بیانیه هیات انتخاب سی و سومین جشنواره فیلم فجر

هیات انتخاب سی و سومین جشنواره فیلم فجر در بیانیه ای نحوه انتخاب آثار سینمایی حاضر در این رویداد سینمایی را شرح دادند.

به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر، در این بیانیه آمده است: هیات انتخاب سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر متشکل از آقایان محمد احسانی، احمد امینی، محمدعلی باشه آهنگر، بهنام بهزادی،‌ مجید رضابالا، رسول صدر عاملی و حسین کرمی، پس از بازبینی ۸۸ فیلم در طی مدت ۴۰ روز و پس از پشت سرگذاردن جلسات متعدد و طولانی مدت جهت جمع بندی آراء درباره هر کدام از فیلم ها و در این زمان که کار این هیئت به پایان رسیده،‌لازم می داند که موارد ضروری زیر را به اطلاع برساند:

۱- هیات انتخاب، با نهایت سرور و امیدواری نسبت به آینده سینمای ایران، آرزو می کند کاش مجاز می‏بود بیش از ۱۱ فیلم در بخش "نگاه نو" و بیش از ۲۲ فیلم در بخش "سودای سیمرغ" برگزیند.

کیفیت های استاندارد و نزدیک به هم فیلم های عرضه شده به این دو بخش، هم مایه دلگرمی و شوق همه اعضای‏ این هیات بود و هم دلواپس‏مان می‏کرد از نزدیکی روز ارزیابی و گزینش نهایی. ‌با وجود آن که همدلی و همرایی اعضأ در مورد قریب به اتفاق فیلم های هر دو بخش، گزینش آثار با اولویت را آسان می کرد،‌ اما دغدغه برقراری عدالت و انصاف کامل در همه گزینش ها از صدر تا ذیل و مبادای بیرون ماندن اثری با ارزش از فهرست نهایی، تا آخرین لحظه های این همنشینی چهل و چند روزه همراه تک تک ما بود. ضمن اینکه این هیئت به جرأت ادعا می کند که در صورت امکان می توانست این دو فهرست را به سادگی و با اطمینان خاطر تا ۳۰ فیلم در بخش "سودای سیمرغ " و ۲۰ فیلم در بخش " نگاه نو" افزایش دهد.

۲- به طریق اولی،‌ به دلیل تراکم فیلم های با ارزش در بخش "سودای سیمرغ"، هیات انتخاب،‌‌ برخلاف دوره های پیشین جشنواره، نتوانست از فهرست بخش "نگاه نو"،‌ فیلم و یا فیلم هایی را به بخش "سودای سیمرغ" ملحق سازد. چون ورود هر فیلم تازه به این بخش جشنواره،‌ موجب می شد که فیلم با ارزش دیگری از این فهرست بیرون بماند.

۳- همچون سال های گذشته و روال مرسوم انتخاب فیلم ها در این جشنواره و بسیاری از جشنواره های داخلی و خارجی دیگر، هیات انتخاب با تعداد محدودی آثار تکمیل نشده روبرو بود که با ملاحظه بخش های آماده که گاه فاقد مواردی چون فرآیند تصحیح رنگ و یا صداگذاری کامل و یا فاقد دقایقی نه چندان تعیین کننده از صحنه های مختلف هر فیلم بود و با تکیه بر شناخت و تجربه اعضاء خود، ۲ فیلم را برای بخش "نگاه نو" و ۳ فیلم را برای بخش "سودای سیمرغ" برگزید. ولی در مورد چند فیلم دیگر که به این صورت به نمایش در آمدند، قضاوت و اجماع قطعی بر سر کیفیت نهایی‏شان حاصل نشد.

۴- در فهرست اعلام شده بخش "نگاه نو"، "فیلم حکایت عاشقی" به عنوان فیلم اول ذکر شده که پس از بررسی و ارائه گزارش دبیرخانه جشنواره، ‌مشخص شد که سازنده این فیلم، ‌با فیلم دیگری به نام "بشیر" به عنوان کارگردان اول در جشنواره فیلم فجر سال ۱۳۷۳ شرکت کرده است. به همین دلیل این فیلم از بخش"نگاه نو" حذف و فیلم "آزادی مشروط" که واجد بیشترین امتیاز درمیان فیلم های بیرون مانده از فهرست بود، ‌جایگزین آن شده است. لازم به تذکر است که فیلم "حکایت عاشقی" در بخش سودای سیمرغ مورد ارزیابی قرارگرفت،‌ که به فهرست نهایی نیز راه پیدا کرده است.

۵- این هیات برای ایجاد فرصت بیشتر به منظور بروز خلاقیت های فیلمسازان جوانتر و همچنین جهت ارج نهادن به فیلمسازان پیشکسوت این سینما، با کسب اجازه از این فیلمسازان پیشنهاد کرد که آثارشان به عنوان "خارج از مسابقه" به نمایش در آید، که با همراهی و موافقت دبیر محترم جشنواره این مهم نیز حاصل شد.

از آنجایی که،‌ هیات انتخاب نخستین گروهی است که مجموعه آثار یکساله سینمایی ایران را مورد دقت نظر و بررسی قرارداده، ‌بنابر این اذعان می دارد که فاصله مابین آثار انتخاب شده و انتخاب نشده بسیار کم است و بر همین اساس امیدواریم که فیلم های به نمایش درنیامده در جشنواره پس از این روزها به دست فراموشی سپرده نشوند و از حمایت های مادی و معنوی ضروری جهت نمایش عمومی در سراسر کشور برخوردار شوند.

و در همین جا از همه مسئولان کشور در همه سطوح درخواست می کنیم که ظرفیت های این سینمای بالنده و نجیب را جدی گرفته و از هیچ گونه تلاشی در جهت اعتلای بیشتر این سینما فروگذاری ننمایند. همچنین این هیات بر این باور است که جشنواره سی و سوم آغازگر دوران تازه ای برای سینمای ایران خواهد بود و عنایت و توجه کامل و دقیق به مجموعه این آثار می تواند افق های تازه ای پیش روی سیاست گذاران،‌ مسئولان، مدیران و بخصوص دست اندرکاران این سینما بگشاید.

سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر بر همه سینماگران و مخاطبان این سینما مبارک باد.

سی و سومین جشنواره فیلم فجر به دبیری علیرضارضاداد ۱۲ تا ۲۲ بهمن برگزار می شود.


انتهای پیام/رس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار