مشهد؛

روستای کنگ، ماسوله‌ای دیگردر خراسان رضوی/ منطقه ای زیبا باجاذبه‌های گردشگری

روستای سرسبز و زیبای کنگ در دامنه کوه‌های بینالود و در ۱۹ کیلومتری غرب طرقبه و ۲۹ کیلومتری شهر مشهد واقع شده است و از روستاهای سرسبز و پرباغی است که بسیار مورد توجه مردمان مشهد و زائران ومسافران این خطه قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد،روستای کنگ دارای طبیعت بکر و زیبا، چشم انداز‌های متنوع ، مردم خونگرم و معماری و بافت غنی و منحصر به فرد است که آن را در زمره روستاهای با ارزش کشور و هدف گردشگری قرار داده است.


کوه‌ها و ارتفاعات و چشم‌اندازهای زیبا کنگ یکی از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی حومه مشهد به شمار میرود و برای فعالیت‌های تفریحی و ورزشی مناسب است. این روستا در ارتفاع ۱۸۰۰متری از سطح دریا قرار گرفته است.


روستای کنگ، آخرین روستا در محور دره رودخانه کنگ است و از طریق یک جاده آسفالته به روستای نغندر و سپس شهر طرقبه و از آنجا به شهر مشهد مرتبط می‌شود وماسوله ای دیگر را از دوران قبل از اسلام به نمایش می‌گذارد.

پرنده ای قوی پنجه یا دژی مستحکم

نام کنگ برگرفته از سرگذشت‌های به یادگار مانده در این سامان است. واژه کنگ به دو معنا می‌باشد، یکی به معنای پرنده‌ای قوی پنجه می‌باشد که در مناطق کوهستانی زندگی می‌کند و در معنایی دیگر عنوان دژی مستحکم است.

بعد از گذشتن از طرقبه و نغندر، نسیم خنکی پهنای صورت را نوازش می‌دهد و پدیدار شدن درختان سر به فلک کشیده در دامنه کوه و قرار گرفتن خانه‌های زیبای روستایی که پشت بام هر یک حیاط دیگر خانه به شمار می‌آید، چشم انداز بدیعی را به وجود آورده است که بسیاری از طبیعت دوستان را به سوی خود می‌خواند.


این روستا به سبب داشتن پوشش سبز و متنوع گیاهی در دامنه‌های کوهستانی اعم از درختان مثمر و غیر مثمر و 2رودخانه که در 2 دره همجوار وجود دارند در تابستان‌های گرم از آب و هوای مطلوب برخوردار است.

رودخانه همیشه پرآب کنگ، درختان سر به فلک کشیده با انواع میوه و آبگیرهای زیبای این منطقه با تابستان‌های معتدل، گردشگران بسیاری را به سوی خود می‌خواند.

به دلیل عدم وجود زمین مسطح و مناسب برای کشاورزی و وجود زمین‌های شیب دار، اکثراً باغداری و مشاغل وابسته به آن جزو فعالیت‌های زراعی روستا محسوب می‌شود.

روستایی شبیه ماسوله

کنگ به دلیل چشم اندازهای کوهستانی زیبا و وجود چشمه‌ها و درختان گوناگون بر دامنه کوهپایه‌های آن، بسیار مورد علاقه کوهنوردان میباشد. معماری روستای کنگ شباهت بسیاری به معماری ماسوله دارد و تقریباً بام هر خانه به عنوان حیات منزل بالاتر محسوب می‌شود.

اکثر بنا‌های روستای کنگ بیش از دو یا سه طبقه هستند که عموماً از 3 یا 4 اتاق و گاه مشاهده شده که دارای بیش از 5 اتاق می‌باشند و شاخص‌ترین عنصر معماری در بافت روستای کنگ ایوان‌های منازل است که اصطلاحا پیشگاه خوانده می‌شوند.


ویژگی معماری ایوان‌ها ، بیرون آمدگی آن‌ها از سطح نما، ستون‌های چوبی و دستک‌ها نگهدارنده زیر اتصالات آن هاست که از چوب ساخته شده اند.

شیوه استقرار خانه‌ها پلکانی است و با توجه به اقلیم، جهت باد و جهت تابش خورشید در راستای شمال شرقی جنوب غربی است که صرفه جویی در مصرف انرژی را در پی دارد.


قبرستان شیشه ای و جالب

این روستا نیز مانند هر روستای دیگری دارای قبرستان است؛ البته با یک تفاوت جالب که سنگ‌قبرهای باارزش این قبرستان از جنس شیشه است و روی هر قبر، دو سنگ قبر قلوه‌ای شکل وجود دارد و تاریخ قبرها بیشتر به هجری قمری است. نکته جالب‌تر درباره این قبرها این است که روی هر قبر علامت مخصوص هر متوفی حک شده است که علامت به شکلهای گوناگون از جمله شانه و صورت بر روی آنها حک شده است. مسجد و تکیه ۱۵۰ ساله‌ای که در این روستا قرار دارد، از دیگر بناهای کهن این روستاست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.