عبدالباری عطوان:

بيشتر مقامات در راهپيمايی پاريس بزرگترين عاملان تروريسم بودند

روزنامه نگار مشهور عرب در مقاله ای نوشت که بیشتر مقام‌های عرب و خارجی در صف نخست تظاهرات ضد تروریسم پاریس خود عمدا یا غیر عمد از بزرگ‌ترین عاملان تروریسم بودندو تاکید کرد مبارزه با تروریسم از طریق توقف سیاست‌های استعمارگرانه علیه دنیای اسلام عملی می‌شود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛  سردبیر روزنامه الیوم در مقاله‌ای در این روزنامه نوشت: بیشتر مقام‌های عرب و خارجی در صف نخست تظاهرات ضد تروریسم پاریس خود عمدا یا غیر عمد از بزرگ‌ترین عاملان تروریسم بودند. 

پایگاه اینترنتی روزنامه رای در مقاله‌ای به قلم عبدالباری عطوان نوشت: پس از اینکه گرد وغبار همبستگی با حوادث اخیر قربانیان مجله «شارلی ابدو» فرانسه فروکش کند حقایق زیادی یکی پس از دیگری روشن خواهد شد بنابراین یکی از این حقایق این است که بیشتر مقام‌های عرب و خارجی که در صف نخست تظاهرات ضد تروریسم پاریس بودند، خود عمدا یا غیر عمد از جمله بزرگ‌ترین عاملان تروریسم و پناه دهندگان آن بودند که این بار خود برای محکوم کردن آن به خیابان آمده بودند. 

این نویسنده عرب تصریح کرد: یکی از این مقام‌ها «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل بود که به تازگی مرتکب یک جنایت بزرگ در نوار غزه شد و بیش از ۲۲۰۰ فلسطینی که یک سوم آن‌ها را کودکان تشکیل می‌دادند، به قتل رساند و هنوز هم بیش از صد هزار نفر از خانواده‌های آنان بدون داشتن سرپناهی با سرما و یخبندان روبرو هستند و یکی دیگر نیز این‌ها «احمد داود اوغلو» از ترکیه بود که دولتش متهم به فراهم کردن گذرگاهی امن و سریع برای عبور هزاران تندرو عرب و غیر عرب به سوریه است و البته خود این افراد تندرو حوادث اخیر را در پاریس به وجود آوردند. 

وی افزود: اگر از این افراد بگذریم به«فرانسوا اولاند» رئیس جمهور فرانسه می‌رسیم که همراه با دوستان انگلیسی و آمریکایی‌اش به وسیله هواپیماهای بدون سرنشین خود بیگناهان را در افغانستان، عراق و یمن به صورت عمدی 
یا به صورت غیر عمد به قتل می‌رسانند. 

عطوان در ادامه این مطلب افزود: محمود عباس رئیس تشکیلات خود گردان فلسطین که تاکنون حتی یک تظاهرات در رام الله برای اعلام همبستگی با هموطنانش در نوار غزه که به وسیله هواپیماهای اسرائیلی مقابل دیدگان انگلیسی‌ها، آمریکایی‌ها وفرانسوی‌ها قتل عام شدند، برگزار نکرده است اما با شور و اشتیاق تمام در صف نخست این تظاهرات مشاهده می‌شد در حالیکه تنها چند متر با نتانیاهوی قاتل فاصله داشت. 

این نویسنده عرب خاطر نشان کرد: اریک هولدر وزیر دادگستری آمریکا که در این تظاهرات شرکت کرده بود گفت تاکنون هیچ گونه اطلاعاتی که تایید کند سازمان القاعده در حمله به ساختمان مجله فرانسوی نقش داشته، وجود ندارد و ژنرال مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز همین مطالب را بر زبان آورد که این خود باعث به وجود آمدن سئوالات زیادی می‌شود و از جمله اینکه چرا سه عامل این حمله با اصرار تمام کشته شدند و مقام‌های فرانسوی با آن‌ها وارد مذاکره نشدند در حالیکه خود آن‌ها پیشنهاد تسلیم شدن و زنده بازداشت خود را داده بودند. 


وی افزود: البته عامل حمله به مدرسه تولوز فرانسه در سال ۲۰۱۲ نیز به همین سرنوشت دچار شد بنابراین می‌بینیم همه القاعده یمن را به دست داشتن در این حمله متهم می‌کنند زیرا شریف کواشی یکی از عاملان این حمله چندی پیش به یمن سفر کرده بود. 

این تحلیلگر عرب می‌افزاید: برای میلیون‌ها بار تاکید می‌کنم ما موافق آزادی بیان و مخالف تروریسم هستیم اما این دلیل نمی‌شود هر نشریه‌ای هر مطلبی بخواهد بنویسد و به مقدسات ادیان مختلف توهین کند و آنرا به چاپ برساند. 

وی افزود: مبارزه با تروریسم با هماهنگی اطلاعاتی و هدف قرار دادن پیروان یک دین، مذهب خاص و بازجویی از آنان (مسلمانان در مقایسه با پیروان دیگر ادیان در اروپا ۳۰ برابر بیشتر در معرض بازداشت قرار دارند) انجام نمی‌شود بلکه باید آن‌ها دست از سیاست‌های استعماری پست خود در جهان اسلام بردارند. 

عطوان تصریح کرد: اینکه برخی رهبران غربی می‌گویند ما با تروریست‌ها در کشور‌هایشان می‌جنگیم تا به ما در کشورمان آسیبی نزنند، این به معنای کشتار بیگناهان بدون داشتن هرگونه سند قانونی و اخلاقی تحت عنوان مبارزه با تروریسم است بنابراین اینگونه دخالت‌ها در کشورهای اسلامی باعث شده کشورهای اسلامی از کشورهایی با ثبات و امن تبدیل به پناهگاه امن برای گروههای تندرو شوند. 

وی افزود: مجله انگلیسی «اکونومیست» در شماره اخیر خود در روز جمعه گذشته نوشت لیبی که ناتو آنرا آزاد کرد، پس از چهار سال از آن زمان تبدیل به کشوری شکست خورده شده است و در مورد سوریه، یمن و عراق نیز این مطلب مصداق دارد. 

عطوان در ادامه این مطلب افزود: پاریس این روز‌ها تبدیل به پایتخت جهان برای مبارزه با تروریسم شده است و این شعاری است که شرکت کنندگان در راهپیمایی میلیونی سر دادند و البته منظور آن‌ها این بود که تروریسم ریشه اسلامی دارد اما بدون شک تروریسم غربی هزاران برابر بزرگ‌تر و وحشتناک‌تر از این چیزی است که به مسلمانان نسبت می‌دهند زیرا آن‌ها به وسیله پیشرفته‌ترین سلاح‌های خود، کشورهای اسلامی را ویران می‌کنند و اینگونه صد‌ها هزار مسلمان کشته می‌شوند. 

وی تاکید کرد:« صلاح الدین مزوار» وزیر امور خارجه مغرب که در صدر هیئتی برای تسلیت گفتن به مقامهای فرانسوی به پاریس رفته بود، اعلام کرد نمی‌تواند در راهپیمایی همبستگی پاریس شرکت کند زیرا برخی تظاهرکنندگان کاریکاتورهای ضد پیامبر (ص) در این راهپیمایی به دست دارند. 

وی در پایان افزود:‌ ای کاش رهبران و دیگر مسئولان عرب نیز که در این راهپیمایی شرکت کرده بودند، چنین موضع گیری شجاعانه‌ای اتخاذ می‌کردند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار