در برنامه «یک فیلم یک سلام»‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌؛

ساداتیان: «جامه دران» فمینیستی نیست / مصطفی زمانی: با خواندن جامه‌داران حس کردم دیر به دنیا آمده‌ام

سید جمال ساداتیان گفت: «جامه دران» فیلم زنانه‌ای است که محوریت داستان در دست زنی است که موقعیت‌های اجتماعی تاثیر زیادی روی او می‌گذارد ولی نگاه فمنیستی ندارد

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران؛ نشست معرفی فیلم «جامه‌دران» در برنامه «یک فیلم یک سلام» عصر دیروز با حضور حمیدرضا قطبی کارگردان، سید جمال ساداتیان تهیه کننده، مصطفی زمانی و افسر اسدی بازیگر این اثر برگزار شد.

حمیدرضا قطبی کارگردان فیلم «جامه دران»  در خصوص ساخت فیلم از ابتدا گفت: سال 1386 رمان «جامه دران» را که در 3 زمان مختلف روایت می‌شود را خواندم و تاثیر زیادی روی من گذاشت و با همکاری خانم طباطبایی فیلمنامه نوشته شد و سال 1390 پروانه ساخت گرفت و ساخت آن در سال 1393 به پایان رسید.
 
وی ادامه داد: کار بازنویسی نهایی به عهده امید مهاجر سلطانی بود و با کمک و یاری خانم طباطبایی زحمات زیادی در نوشتن یک فیلمنامه اقتباسی خوب و استاندارد کشیدند.
 
قطبی بیان کرد: فیلم «جامه دران» اشاره خاصی به گروه یا طبقه خاصی ندارد و فیلمی را انتخاب کردم که قصه گو است و از آن‌جایی که مردم قصه گویی را دوست دارند، به طور قطع مورد استقبال آن‌ها قرار می‌گیرد و این فیلم به اعتلای سطح فرهنگ جامعه کمک شایانی می‌کند.
 
این کارگردان اظهار داشت: از سید جمال ساداتیان به خاطر فهم و پشتیبانی بی دریغ او تشکر می‌کنم و از کل عوامل فیلم که تمام صحنه‌ها را با وسواس و انرژی زیاد ساختند، تقدیر می‌کنم.
 
قطبی ادامه داد: وقتی تماشاچی فیلم را ببیند، متوجه می‌شود که کتمان حقیقت بحران زیادی را ایجاد می‌کند.
 
در ادامه سید جمال ساداتیان که تهیه کنندگی فیلم «جامه دران» بر عهده او است گفت: فیلم خوب را قصه خوب تشکیل می‌دهد و فیلم «جامه دران» فیلمی است که قصه خوبی دارد و فیلم تاثیر گذاری خواهد بود و بازیگران از پس نقش‌ها برآمده و کارشان را به درستی انجام داده‌اند و کسانی که تا الان فیلم را دیدند، همه از دیدن آن راضی‌اند.
 
ساداتیان بیان کرد: سینمای ایران از نبودن قصه خوب رنج می‌برد و چند سالی است که مسئولان برای رفع این معضل تلاش می‌کنند و حس می‌کنم فیلم «جامه دران» یکی از آن فیلم‌هایی است که قصه خوبی را روایت می‌کند.
 
وی اظهار داشت: وقتی خانم مهتاب کرامتی که بازیگر فیلم هم است و با فضای آن آشناست، فیلم را دید شروع به گریه کردن کرد.
 
ساداتیان بیان کرد: «جامه دران» فیلم زنانه‌ای است که محوریت داستان در دست زنی است که موقعیت‌های اجتماعی تاثیر زیادی روی او می‌گذارد ولی نگاه فمینیستی ندارد و به طور قطع در جشنواره و هم در اکران مورد استقبال قرار می‌گیرد.
 
ساداتیان در پایان گفت: با فیلم «جامه دران» خیلی راحت می‌توانیم به عقب‌مان نگاه کرده و تغییر زمان و فرهنگ را با دیدن این فیلم حس کنیم.
 
«مصطفی زمانی» بازیگر فیلم «جامه دران» در ادامه اظهار داشت: با خواندن «جامه دران» حس کردم دیر به دنیا آمده‌ام چرا که از فضای اینگونه فیلم‌ها خوشم می‌آید و بودن در آن موقع زمانی برای من دلچسب است.
 
وی گفت: سابقه درخشان ساداتیان و احترام گذاشتن او به سینما، عجین بودن قطبی با فیلمنامه و تسلط حسی زیاد وی روی فیلمنامه مثل بچه خودش باعث شد زمانی که سر فیلم «خط ویژه» بودم بعد از خواندن فیلمنامه همکاری خود را با آن‌ها آغاز کنم.
 
این بازیگر ادامه داد: فیلمنامه اینقدر خوب بود که هر بازیگر عاقلی دوست دارد در آن بازی کند.
 
وی اظهار داشت: در «جامه دران» دو تا شخصیت را بازی می‌کنم؛ یکی پدر و یکی پسر. مرد قصه رو راست و کارهایش را عریان و بی پرده انجام می‌دهد و این فیلم روی احساس یک زن و دردی که او سال‌ها می‌کشد، دست گذاشته است.
 
زمانی ادامه داد: چون با یک فیلمنامه کامل مواجه بودم، برای رسیدن به شخصیت فیلم کار سختی پیش رو نداشتم.
 
این بازیگر در پایان گفت: هنر روی زمان تاثیر می‌گذارد، نه اینکه زمان روی هنر و این فیلم یک بدعت در سینمای ایران است که با خرج بخش خصوصی 3 دوره زمانی را به خوبی به تصویر می کشد و فیلم شرافت‌ مندانه و قابل تاملی را رقم زده است.
 
افسر اسدی، دیگر بازیگر فیلم «جامه دران» در مورد نقشش گفت: این فیلم 3 زمان را روایت می‌کند و نقش من در زمان حال فیلم اتفاق می‌افتد و کاراکتر مادر مهتاب کرامتی (شیرین قصه) را به عهده دارم.
 
وی در مورد دلیل همکاری با قطبی و ساداتیان گفت: چون با آقای قطبی از زمان دانشجویی آشنایی خانوادگی داشتم و به احترام قدمت دوستی‌ها کار را قبول کردم و چون نام معتبر ساداتیان پشت قضیه بود همکاری من را محکمتر کرد.
 
اسری ادامه داد: فضای کار رنگارنگ و متنوع است و این امر باعث جذب مخاطب می‌شود.
 
اسدی گفت: در فیلم «جامه دران» رابطه مادر و دختر عمیق است و من کاری کردم که رابطه مادر و دختر حفظ و قابل درک شود.
 
این بازیگر در خصوص ترغیب مخاطبان برای دیدن «جامه دران» گفت: وصیتم این است که فیلم را ببینید چون فیلم آبرومند و کاملی است.
 
افسر اسدی شعار فیلم را اینگونه بیان کرد: در زندگی همیشه چیزهایی برای پنهان کردن وجود دارد که باعث بحران می‌شود.
 
در پایان رونمایی از پوستر فیلم جامه داران توسط حمیدرضا قطبی انجام گرفت.
 

انتهای پیام/رس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار