رئیس انجمن سرطان خبر داد

رتبه چهارم ایران در زمینه سرطان

فضل‌علیزاده گفت: در رده بندی بیماری سرطانی که 5 رده را شامل می‌شود ایران در رده چهارم در زمینه این بیماری قرار دارد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ عبدالله فضل‌علیزاده رئیس انجمن سرطان در نشست خبری همایش سرطان و پیشگیری با اشاره به آخرین آمار بیماری سرطان گفت: 14 میلیون نفر در سال 2014 به بیماری سرطان مبتلا شده‌اند در حالیکه این تعداد در سال 2000 میلادی 100 میلیون نفر بود طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، تعداد مبتلایان به این بیماری در سال 2030 با افزایش 2 برابری نسبت به سال 2012 به 27 میلیون نفر خواهد رسید و تعداد موارد قدیم و جدید ابتلا به بیماری سرطان 75 میلیون نفر در جهان است. 

رئیس انجمن سرطان با اشاره به وضعیت جهان و ایران در زمینه ابتلا به بیماری سرطان اظهار داشت: در جهان از هر 100 هزار نفر مرد و زن به ترتیب 205 و 165 نفر به بیماری سرطان دچار می شوند این تعداد در ایران 134 و 128 مرد و زن ایرانی است. طبق آمار ارائه شده، افزایش بیماری سرطان در ایران نسبت به جهان کمتر دیده می‌شود. 

فضلی‌ علیزاده، ادامه داد: در رده بندی بیماری سرطان که 5 رده را شامل می‌شود، ایران در رده چهارم قرار دارد و با توجه به خواسته سازمان بهداشت جهانی در خصوص تدوین برنامه‌هایی برای پیشگیری از سرطان در کشورهای مختلف، پیشگیری از این بیماری در اولویت قرار می گیرد. 

وی با اشاره به افزایش امید به زندگی در ایران از 58 در سال 1358 به 73.8 در سال 1391 بیان کرد: افزایش سن یکی از فاکتورهای مهم در بروز سرطان به شمار می‌رود. علاوه بر آن پرتو‌های یون‌ساز و پرتوهای کیهانی که در طبیعت وجود دارد نیز در بروز این بیماری تأثیر می گذارد  البته این اثرگذاری زمانی اتفاق می افتد که مقدار آن از میزان مجاز بالاتر رود و سبب مرگ سلولی و ساخت سلول‌های سرطانی در بدن شود. 

رئیس انجمن سرطان تصریح کرد: 50 درصد مردم ایران چاق محسوب می‌شود و 35 درصد آنها فعالیت بدنی اندکی دارند همچنین 10 درصد مردم ایران، سیگار می کشند تعداد مصرف نخ‌های سیگار این افراد بالاست با توجه به تمام این عوامل بروز سرطان و روند رو به سالمندی جمعیت ایران، پیشگیری از این بیماری باید از سنین اولیه کودکی آغاز شود.

فضل‌علیزاده، با اشاره به نحوه توزیع تجهیزات سرطان در ایران بیان کرد: توزیع تجهیزات و امکانات در زمینه سرطان باید بر اساس توزیع جمعیت در کشور باشد و کشور ما در این زمینه با مشکل روبروست باید مبتلایان به سرطان در شهرهای مختلفی چون زاهدان ، بندرعباس، جلفا و تهران خدمات مشابهی دریافت کنند در صورتیکه امکانات بهتر در زمینه بیماری سرطان تنها در تهران و 5 تا6 شهر بزرگ ایران قرار دارد. 

وی خاطر نشان کرد: در زمینه نیروی انسانی و خدمت گذار عرصه سرطان نسبت به توزیع امکانات، کمبود کمتری داریم همچنین دانش متخصصین سرطان در سطح بالایی قرار دارد و 80 تا 90 درصد انواع رادیوتراپی در ایران انجام می شود. 

رئیس انجمن سرطان با اشاره به سرانه سبد سلامت آمریکا و ایران اظهار داشت: سرانه سبد سلامت کشورهای پیشرفته و آمریکا 7 تا 8 هزار دلار است در حالیکه این سرانه در ایران به 300 تا 350 دلار می‌رسد.



انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.