مدیرکل امور عشایر استان آذربایجان شرقی، گفت: عشایر استان آذربایجان شرقی یک میلیون و 500 هزار رأس دام دارند.

آل هاشم در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز گفت: عشایر با این تعداد دام 20 درصد پروتئین استان آذربایجان شرقی را تأمین می کنند.

وی، با بیان اینکه تولید 35 درصد صنایع دستی استان آذربایجان شرقی در دست عشایر است افزود:  عمده صنایع دستی عشایر استان آذربایجان شرقی شامل ورنی، قالی و قالیچه می باشد.

مدیرکل امورعشایر استان آذربایجان شرقی، گفت: یک میلیون هکتار مراتع در اختیار عشایر استان آذربایجان شرقی است.

آل هاشم، عشایر را قشر کم توقع، بی ادعا و قانع اما پر تولید دانست.

مدیرکل امورعشایر استان آذربایجان شرقی، از تولید 36 هزار و 600 تن از انواع محصولات دامی توسط عشایر استان آذربایجان شرقی خبر داد و افزود: این میزان تولیدات شامل گوشت قرمز، شیر و پشم می باشد.

وی، با بیان اینکه استفاده از طرح های نو از اولویت های مهم در عشایر استان می باشد افزود: دوقلو زایی گوسفندان، استفاده از انرژی خورشیدی برای روشنایی، حمام خورشیدی، نانو تکنولوژی در تثبیت راهها و مانند اینها از طرح های است که استفاده می شود.

مدیرکل امورعشایر استان آذربایجان شرقی، آبرسانی سیار، بازسازی چشمه ها، حفظ مراتع، بیمه عشایر، مسیرگشایی، اسکان عشایر، اجرای طرح های کشاورزی در پایاب سدهای احداثی و امثال این موارد از کارهای انجام شده می باشد.

آل هاشم، گفت: در کنار ارایه خدمات مختلف به عشایر از کار های فرهنگی و ورزشی نیز غافل نشده ایم که از جمله آنها برگزاری یادواره شهدا و مسابقات ورزشی عشایر می باشد.

وی، گفت: در ایام ییلاق عشایر استان های آذربایجان غربی، زنجان و اردبیل نیز به استان آذربایجان شرقی می آیند.

وی، با بیان اینکه عشایر 2 درصد جمعیت استان آذربایجان شرقی را تشکیل می دهند افزود: 8 هزار و 97 خانوار در قشلاق، 13 هزار و 29 خانوار در ییلاق که 2 ایل ( ایل سون و ارسباران ) را شامل می شود در مناطق ییلاقی و قشلاقی استان آذربایجان شرقی اتراق می کنند.

آل هاشم، شهرستان های اهر، کلیبر، خداآفرین، میانه، چاروایماق، سراب و هریس از شهرستان های عشایری استان آذربایجان شرقی می باشد.

در این جلسه نماینده مردم شهرستان های اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: 15 قشلاق شهرستان اهر آب ندارند که عنایت ویژه مسئولان را می طلبد.

فلاحی، همچنین همچنین خواستار حل مشکلات بیمه عشایری و روستایی و قالی بافان شد و به فرهنگ سازی در این زمینه تأکید کرد.

وی، با بیان اینکه هدف مجلس حمایت از عشایر و روستائیان است افزود: برای سال آینده اعتبارات ویژه ای برای توسعه مناطق عشایری و روستایی پیش بینی شده است.

فلاحی، همچنین با اشاره به اینکه قشلاق زاخیر از توابع بخش مرکزی اهر در حد فاصل مشگین شهر – اهر یکی از قشلاق های مهم شهرستان اهر می باشد که به علت کم توجهی به این منطقه با مشکلات مهم از جمله راه و پل ارتباطی رنج می برند خواستار تلاش همه جانبه تمامی مسئولان ذیربط در حل مشکلات این قشلاق شد.

در این جلسه فرماندار شهرستان اهر نیز گفت: سوخت رسانی، احداث مجتمع های آبرسانی برای تأمین آب و احداث راههای دسترسی را از نیازهای مهم عشایر منطقه عنوان کرد.

عابدی، با اشاره به حضور عشایر در مناطق ییلاقی شهرستان اهر در فصل بهار خواستار حفاظت از این مناطق و تعادل دام و چرا در این زمان شد.
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.