مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی:

مشکلات چکاوک بیشتر به فرآیندهای داخلی بانک‌ها باز می‌گردد

حکیمی گفت: مشکلات بیشتر به فرآیندهای داخلی بانک‌ها باز می‌گردد که علی رغم آموزش های فراوان فرآیند لازم به خوبی پیش نرفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ مدتی است که طرح سامانه مبادله الکترونیک چک (چکاوک) در برخی استان‌های کشور اجرایی شده است.

سرانجام از 6 دی ماه بانک‌های پایتخت زیر پوشش این سامانه قرار گرفت و با حذف گردش فیزیکی لاشه چک‌ها در بین بانک‌ها، انتظار افزایش اعتبار چک‌ها و گردش آن‌ها افزایش وجود داشت. 

علاوه بر این، با این طرح بانک‌ها قبل از صدور دسته چک نسبت به اعتبار افراد متقاضی اقدام و تصمیم می‌گیرند که آیا متقاضیان صلاحیت داشتن دسته‌چک را دارند یا خیر.
 
با راه‌اندازی سامانه چکاوک، بررسی اعتبار مالی درخواست کننده چک، الکترونیکی شده و نتیجه برای بانک صادرکننده آنی اعلام می‌شود.

اما اجرای این طرح موجب بروز مشکلاتی شد، در همین راستا ناصر حکیمی مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی شب گذشته در ارتباط تلفنی خود با برنامه پایش در خصوص برداشت پول چک های مشتریان توسط بانک و واریز آن با تاخیر به حساب مشتری اظهار کرد: به هیچ عنوان این نوع چرخش پول (برداشت و واریز) طبیعی نیست و مشکلاتی که برای هموطنان اتفاق افتاده بسیار جدی است. منشا این مشکلات در حال حاضر سیستم چکاوک است. 

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی افزود: در این سیستم گردش فیزیکی چک ها میسر شده و چک ها در مبداء تصویربرداری شده و در اختیار بانکی که باید چک را وصول کند قرار می‌گیرد. البته شکایت‌هایی در این زمینه برای ما ارسال شده است. 

او تصریح کرد: مشکلات بیشتر به فرآیندهای داخلی بانک‌ها باز می‌گردد که علی رغم آموزش های فراوان فرآیند لازم به خوبی پیش نرفت.

حکیمی بیان کرد:‌ مشکلات این سیستم تاکنون در 13 استان حل و اصلاح شده است. با استفاده از این سیستم افراد می توانند تا ساعت 13:30 همان روز مبلغ چک را به حساب واریز کنند.

وی در پایان گفت: تا زمانی که سیستم در تمام استان ها راه اندازی شود تعهد ما برای انجام خدمات مربوطه 48 ساعته است.

انتهای پیام/
برچسب ها: بانک ، مرکزی ، چکاوک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار