«سید محمد بهشتی» در افتتاحیه گردهمایی سینمای مستند و باستان‌شناسی:

باستان شناسی یک کیفیت منحصر به فرد زندگی است/ فیلم‌های باستان شناسی هیچوقت کهنه نمی‌شوند

آئین افتتاح نخستین گردهمایی بین المللی سینمای مستند و باستان شناسی با حضور اهالی سینما و مسئولان باستان شناسی در موزه ملی ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران، صبح امروز آیین افتتاحیه‌ی نخسین گردهمایی بین الملی سینمای مستند و باستان شناسی با حضور علیرضا قاسم خان، دبیر گردهمایی، محمدحسین طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی و سید محمد بهشتی رئیس افتخاری این گردهمایی در موزه ملی ایران برگزار شد.
 
علیرضا قاسم خان در ابتدا گفت: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با هدف توسعه‌ی سینمای کشور از یک سال گذشته گامی برای تعامل سینما و باستان شناسان برداشت، به همین خاطر اولین گام برگزاری گردهمایی بود که کارهای اجرایی آن آغاز شده است. در سال 2005 میلادی در کشور آلمان همایشی با عنوان پارس در قاب تصویر شکل گرفت که جلسه‌های برگزاری چنین گردهمایی را رقم زد که در وهله‌ی اول هیات علمی این گردهمایی با حضور مهناز گرجی، مهرداد ملک زاده،‌ فاطمه مصلی، محمدرضا اصلانی، محمدحسن طباطبایی، ارد عطاپور، پژمان مظاهری پور و فریدون بیگ دلی تشکیل شد.
 
وی ادامه داد: اولین گردهمایی این گروه در دوم تیر ماه برگزار شد که در ادامه مجموعه این جلسات به شش گردهمایی می‌رسد و در آن فیلم‌ها و مقالاتی انتخاب شد. این جلسات در مرکز سینمایی مستند و تجربی و در نهایت با استناد به محورهای مقالات، گزینه‌هایی برای اجرا انتخاب گردید. در مجموع 13 مقاله و 19 فیلم مستند در این سه روز بررسی می‌شود و به طور قطع مقالات و فیلم‌های دیگری هم می‌توانست در این گردهمایی باشد که به دلیل محدودیت وقت و نرسیدن مقالات حضور ندارند که در انتها در کتابی که قرار است منتشر شود، این مقالات چاپ می‌شود.
 
محمدحسین طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی در ادامه گردهمایی گفت: از مستند سخن گفتن از لازمه‌های جهان علمی امروز است. ما بسیاری از اطلاعاتمان را از سفر نامه‌ها و شواهد و خبر بدست می‌آوریم یا اطلاعات و مصاحبه‌های شفاهی که باعث می‌شود رویکرد‌های مطالعاتی و حفاظتی را برای این بناها فراهم سازیم.
 
طالبیان تصریح کرد: بسیاری از کارهای تحقیقاتی و پژوهشی باستان شناسی و کارهای حفاظتی و خیلی از عکس‌ها و فیلم‌هایی که در آن دوره گرفته می‌شد، برای ما کمک کننده بود که موجب می‌شد چشم اندازهای آینده را بر اساس راهبرد‌های جدید برنامه ریزی کنیم. ما مستند می‌کنیم تا تفسیر‌های مختلف را ببینیم. ما توصیه می‌کنیم در حال حاضر هر بنا را فتوگرافی کنند تا سنجش دستگاه‌ها برای متخصصین فراهم شود.
 
وی افزود: طبق اعلام یونسکو در حال حاضر سرعت تخریب در بناهای تاریخی نسبت به حفاظت خیلی بیشتر است و تاکید دارد که مستند‌ها در منشورهای مختلف افزایش یابد. باید دید دامنه‌ی مستند کجا است. ما از طریق سینما و فیلم‌هایی که تهیه می‌کنیم می‌توانیم این بناها را به مردم نشان دهیم.
 
طالبیان تصریح کرد: امروزه با توجه به اینکه همه‌ اصرار نیاز به رسانه را دارند، اتفاق حضور مستند ساز‌ها ملزوم است. ما بهترین فیلم‌هایمان مستند‌ها هستند که در زمان کار انجام شده است. فیلم‌های ما در حفاری چغازنبیل، بم و تخت جمشید مستند شده است که بسیار فوق العاده است. ما تعداد زیادی فیلم داریم،‌ در زمان حفاری‌های مختلف که در طول سه سال گرفته شده که متاسفانه در برنامه‌ی اکران این گردهمایی نیست. مستند باستان شناسی واقعا در لحظات فراقت مردم یک رابطه‌ با صاحبان آثار برقرار می‌کند.
 
وی در انتها افزود: تعدادی از این فیلم‌ها راوی دارند اما گاهی وقت‌ها حضور یک متخصص در کنار آن گروه مستند می‌تواند یک اثر علمی و تخصصی ارائه کند.
 
سید محمد بهشتی ریاست افتخاری این گردهمایی در ادامه گفت: بنده از برگزاری این جشنواره بسیار خوشحالم چون فکر می‌کنم یک حادثه‌ی بسیار بزرگ در حال اتفاق افتادن است. بنده این شانس را داشتم که کم و بیش با سینما و باستان شناسی آشنا باشم. یک مطلبی به نظرم رسید که خصوصا به فیلمسازان سینما و حوزه‌ی مستند به مناسبت برگزاری این جشنواره عرض کنم، آن هم این است که باستان شناسی موضوع بسیار مهمی است، از نظر فیلم ساز‌ها باستان شناسی می‌تواند حوزه‌‌ی مهم و جذابی باشد.
 
وی ادامه داد: باستان شناسی زمانی که در حال وقوع است، دارای مراحلی از زمانی که پرسش در ذهن باستان شناس شکل می‌گیرد تا زمانی که برای پاسخ به پرسش خود سر به بیابان می‌زند تا زمانی که پاسخ برای این پرسش‌ها پیدا می‌کند. باستان شناسی از آن جهت که یک مکاشفه است، بسیار جذابیت دارد. هیچ باستان شناسی نیست که تجربه‌ی این مکاشفه را نداشته باشد که این خود می‌تواند سوژه‌ی جالبی برای فیلم‌سازها باشد.
 
بهشتی تصریح کرد: باستان شناسی رشته‌ی بسیار هیجان‌انگیز و ماجراجویانه است،‌ اما نه به صورتی که در فیلم‌های استیل برگ نشان داده می‌شود. هیجان به صورت زیر پوستی است نه از جهت فیزیکال، باستان شناسی یک کیفیت منحصر به فرد در زندگی است. باستان شناسان با رشته کاری خود زندگی می‌کنند. کمتر رشته‌ای را من با آن تماس داشتم که همه‌اش از یک کیفیت منحصر به فرد زندگی باشد. باستان شناسی از یک طرف یک کیمیاگری است، شما معمولا از باستان شناسان حرف و سخنی که می‌شنوید، همیشه با شاید و اگر صحبت می‌کنند و کمتر حرف قطعی می‌زنند اما چیزی که موضوع کارشان است، قطعیت است.
 
وی ادامه داد: اگر جای پای کسی، اثر انگشت کسی در این شیء است، قطعا او اینجا بوده ولی علم باستان شناسی اقتضا می‌کند که همیشه محتاطانه و در هاله‌ای از تردید و شک نگاه کنند که نکند ذهنیت او با باری از خطا بر روی سوژه‌ی مورد نظر و هدفش بنشیند و فیلم سازانی که به این عرصه‌ی هیجان انگیز توجه نداشته‌اند، چیزی را از دست داده‌اند، یعنی لذت مشاهده‌ی این فعل هیجان انگیز، مکاشفه و کیمیا گری را از دست داده‌اند.
 
بهشتی در پایان خاطرنشان کرد: توصیه می‌کنم به فیلمسازانمان البته با تواضع توصیه می‌کنم به این امر نزدیک شوند. فیلم‌هایی که شما می‌سازید معمولا کهنه می‌شوند اما فیلم‌های باستان شناسی هیچوقت کهنه نمی‌شوند. کاش یک فیلم مستند راجع به حرف‌های من ساخته می‌شد تا آن موقع به درستی عقیده‌ام انتقال پیدا کند.
 
گفتنی است؛ اولین روز این گردهمایی پس از آیین رونمایی آغاز شد.
 
انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار