صدری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

رکود فعلی تولید، اثرات یک دهه قبل است/افزایش نرخ تسهیلات بانکی هزینه مالی تولید را بالا می‌برد

رییس هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران با تأکید بر اینکه رکود فعلی تولید از اثرات یک دهه قبل است گفت: افزایش نرخ تسهیلات بانک‌ها باعث افزایش هزینه مالی و در مواردی موجب تعطیلی واحدهای تولیدی می‌شود.

علی صدری در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت: بعد از جلوگیری از روند صعودی تورم ورود به رکود طبیعی به نظر می‌رسد، انتظار می‌رفت بابرداشتن بخشی از تحریم‌ها از رکود خارج شویم ولی متأسفانه با شرایط فعلی هنوز رکود در تولید ما تأثیرگذار است در واقع مشکلات اصلی تولید نبود نقدینگی و تزریق کم سرمایه در گردش به بخش‌های تولیدی است.

رییس هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران تصریح کرد: باتوجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی ما نیازمند اتخاذ روش‌های علمی برای تأمین نقدینگی واحدها هستیم تا از این طریق هزینه مالی تولید کاهش یابد و البته تحمیل هزینه‌ای نیز به دولت ایجاد نشود.

وی ادامه داد: به جای اینکه قانون برای تولید وضع کنیم باید قوانین دست و پاگیر را حذف کنیم و با کاهش عوارض‌های داخلی قیمت تمام شده را در روند نزولی قرار دهیم.

وی به افزایش نرخ ارز طی روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: این مسئله نشان می‌دهد دولت باید مسیری را انتخاب کند که به تک نرخی شدن ارز منجر شود البته تمام واحدهای تولیدی ما وابستگی ارزی ندارند اما با توجه به اینکه بیشتر ماشین‌آلات مورد استفاده در واحدها وارداتی است نوسانات قیمت ارز به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در قیمت تمام شده تأثیر می‌گذارد.

به گفته وی تا زمانی که هجمه نرخ ارز را هر چند وقت یک بار داشته باشیم بنابراین صدمه به تولید نیز ادامه خواهد داشت.

صدری با تأکید بر اینکه رکود فعلی تولید از اثرات یک دهه قبل است افزود: افزایش نرخ تسهیلات بانک‌ها باعث افزایش هزینه مالی و در مواردی موجب تعطیلی واحدهای تولیدی می‌شود.

وی تأکید کرد: برای خروج از رکود باید مسائلی همچون ارز تک نرخی، کاهش بهره بانکی، تزریق منابع بانکی به بدنه تولید، کاهش عوارض مالیات داخلی و حذف قوانین دست و پا گیر را در دستور کار قرار دهیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: تورم ، تحریم ، ارز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار