اسماعیل امینی در نشست خبری جشنواره شعر فجر:

جشنواره در نهمین دوره خود شعار ندارد/ شاعران ایرانی مقیم خارج را برای حضور در این دوره دعوت نکردیم

اسماعیل امینی گفت: جشنواره شعر فجر در نهمین دوره خود شعار ندارد زیرا ما روی خوشی به داشتن شعار نشان ندادیم.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران؛ نشست خبری نهمین جشنواره شعر فجر امروز با حضور اسماعیل امینی دبیر علمی این جشنواره و مهدی قزلی سرپرست بنیاد شعر  و ادبیات داستانی و مدیر اجرایی نهمین جشنواره شعر فجر در بنیاد شعر و ادبیات داستانی برگزار شد.

 اسماعیل امینی پس از ابراز تاسف خود نسبت به درگذشت مشفق کاشانی گفت: مشفق معلم ما بود و کسانیکه رابطه نزدیکی با وی داشتند او را پدر معنوی خود می‌دانند.

وی ادامه داد: 25 سال در خدمت مشفق کاشانی بودم و او همواره به دلیل ذوق هنری خود همیشه در عرصه ادبیات به روز و از نظر اخلاقی نیز بی بدیل بود.

امینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص نهمین جشنواره شعر فجر گفت: مهمترین ویژگی این دوره از جشنواره شعر فجر این است که در بخش رقابتی فقط به داوری کتاب‌های منتشر شده در سال 92 خواهیم پرداخت و هر کتابی که در این سال منتشر شده و مجوز داشته در 3 شاخه کتاب‌های شعر بزرگسال، کتاب‌های شعر کودک و نوجوان و کتاب‌هایی درباره شعر شرکت می‌کند.

وی ادامه داد: در بخش غیررقابتی نیز محافل شعری با حضور شاعران محبوب میان اهل شعر برگزار می‌شود.

دبیر علمی نهمین جشنواره شعر فجر اظهار داشت: محافل شعری در بخش غیر رقابتی با هدف عرضه شعر به صورت زنده، رو در رو و مستقیم به مخاطبان برگزار می‌شود و این بخش محدودیت ندارد و در چند نقطه کشور و خارج از کشور برگزار می‌شود.

امینی ادامه داد: هیأت گسترده شورای سیاست گذاری جشنواره شعر فجر که در دوره‌های گذشته برگزار می‌شد امسال به یک هیأت علمی 9 نفره که تمامی اعضای آن از نظر علمی، هنری و اجرایی صلاحیت دارند، تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: آیین نامه جشنواره شعر فجر شرایطی را ایجاد می‌کند که براساس آن تصمیم گیری درباره جشنواره به عهده یک فرد نبوده و با نظر تمامی اعضای شورای علمی تصمیمات اتخاذ می‌شود.

امینی گفت: جشنواره شعر فجر در نهمین دوره خود شعار ندارد زیرا ما روی خوشی به داشتن شعار نشان ندادیم.

وی افزود: ما در نهمین دوره برگزاری جشنواره شعر فجر از شاعران ایرانی مقیم در خارج از کشور یا شاعران غیر ایرانی دعوت نداریم اما شاعران ما در کشورهای دیگر شعرخوانی می‌کنند البته تاکنون نام کشورها و نام شاعرانی که در این مورد حضور خواهند داشت مشخص نشده است.

دبیر علمی نهمین جشنواره شعر فجر اظهار داشت: فراخوان اصل شیوه جمع آوری آثار نبوده و کتاب‌هایی که در طول یک سال منتشر شده است نیازی به ارسال ندارد بنابراین نهمین جشنواره شعر فجر فراخوان ندارد.

وی ادامه داد: هر کسی که شاعر است و شعری دارد که قابل خواندن در پشت تریبون بوده و ارزش دارد به مشارکت در نهمین جشنواره شعر فجر دعوت می‌شود.

امینی گفت: من از سیاست بی بهره‌ام و سیاست به اندازه ادبیات در جشنواره شعر فجر اهمیت ندارد همانگونه که ادبیات  نیز  برای اهل سیاست آنچنان که باید و شاید اهمیتی ندارد و آنان همه چیز را با معیارهای سیاسی خود می‌سنجند.

دبیر علمی نهمین جشنواره شعر فجر ادامه داد: آیا گمان می‌کنید داوری در اتاق شیشه‌ای اتفاق خوبی بود؟ اینکه کسی داوری می‌کند و معیارهایش را جلوتر می‌گوید یک چیز است اما اعلام کاهش و افزایش آمار رای شاعران، جنجالی نامناسب است این کار جوان‌های بیکار پشت کامپیوتر بوده و خیلی به ضرر ادبیات است.

همچنین مهدی قزلی سرپرست بنیاد شعر  و ادبیات داستانی و مدیر اجرایی نهمین جشنواره شعر فجر با بیان این امر که سایت جشنواره تا آخر این هفته در دسترس همگان قرار می‌گیرد گفت: پیگیری اخبار در این سایت راحت است. 
 
وی ادامه داد: داورهای جشنواره نیز تا مرحله اعلام نامزدها به هیچ وجه معرفی نمی‌شوند البته ما در هر بخش سه داور داریم.

امینی در بخش دیگری از نشست خبری نهمین جشنواره شعر فجر گفت: چارچوب ما شعر، فرهنگ ملی و دینی بوده و خط قرمز‌های ما هم خط قرمزهای فرهنگی و ادبی هستند و خط قرمز‌های سیاسی نیستند.

وی افزود: شعر خوب معیار ما بوده و من سر کلاس دانشگاه هم سرودن شعر خوب را درس می‌دهم زیرا معیار سیاسی ندارم متاسفانه سیاست امروزه بر همه چیز ما حتی دوستی‌های ما سایه انداخته و معیار من ادبیات و فرهنگ است بنابراین منعی برای مشارکت کتاب‌های قانونی و دارای مجوز در نهمین جشنواره شعر فجر وجود ندارد.

قزلی دبیر اجرایی جشنواره در بخش دیگری از مراسم گفت: اختتامیه جشنواره شعر فجر به احتمال زیاد در اواسط اسفند ماه سال جاری برگزار می‌شود و افتتاحیه آن نیز در ایام دهه فجر شکل می‌گیرد البته اولین محفل رسمی جشنواره شعر فجر 20 بهمن ماه سال جاری برگزار می‌شود.
 
وی ادامه داد: تصمیم ما این است که جشنواره شعر فجر را از دهه فجر خارج کنیم زیرا برگزاری هم زمان جشنواره‌ها بر روی آنها تاثیر منفی می‌گذارد.

قزلی عنوان کرد: ما در آیین نامه سال 93 که به احتمال زیاد در سال‌های دیگر تغییر خواهد کرد از تشکل‌های ادبی و صنفی بزرگ این عرصه خواهش کرده‌ایم که آثار مناسب خود را معرفی کرده و در نهمین جشنواره شعر فجر مشارکت  کنند.

دبیر اجرایی نهمین جشنواره شعر فجر تصریح کرد: هیأت علمی دبیران محافل مختلف شعری و شاعران آنها را مشخص می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سوال که آیا جشنواره شعر فجر به واسطه ارزیابی کتاب‌ها تشابهی با جشنواره‌های برگزار شده توسط خانه کتاب دارد یا نه گفت: خانه کتاب در جشنواره‌های خود به طور خاص به ارزیابی کتاب‌هایی در تمامی‌ زمینه‌های تعریف شده می‌پردازد اما ما فقط کتاب‌های شعر را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.

وی ادامه داد: امیدواریم با تثبیت جایزه جلال آل احمد به عنوان محفلی برای گزینش کتاب‌های داستانی و جشنواره شعر فجر به عنوان محفلی برای گزینش کتاب‌های شعر همه جشنواره‌ها و جوایز ادبی خود را با ما منطبق کنند.

دبیر اجرایی نهمین جشنواره شعر فجر تصریح کرد: هم اکنون 30 سکه برای برگزیدگان و 5 سکه برای تقدیری‌های نهمین جشنواره شعر فجر در نظر گرفته شده و تامین بودجه ما هم بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است البته تمام تلاش ما برای جذب منابع مالی از نهادهای اجتماعی و اقتصادی به نفع شعر و ادبیات است.

قزلی خاطرنشان کرد: استان خوزستان یکی از استان‌های برگزار کننده محافل شعرخوانی نهمین جشنواره شعر فجر بوده و استان‌های دیگر مشارکت کننده در این امر هنوز به قطعیت نرسیده‌اند.

امینی در بخش پایانی نشست خبری نهمین جشنواره شعر فجر گفت: کتاب‌های اعضای هیئت علمی، داوران و دست اندرکاران نهمین جشنواره شعر فجر در هیچ کدام از بخش‌های جشنواره حضور نخواهند داشت.


انتهای پیام/رس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار