در مراسم تشییع استاد «رسول‌زاده»:

«منوچهر اسماعیلی»: برگ اول شناسنامه‌ی دوبله‌ی ایران را از دست دادیم/ «حسین عرفانی»: هنر دوبله یتیم شد

مراسم تشییع پیکر «احمد رسول زاده» در خانه سینما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران صبح امروز مراسم تشییع پیکر احمد رسول زاده هنرمند پیشکسوت و فقید دوبله با حضور هنرمندان و خانواده‌ی ایشان در خانه‌ی سینما برگزار شد.
 
محمد مهدی عسگر پور در ابتدا گفت:‌ بنده به نمایندگی همه‌ی اصناف سینما این ضایعه‌ی بزرگ را به خانواده ایشان تسلیت می‌گویم. من افتخار داشتم حدود 25 سال با ایشان همکاری داشته‌ باشم. به واقع در آن چند روز که در خدمت ایشان بودم، دیدم که وی با چه اشتیاقی کار می‌کند و دوست دارد نسل بعدی خود را تربیت کند. مادامی که صدای ایشان را می‌شنویم، ایشان زنده‌اند و در بین ما حضور دارند.
 
حمیدرضا آشتیانی پور رئیس انجمن گویندگان در ادامه برنامه گفت: سخن گفتن در یک چنین مجالسی کار سختی است، خصوصا برای ما که چنین عزیزی را از دست دادیم. من از طرف انجمن گویندگان خدمت خانواده و همکارانم تسلیت می‌گویم. ما تعداد زیادی رسول زاده در جمع خود داریم، احساسی که در من به وجود می‌آید، این است که ما دور هم جمع شده‌ایم تا هنر را تشییع کنیم. ما جایگزینی برای احمد رسول زاده نداریم.
 
منوچهر اسماعیلی در ادامه برنامه عنوان کرد: پدر ما از دست ما رفت. برگ اول شناسنامه‌ی این کار از دست رفت، چه کنیم که باید تحمل کنیم. تسلیت می‌گویم و روحش شاد.
 
محمد سریر در ادامه برنامه افزود: بازگشت همه به سوی اوست،  کسی بود که شخصیت‌های بسیاری در سینمای ما با صدای او درخشیدند، انسانی که حضورش همیشه موجب آرامش می‌شود. ما در سال‌های دور در هیات داوری، شورای داوری با هم بودیم. حضور ایشان خود داوری بود و همه از او تبعیت می‌کردند. او به معنای واقعی داوری عادل بود.
 
وی تصریح کرد: ظرفیت‌های انسانی و درونی وی هنوز کامل بروز نکرده بود. سال‌ها باید می‌گذشت تا این ظرفیت‌ها بروز کرده و کشف شود. من با گویندگی و صدا پیشگی در سینما کنار نیامدم. او انسانی بود که می‌توانست جان بدهد که این کار مهمی در سینما است و او خود بازیگر بود. یک چنین انسان‌هایی باید بمانند و صدای وی در خاطر ما باقی خواهد ماند.
 
ناصر ممدوح در ادامه برنامه گفت: من نمی‌دانم درباره‌ی استاد بزرگم چه باید بگویم، ما در کنار او زندگی کردیم، متاسفانه شاهد از دست دادن تک تک این عزیزان هستیم. من برای بازماندگان خصوصا خانواده‌ی محترم ایشان آرزوی سلامتی دارم.
 
وی عنوان کرد: احمد رسول زاده نه تنها صدا و چهره‌ی ماندگاری بود، بلکه انسانی فرهیخته و مهربان بود و لبخند همیشه بر روی لب‌هایش نقش داشت. روحش شاد.
 
حسین عرفانی از دیگر پیشکسوتان هنر دوبله در ادامه گفت: به واقع باید عرض کنم هنر دوبله‌ی ایران یتیم شد. به واقع خود هنر یتیم شد. من هیچ نمی‌گویم، فقط یک جمله که الان کنار پیکر محترم ایشان ایستاده بودم، دخترشان می‌گفتند که بابا عین گل بود و یک گل را بر سر پیکر پدر، پرپر می‌کردند. به واقع ایشان گل بود و من به همسر ایشان تسلیت می‌گویم.
 
در ادامه پیام تسلیت انجمن بازیگران ایران خوانده شد و پس از‌ آن محمد قنبری درباره‌ی رسول زاده گفت: استاد بزرگی را از دست دادیم، صدایی لطیف، ماندنی و مردی که از تئاتر آمده بود و بسیاری از پیشکسوتان دوبله ایران شاگرد ایشان بودند. رسول زاده مردی بود اهل شعر و حافظ و مولانا می‌خواند و مردی شریف و استادی بزرگی در تئاتر بود. به خانواده و همسر ایشان و جناب خسروشاهی برادر خانم ایشان تسلیت می‌گویم.
 
ایرج رضایی در ادامه برنامه گفت: بنده 55 سال است که کار دوبله می‌کنم و در کنار وی شاگردی می‌کردم. احمد رسول زاده همچون یک معلم در کنار ما حضور داشت. وقتی یک فیلم دوبله می‌شد و ما تمرین می‌کردیم، تمام وجود این مرد به دیوار تکیه می‌داد و به آبرو و هستی‌اش فکر می‌کرد و غصه می‌خورد و در کنار این‌ها به آبرو و پیشرفت ما شاگردان نیز فکر می‌کرد. واقعا نمی‌شود صحبت کرد.
 
در ادامه، ایرج رضایی شعری را که صبح در مسیر خانه‌ی سینما برای احمد رسول زاده سروده بود را قرائت کرد.
 
فرزان قاسملو نوه‌ی احمد رسول زاده گفت: حضور شما مایه‌ی دلگرمی است، احمد، رسول، محمد، و عمر مختار،‌این‌ها واژگانی مرتبط با تو است. گویا محمد رسول خدا همیشه با تو بوده. در فیلم محمد رسول الله و عمر مختار و حتی در انتخاب نام تو و حتی در هنگام عروجت که روز ولادت حضرت رسول اکرم بوده است. واقعا مردی بودی برای تمام فصول. مبارز چون عمر مختار و می‌دانم این اواخر سختی‌های زیادی کشیدی و این فرار بزرگت از زمانه غم سنگینی در دل ما گذاشت. بهترین تشویق صدا را از محمد صالح اعلا برای تو شنیدم که گفت: صدایت چون سمفونی دو بتوون در یاد و خاطره‌ها خواهد ماند.
 
در ادامه نماز میت به امام حجت الاسلام و المسلمین دعایی بر پیکر هنرمند فقید و پیشکسوت دوبله ایران، احمد رسول زاده خوانده شد و پیکرش به سوی خانه‌ی ابدی وی بدرقه شد.

گفتنی‌است مراسم ترحیم این هنرمند فقید روز سه شنبه 23 دی‌ماه از ساعت 15 تا 16:30 در مسجد حجت‌ابن‌الحسن واقع در خیابان سهرودی شمالی برگزار می‌شود.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار