و تا سن شش و هفت سالگی هیکلم خیلی حجیم نبود اما پس از کنار گذاشتن ژیمناستیک وزنم زیاد شد. مدتی کشتی کار کردم اما راستش زیاد علاقه نداشتم. فوتبال هم در حد کوچه و محلات بازی می کردم. بعدش سراغ وزنه برداری رفتم و از سال 81 به پیشنهاد پسر همسایه مان آقای عظیمی وارد این کار شدم تا سال 86 که به تیم ملی رسیدم. 

مصدومیت هایم زیاد است

سلیمی درباره عمر قهرمانی اش پیش بینی کرد: فعلا تا المپیک ریو برنامه دارم وزنه بزنم. البته مشروط به اینکه بدنم جواب بدهد چون مصدومیت ها زیاد است. وزنه برداری رشته انفجاری است. رشته ای نیست که بدویم تا گرم شویم. باید انفجاری وزنه را بالای سر ببریم و در همین حرکات ناگهانی ممکن است پارگی عضلات و تاندون پیش بیاید.
 
وی درباره ازدواجش هم توضیح داد: من عید سال 90 ازدواج کردم. همسرم خواهر یکی از دوستان نزدیکم بود و از این طریق آشنا شدیم

سلیمی درباره شایعاتی که می گویند حضور همسرش در مسابقات جهانی تاثیر منفی روی کارش داشته، گفت: همیشه خانواده ها تاثیر مثبت دارند و هر کس بگوید که خانواده رویش تاثیر منفی داشته و پسرفت کرده حرف درستی نزده است. من وقتی همسرم را دیدم آرامش گرفتم و خودم از اوخواستم که در حرکت دو ضرب کنارم باشدو حضور او باعث شد استرسم کم شود.

بودن در کنار خانواده حواشی را کم می کند

وی ادامه داد: همسر ورزشکار بودن بسیار سخت است و من سال گذشته 1 ماه مجارستان و یک ماه و نیم در شمال کشور اردو داشتم و پیش همسرم نبودم. سعی می کنم قدردان زحمات او باشم. نزدیکی به خانواده به نوعی حواشی را هم کم می کند.

بهداد به خواسته ضیاء جملاتی را نیز با لهجه شمالی گفت.

وی که قوی ترین مرد وزنه بردار جهان به حساب می آید، احسان حدادی، حمید سوریان، یوسف کرمی واحسان لشگری را از دوستان صمیمی خود معرفی کرد.

این قهرمان وزنه برداری درباره ورود نوجوانان به این عرصه نیز گفت: باید از نظر فکری وروانی به نوجوانان بقبولانیم که می توانند بهترین باشد. زور را میتوان با تلاش و استمرار زیاد کرد اما شخصیت قهرمانی باید به ورزشکار تزریق شود. نباید فرد تنها به قهرمان استان بودن بسنده کند.

5 میلیون در برابر 50 نفر


سلیمی همچنین درباره حضور 5 میلیون ورزشکار چینی و دریافت 4 مدال در کنار سرمایه اندک جوانان وزنه بردار در کشور که شاید تعداد آنها به 50 هم نرسد اما انها هم 4 مدال دریافت کردند سخن گفت و اعلام کرد: اگر رییس فدراسیون بودم به مربیان شهرستان بیشتر اهمیت می دادم. آنها با حقوق پایین نمی توانند کار کنند. مربی خود من زمانی که در کودکی مرا دید گفت تو قهرمان المپیک خواهی شد.

شاید به گذشته برگردم دیگر وزنه بردار نشوم

وی همچنین در پاسخ به این سوال ضیاء که اگر به گذشته برگردد آیا ممکن است دیگر نخواهد وزنه بردار شود، گفت: بارها شده که پشیمان شده ام. به ویژه وقتی فشار و درد اوج می گیرد بیشتر پشیمان می شوم اما حالا چنین حسی ندارم. شاید دوباره در تمرینات پرفشار به این نتیجه برسم که کاش وزنه بردار نمی شدم.

سلیمی تصریح کرد: وزنه برداری تحمل بالایی می خواهد. سختی بسیاری دارد و جوانانی هم که می خواهند سراغ این رشته بیایند باید از تمام سختی هایش خبر داشته باشند.

وی درباره علاقه اش به اهل بیت نیز گفت: این علاقه قلبی است و دوست دارم در ته دلم و در سکوت و خلوت باشد. وقتی یا علی می گویم انرژی می گیرم.

مهران غفوریان نقش مرا بازی کند

بهداد در پاسخ به اینکه اگر قرار باشد فیلم زندگی او را بسازند چه کسی باید نقشش را بازی کند گفت: فکر می کنم فقط مهران غفوریان به وزن من می خورد. مگر اینکه بازیگر دیگری وزنش را اضافه کند.

وی در پاسخ به اینکه اگر دختردار شود زن به وزنه بردار می دهد یا خیر گفت: نه نمی دهم. چون از مشکلات این رشته خبر دارم.

سلیمی همچنین درباره حق وارد کردن یک خودرو صحبت کرد و گفت این حق را فروخته است. وی تاکید کرد: به هر قهرکان طبق قانون هیئت دولت یک خودرو تعلق می گرفت اما اگر بیشتر کسی خودرو وارد کرده از روی روابط بوده است.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار