فقر فرهنگی قابل انتقال از نسلی به نسل دیگر

یک روانشناس گفت: فقر فرهنگی یا فرهنگ فقر، یک پاره فرهنگ است که در خانواده‌ از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود.

ربابه غفار تبریزی، روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، در رابطه با تعریف تمدن و فقر فرهنگی افزود: فرهنگ و تمدن مجموعه‌ی پیچیده‌ای است که در برگیرنده‌ی دانستی‌ها، اعتقادالت، هنرها، اخلاقیات، قوانین،‌ عادات و هرگونه مولفه‌ی دیگری است که به وسیله‌ی انسان به عنوان عضو جامعه کسب شده است و زمانی که به دلایل اقتصادی و یا جامعه شناسی فرد از فرهنگ برپا و غنی کشور خود بی بهره می‌ماند، دچار فقر فرهنگی شده و توانایی شناخت و بهره مندی از ارزش‌های فرهنگی گذشته و حال کشور خود را نخواهد داشت.

وی با بیان این نکته که معضلات در جامعه از فقر فرهنگی افراد جامعه ناشی می‌شود، گفت: معضلات اجتماعی که خطرات جدی برای سلامت جامعه به همراه دارد، از فقر فرهنگی افراد جامعه نشات می‌گیرد.

غفار تبریزی در ادامه افزود: زمانی که فرد از فرهنگ جامعه خود بی بهره باشد، نمی‌تواند خود را با شرایط آن جامعه هماهنگ سازند و نه تنها در پیشبرد رشد جامعه خود نمی‌تواند سهیم باشد، بلکه باعث اختلال و بروز معضلات اجتماعی در جامعه می‌شود.

این روانشناس در رابطه با الگوبرداری و شبیه سازی‌های نادرست جوانان بیان کرد: جوانان به دلیل آشنا نبودن با فرهنگ پربار کشور خود به دنبال الگوبرداری از کشورهایی هستند که فرهنگ بسیار متفاوتی نسبت به فرهنگ جامعه‌ی آن‌ها دارند.

وی در ادامه افزود: محرک‌های الگوبرداری جوانان از فرهنگ کشورهای دیگر، شبکه‌های ماهواره و شبکه‌های اجتماعی اینترنت هستند که با زیبا جلوه دادن فرهنگ کشورهای غربی، جوانانی را که از لحاظ فرهنگی فقیر هستند، به خود جلب می‌کنند.

وی با بیان راهکارهایی خاطرنشان کرد: با بالا بردن سطح تحصیلات جامعه، تاسیس کتابخانه‌های عمومی و دولتی در سطح شهر به اندازه‌ای که دسترسی به کتاب برای افراد جامعه راحت باشد و همه بتوانند از کتاب‌ها بهره ببرند، تاسیس فرهنگسرا‌ها، نشان دادن فیلم‌های آموزشی و بالا بردن استعداد‌های علمی و فرهنگی جوانان می‌توان به فرهنگ سازی جامعه کمک کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: فقر فرهنگی ، نسل ، خانواده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار