رئیس سازمان غذا و دارو خبرداد

اجرای سیاست کاهش وابستگی به واردات دارو/انتشار عجیب برخی از فعالیت‌ها در وایبر

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: سیاست کاهش وابستگی به واردات دارو را به تازگی آغاز کرده‌ایم، البته برنامه‌ریزی‌های این سیاست از سال گذشته طراحی شده اما به دلیل شرایط ویژه‌ای که در آن زمان وجود داشت، اکنون دنبال می‌شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، رسول دیناروند در اولین همایش مدیران روابط عمومی با موضوع رسانه و سلامت، گفت: گرچه سازمان غذا و دارو سازمان بزرگی نیست و به طور کلی حدود 3200 نفر نیرو دارد اما وظایف سنگینی دارد به طوریکه هم فرآورده‌هایی که مسئولیت ایمنی آنها بر عهده ما است متنوع بوده و هم با انواع مختلفی از فراورده‌های خوراکی، آشامیدنی، دارو، مکمل و غیره سر و کار داریم.

وی ادامه داد: بیش از 10 هزار شرکت در حوزه غذایی وجود دارد، 100 هزار پروانه کار و مجوز برای واردات و تولید داخل صادر کرده‌ایم، حجم گردش کار صادرات ما بیش از 100 میلیارد تومان است به همین دلیل فقط از جنبه سلامت وظایف سازمان بررسی نمی‌شوند بلکه با عملکرد اقتصادی کشور نیز مرتبط است.

دیناروند ادامه داد: وظیفه اصلی ما تامین سلامت این فراورده‌ها است اما فقط با تامین سر و کار نداریم بلکه چنانچه با کمبودی روبرو شویم ما مسئول هستیم و باید در زمینه دسترسی نیز فعالیت مناسبی داشته باشیم.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: حتی توان پرداخت و قیمت‌گذاری وظیفه قانونی ما تعیین شده است از طرفی طبق قانون از ما انتظار می‌رود که از تولید داخل حمایت کنیم، انتظار دارند که در زمینه تجویز منطقی دارو، جلوگیری از خدمات القایی و مبارزه با قاچاق و تقلب عمل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید تمام فعالیت‌ها سلامت محور باشند، افزود: باید در جهت کاهش مصرف اسید چرب ترانس، نمک و شکر تلاش کنیم چرا که شیوه زندگی و نوع غذاها در حال تغییر است و سازمان باید آینده نگر بوده و استانداردها را تعریف کند، این در حالی است که گاهی از پیشرفت تکنولوژی عقب می‌مانیم.

دیناروند با تاکید بر اینکه باید فعال شویم در حالیکه اکنون دچار انفعال شده‌ایم، افزود: روزانه در مورد غذا و هفته‌ای در مورد دارو فراخوان جمع‌آوری نمونه‌ها را از بازار داریم اما در یکی دو ماه اخیر این موضوع تبدیل به داستانی شده که در شبکه‌های اجتماعی مانند وایبر آمده است در حالیکه کار جدیدی نیست و نمی‌توانیم جلوی آن را بگیریم، روابط عمومی‌ها باید در این زمینه با ابزار جدید آشنا شوند و آن را معرفی کنند.

وی ادامه داد: از 4 ماه پیش خواسته‌ایم که منبع اطلاع‌رسانی باشیم و بسیاری از مفاهیم را تعریف کنیم اما غرق در کارهای روزمره‌ شده‌ایم و آن را عملیاتی نکرده‌ایم، باید نگاهمان را عوض کنیم و برای فرایندهایمان از طریق وبسایت تعریف‌های به موقع داشته باشیم نه اینکه بیایند و از ما بپرسند که فرایندهای مثلاً صدور مجوز چگونه است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: باید به موقع مخاطرات را مطرح کنیم، از طرفی نحوه تعامل و انتظارات در حال تغییر است، مخاطبان ما متفاوت هستند و نباید پیام‌های یکسان به آن‌ها داده شود.

وی از انجام سیاست کاهش وابستگی به واردات دارو خبرداد و گفت: این سیاست مربوط به سال گذشته است اما به دلیل شرایط دارویی که وجود داشت نتوانستیم آن را مطرح کنیم اما اکنون این برنامه‌ را اعلام می‌کنیم که دنبال می‌شود.

وی همچنین تاکید کرد: در اعلام اعداد و ارقام باید دقت داشته باشیم، در کشور عادت شده که اعداد دقیقی عنوان نمی‌شود، مثلاً گفته شده مصرف دارو در ایران بالاست و ما دومین مصرف کننده در جهان هستیم، نمی‌دانم چه کسی این آمار را اعلام کرده، باید مراقب باشیم در دام اعداد غیر واقعی نیفتیم.

وی افزود: از طرفی درصد قاچاق دارو و تجهیزات را نمی‌دانیم و هرکسی آن را اعلام کند اشتباه کرده است، فقط می‌توانیم بگوییم قاچاق لوازم آرایشی از غذا بیشتر است و قاچاق فرآورده‌های غذایی از دارو بیشتر است.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار