همه چیز درباره‌ "فارنژیت"

عفونت لوزه در پی عکس العمل‌ حلق به مواد غذایی یا استثنایی بیماری زا ایجاد می‌شود.

دکتر مهدی خواجوی‌ متخصص گوش، حلق و بینی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: فارنژیت از جمله بیماری‌های عفونی و التهابی حلق یا گلو است که به علت ویروس‌‌ها، باکتری‌ها، عوامل تحریکی مثل آلودگی و خشکی هوا تشکیل می‌شود همچنین بازگشت اسید معده به حلق باعث سوزش آن شده و التهاب ایجاد می‌کند.

 وی در ادامه افزود: دیواره مخاطی حلق تشکیل شده است از بافت عضلانی و بافت‌ لنفاوی که لوزه نامیده می شود. کار آن ایجاد گلبول‌های سفید بوده که نقش دفاعی دارد لذا نسبت به مواد غذایی یا مواد استثشاقی‌ که از حلق رد شده‌ و بیماری زا باشد عکس العمل‌ نشان می‌دهد و در نهایت با عفونت لوزه همراه است.
برخی عفونت‌ها بسته به نوع آنها از بافت لوزه به بافت‌های زیرین انتشار می‌یابند و موجب عفونت‌عمقی گردن می‌شوند .

دکتر خواجوی‌ اظهار داشت: باکتری هایی نظیر استارفوکس  اگر درمان نگردند‌، روی بافت هم بند اثر گذاشته‌ و رماتیسم‌ مفصلی و قلبی و یا عفونت دیفتری‌ را ایجاد می‌کنند.

 خواجوی با اشاره به علائم‌ این بیماری اشاره داشت: گلو درد،‌ بلع دردناک‌، تب و برجسته‌شدن‌ غدد لنفوانی‌ گردن از نشانه‌های بروز فارنژیت‌ است.

وی در پایان‌ توصیه داشت: رعایت بهداشت فردی و محیط، دوری از هرگونه‌ آلودگی و مواد محرک،‌ هوای استنشاقی سالم، بهداشت مواد خوراکی‌ و دوری از تماس مستقیم با افرادی که دچار عفونت‌ هستند از مواردی است که برای پیشگیری‌ و درمان فارنژیت‌ باید توجه ویژه‌ای به آن شود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار