واقعیت‌هایی که درباره رخدادهای پاریس به حاشیه رانده شد

درباره برخی نکات مربوط به حوادث «شارلی ابدو» لاپوشانی شد که انعکاس آنها می‌توانست تصویری واقعی از وقایع پشت پرده این رخدادها در اختیار مخاطب قرار دهد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، از زمانی که حمله مسلحانه به ساختمان نشریه شارلی ابدو صورت گرفت رسانه ها و خبرگزاری های غربی بخصوص فرانس پرس اخبار و تحولات مربوط به این حمله و آثار و تبعات بعدی آن را در سطح گسترده پوشش دادند.

اما در این میان درباره برخی نکات مربوط به این رخدادها لاپوشانی شد که انعکاس آنها می توانست  تصویری واقعی از وقایع پشت پرده این رخدادها در اختیار مخاطب قرار دهد. البته این نکات از سوی برخی از منابع رسانه ای غربی مطرح شد اما به یک جریان رسانه ای تبدیل نشد و بلافاصله به حاشیه رانده شد.

نکاتی که درباره رخدادهای امنیتی پاریس مسکوت ماند

یکی از این نکات مهم سرپوش گذاشتن بر ماجرای قتل افسر تحقیق در ماجرای حمله مسلحانه به دفتر شارلی ابدو بود که از آن به خودکشی تعبیر شد در حالیکه هیچ دلیل منطقی برای آن ارائه نشد. 

پایگاه اینترنتی پرس انفو در مقاله ای با پرده برداشتن از این واقعیت نوشت: "یک منبع آگاه پلیس فرانسه اعلام کرده است نایب رئیس چهل و چهار ساله سرویس منطقه ای پلیس قضایی لیموژ چهارشنبه شب گذشته در اداره پلیس این منطقه با اسلحه ای که به همراه داشت خودکشی کرد. وی بر روی پرونده کشتار در دفتر شارلی ابدو کار می کرد و درباره خانواده یکی از قربانیان این حمله تحقیقاتی انجام داده بود اما پیش از آن که گزارش کار خود را به مسئولان ارائه کند، خودکشی کرد."نویسنده مقاله در ادامه به تشریح ابعاد دیگری از زوایای پنهان و سوال برانگیز ماجرای حمله مسلحانه به ساختمان نشریه شارلی ابدو پرداخت و در تشریح آن نوشت: سوالی که در ماجرای گروگانگیری در فروشگاه یهودیان در پاریس مطرح شده این است که چگونه ممکن است یک مامور پلیس بتواند با زره بزرگ خود وارد محل گروگانگیری شود بدون این که هدف مهاجم یا مهاجمان قرار نگیرد؟

برخی منابع نیز اعلام کرده اند تصاویر اولیه ای که از کشته شدن عامل گروگانگیری در این فروشگاه پخش شد، او را با دستهای بسته نشان می دهد. از این تصویر چنین استنباط می شود که ماموران پلیس فرانسه او را با دست های بسته هدف قرار داده و کشته اند.

در حالی که این قضیه بحث ها و تردیدهای زیادی در خصوص این ماجرا در فرانسه به وجود آورده است،همه تصاویر و فیلم های ویدئویی که از این گروگانگیری در پایگاههای اینترنتی قرار داده شده بود، سانسور شده اند و دسترسی به آنها امکان پذیر نیست."

ادوارد اسنودن کارمند سابق آژانس امنیت ملی امریکا که اکنون به روسیه پناهنده شده است در مصاحبه با روزنامه روسی "کومرسانت" به افشاگری جدیدی درباره نقش دستگاههای اطلاعاتی و جاسوسی رژیم صهیونیستی در رخدادهای امنیتی هدایت شده پاریس دست زد که باز در اغلب رسانه ها و خبرگزاری های غربی و فرانسوی سانسور و بایکوت شد. وی در این مصاحبه گفت :" اسرائیل از مهاجرت معکوس یهودیان در  خلال سالهای گذشته ناخرسند بوده است و همین نگرانی، مسئولان وزارتخانه مهاجرت اسرائیل را بر آن داشت تا از دستگاه اطلاعاتی این رژیم، موساد، بخواهند برای توقف مهاجرت معکوس کمک کند.

موسسه اطلاعات و ماموریتهای ویژه اسرائیل در پاسخ به این درخواست، عملیاتی را از طریق انتشار تصاویر موهن پیامبر اسلام (ص) در کشورهای غربی آغاز کرد تا فضایی ستیزه جویانه ضد یهودیان ساکن اروپا به راه اندازد و آنان را وادار به زندگی در اسرائیل کند. براساس چنین طرحی, تصاویر موهن پیامبر اسلام ص در  سال 2005 در مجلات اروپایی منتشر شد. ..با این حال عملیات به طور کامل نتیجه بخش نبود. پس از آن عملیات دیگری آغاز شد و براساس آن طرح ”پیت بول» در سال 2012 آغاز و به حادثه تروریستی مجله «شارلی ابدو» و نیز سوپر مارکت یهودی در پاریس منجر شد که به کشته شدن 17 نفر و سه تروریست انجامید.

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل روز یکشنبه یازده ژانویه پیش از ترک تل آویو و عزیمت به پاریس برای مشارکت در تظاهرات ضد تروریسم گفت: من. ..در جشنواره ای برای تجلیل از تبعه یهود ساکن فرانسه با حضور فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه، شرکت خواهم کرد و در آن خواهم گفت که هر یهودی خواهان مهاجرت به اسرائیل است و اسرائیل از آنان با آغوش باز استقبال می کند.

"انتقال یهودیان فرانسه و اروپا به فلسطین اشغالی دستکم از سه جهت برای رژیم صهیونیستی و بخصوص شخص نتانیاهو درمقطع کنونی اهمیت و ضرورت دارد: نخست اینکه این رژیم در فضای انتخاباتی به سر می برد و نتیجه این انتخابات به نوعی با سرنوشت این رژیم در قبال مسائل اساسی و بنیادی همچون تشکیل دولت فلسطینی گره خورده است.

دوم اینکه رژیم صهیونیستی برای پرکردن شهرک های ساخته شده در کرانه باختری و همچنین منازل فلسطینی که در معرض موج آوارگی ناشی از اجرای لایحه دولت ملی یهود قرار دارند به مهاجران جدید نیاز دارد. 

وسوم اینکه وخامت اوضاع اقتصادی روند مهاجرت معکوس را تشدید می کند.  آمارها نشان می دهد قیمتها در اسرائیل سیزده و نیم درصد در سالهای گذشته افزایش یافته است و در همین حال فقط قیمت مسکن در هفت ماه گذشته، شش و هشت دهم درصد بالا رفته است. همزمان برخی گزارشهای منابع پژوهشی فلسطینی با نام "مدار" درباره اوضاع اسرائیل نشان می دهد درخواستها برای مهاجرت معکوس از إسرائیل به دیگر کشورها در آینده نزدیک، به شدت افزایش خواهد یافت و این به علت مشکلات اقتصادی بسیار و بالا رفتن قیمتها در اسرائیل است، به گونه ای که بیش از بیست و پنج هزار یهودی به آلمان باز گشته اند.

این گزارش حاکی است که از جمله علل به راه افتادن تبلیغات "پرواز به سوی برلین"،  اقتصادی و اجتماعی است و یکی از علل دیگر، امنیت شخصی شهروندان اسرائیلی و هراس از جنگ  و درگیریهای پی در پی است که إسرائیل شاهد آنها است، مانند جنگ اخیر با غزه و جنگ دوم لبنان و انتفاضه دوم فلسطینیان، به گونه ای که این درگیریها، نخستین بار داخل جبهه اسرائیل روی داده است.

در همین حال تیری میسان اندیشمند منتقد فرانسوی در  مقاله ای در پایگاه اینترنتی ولتر با عنوان" چه کسی مغز متفکر حمله به شارلی ابدو بوده است " تردیدهای جدیدی به روایت اعلامی فرانسه درخصوص ماجرای  حمله به ساختمان نشریه شارلی ابدو و انداختن مسئولیت آن به گردن القاعده و داعش وارد می کند و می نویسد :"...ویدئوها و برخی از گفته های شاهدان نشان می دهد که مهاجمان حرفه ای هستند.  آنان در خصوص استفاده از سلاح های خود بسیار وارد بودند و فقط آگاهانه تیراندازی کردند. آنان به شکل جهادی ها لباس نپوشیده بودند بلکه لباسی شبیه به کماندوهای نظامی داشتند.

روشی که آنان یکی از نیروهای زخمی پلیس را بر روی زمین اعدام کردند، نیرویی که هیچ خطری برای آنان نداشت، تایید می کند که ماموریت آنان انتقام از شارلی ابدو نبود"وی در ادامه با بیان اینکه هدف عاملان این حمله دامن زدن به جنگ تمدن ها بوده است تصریح می کند که:"راهبرد « برخورد تمدن ها »  در تل آویو و واشنگتن طراحی شده است.

هدف از این راهبرد متقاعد کردن ساکنان کشورهای عض ناتو برای درگیری اجتناب ناپذیری است که به صورت محتاطانه ای شکل « جنگ با تروریسم » به خود می گیرد.نظریه برخورد تمدن ها در قاهره ، ریاض و یا کابل توصیه نشده است بلکه این کار در واشنگتن و تل آویو انجام شده است. طراحان حمله به شارلی ابدو برای خرسند کردن جهادی ها یا طالبان تلاش نکردند بلکه قصد داشتند نو محافظه کاران و یا نولیبرال ها را خوشحال کنند."

نتیجه گیری

از آنچه که گفته شد مشخص می شود که در غرب نیز تردیدهای جدید درباره صحت روایت اعلامی دولت فرانسه از ماجرای حمله مسلحانه به دفتر نشریه شارلی ابدو وجود دارد اما از آنجا که دیدگاههای مطرح شده در این زمینه با روایت دولت فرانسه همخوانی و سازگاری نداشته لذا به جریان سازی رسانه ای تبدیل نشده و در حاشیه قرار گرفته است.

در همین راستا با وجود اینکه  از زمان حمله مسلحانه به ساختمان نشریه در حال ورشکسته شارلی ابدو، فرانسه و دولت های غربی به بهانه آزادی بیان ضمن ابراز همدردی باکارکنان کشته شده و زنده این نشریه حمایت خود را از ادامه اهانت های آن به مقدسات اسلامی اعلام کردند اما  همین کشور مدعی آزادی بیان نتوانست اظهارات شوخی آمیز یک کمدین متبوع خود را که عبارت "من شارلی کولیبالی هستم" را به زبان‌آورده بود، تحمل کند و لذا بلافاصله حکم بازداشت وی را صادر کرد.

درگذشته نیز هر اقدامی ولو کوچک که علیه یهودیان صورت می گرفته و یا حتی درباره ماجرای هولوکاست سوال شده بلافاصله با آن برخورد شده و موجی ازفضا سازی ها علیه آن صورت گرفته است. اما اینکه چرا با اظهارات شوخی آمیز این کمدین فرانسوی یک چنین برخورد قاطع و فوری صورت گرفته است می توان گفت که همه شواهد حاکی از نقش دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی در سناریوی رخدادهای پاریس و تحولات بعدی آن است و بر همین اساس این رژیم از لو رفتن نقش خود در این ماجرا نگران است و به همین علت به شدت با هر اقدامی ولو شوخی که در روایت اعلامی از ماجرا تردید ایجاد کند برخورد می شود.

منبع: تسنیم
برچسب ها: وبگردی ، پاریس ، واقعیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار