تقویم تاریخ در آینه ورزش

دربی پایتخت با هجوم تماشاگران داخل زمین نیمه تمام ماند/درگذشت قهرمان اسطوره‌ای وزنه‌برداری

امروز سه شنبه 30 دی 1393 هجری شمسی برابر با 28 ربیع الاول 1436 هجری قمری و 20 ژانویه 2015 میلادی است.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران 88 سال پیش در چنین روزی مسابقه دوستانه فوتبال بین تیم‌های منتخب تهران و انگلیسی های مقیم ایران برگزار شد در این مسابقه تیم تهران موفق شد با نتیجه 3 بر صفر تیم انگلیسی مقیم ایران را شکست دهد گل‌های تیم منتخب تهران را حسین علی‌خان سردار و احمد علی سردار زدند.
 
86 سال پیش در چنین بازی مجمع ترقی و ترویج فوتبال ایران علی اصغر کوثری بازیکن تیم شعاع را به علت بی‌احترامی به داور به مدت یک سال از شرکت در مسابقات محروم و اعلام کرد که هیچ باشگاهی حق پذیرفتن او را ندارد این نخستین بار بود که یک حکم انضباطی شدید در فوتبال ایران اجرا می‌شد.
 
58 سال پیش در چنین روزی مسابقه دو صخره نوردی قهرمانی تهران برای شرکت در مسابقات قهرمانی ایران برگزار شد در این مسابقه درویش جلایی اول، محمود خلیق رضوی دوم،‌سرحد سوم و ممتای بخش چهارم شد.
 
56 سال پیش در چنین روزی آندربرگ از سوئد قهرمان پیشین کشتی فرنگی جهان در وزن چهارم در سمت مربی کشتی فرنگی ایران مشغول به کار شد با آمدن اندربرگ کشتی فرنگی ایران به طور محسوسی پیشرفت کرد این پیشرفت البته کافی نبود چنانکه اندربرگ خودش نیز به این امر معترف بود و به همین خاطر از سمت خود استعفا کرد.
 
55 سال پیش در چنین روزی سعید اولتاق قهرمانی مسلمان مراکشی در رشته دو میدانی چشم به جهان گشود او در سال 1985 در مسابقات برلین 1500 متر را درزمان 3 دقیقه و 23 ثانیه و 46 صدم ثانیه دوید و رکوردار جهان شد او در دوهای استقامت و نیمه استقامت موقعیتهای بسیاری بدست آورد.
 
49سال پیش در چنین روزی درمسابقات فوتبال قهرمانی باشگاه‌های تهران تیم‌های آرارات و جعفری در زمین شماره 2 امجدیه برابر هم قرار گرفتند تیم جعفر 3 بر صفر تیم آرارات را شکست داد. گل‌های این دیدار را هنریک در دقایق 26 و 32 و 83 زد داوری این دیدار برعهده داوود حیدری بود در همین روز تیم‌های عقاب و تهران جوان در زمین شماره 1 امجدیه برابر هم قرارگرفتند تیم عقاب 3 بر یک تیم تهران جوان را شکست داد در این دیدار میرزاخانی در دقایق 11 و 69 و گودرزی در دقیقه 51 برای عقاب گل  زد مترجمی نیز در 1 دقیقه برای تهران جوان گلزنی کرد این مسابقه را 5 هزار نفر از نزدیک تماشا کردند و داوری این دیدار بر عهده سعید صدر بود.
 
46 سال پیش در چنین روزی در نخستین دور مسابقات فوتبالی قهرمانی باشگاه‌های آسیا تیم پرسپولیس ایران پیراک مالزی برابر هم قرار گرفتند و تیم پرسپولثیس در دومین مسابقه خود با نتیجه 4 بر 2 تیم پیراک را شکست داد. گل‌های تیم پرسپولیس را درا ین دیدار غلام وفاه‌خواه همایون بهزادی و رضا وطن خواه زدند، این مسابقه در شهر بانکوک تایلند برگزار شد.
 
36 سال پیش در چنین روزی آنتونیو سامارانج‌ به ریاست کمیته بین‌المللی المپیک منصوب شد مارانچ‌ از سرمایه داران بزرگ کشور اسپانیا بود وبه مدت 23 سال ریاست این سازمان بزرگ را عهده دار بود.
 
در سال 1892 در چنین روزی اولین مسابقه بسکتبال در ایالات ماسا چوست‌ امریکا بازی شد.
 
در سال 1892 در چنین روزی اوون‌هارگیز‌ در شهر کلگری کانادا را متولد شد وی که رده باشگاهی در تیم‌های بایرن مونیخ‌، منچستر‌یونایتد و منچستر‌سیتی بازی کرد طی سال‌های 2001 تا 2008 در 42 بازی برای تیم ملی انگلیس به میدان رفت.
 
در سال 1994 در چنین روزی سرمت باستی‌ اسطوره فوتبال اسکاتلندی‌ در سن 84 سالگی درگذشت وی که در رده باشگاهی در تیم‌های منچستر‌سیتی، لیورپول‌ بازی کرد در عرصه مربیگری طی سال‌های 1945،1971 سرمربی منچستر‌یونایتد بود سرمت باستی‌ در بازی‌های المپیک 1948 لندن سرمربی تیم بریتانیا بود و در سال 1958 هدایت تیم ملی اسکاتلندی‌ را بر عهده گرفت.
 
در سال 1363 در چنین روزی تیم ملی فوتبال ایران در اولین دیدارش‌ در رقابت‌های جام‌ جواهر لعل نرو در هند مقابل یوگ‌ لاوی 3 بر یک بازنده شد در این مسابقه که با حضور 70 هزار تماشاگر در ورزشگاه‌ مهاراجه‌ انجام شد. فرشاد پیوست گلزن تیم کشورمان بود.
 
در سال 1367 در چنین روزی تیم ملی فوتبال ایران در دیداری‌ تدارکاتی در ورزشگاه آزادی تهران مقابل تیم ژاپن2-2 متوقف شد درا ین دیدار که آخرین حضور شاگردان پرویز دهداری بر روی نیمکت مربیگری تیم ملی کشورمان بود مدافع ژاپن و فرشاد پیوس گلزن تیم کشورمان بودند.
 
در سال 1368 در چنین روزی محمد نامجو قهرمان اسطوره‌ای وزنه برداری دیده از جهان فرو بست شادروان نامجو که متولد سال 1297 در رشته بود با 3 نشان طلا، یک نقره و 2 برنز در رقابت‌های قهرمانی جهان یک نقره و یک برنز در بازی‌های المپیک و یک طلا و یک برنز در بازی‌های آسیایی در دسته خروس وزن پر افتخار ترین وزنه بردار کشورمان است.
 
در سال 1371 در چنین روزی تیم پاس ایران در مرحله نیمه نهایی رقابت‌های فوتبال جام قهرمانی باشگاه‌های آسیا در بحرین مقابل ژاپن به برتری 2 بر یک رسید.
 
در سال 1373 در چنین روزی دیدار‌های رفت مرحله نیمه نهایی رقابت‌های فوتبال دسته اول باشگاه‌های کشور جام آزادگان در ورزشگاه آزادی تهران انجام شد در اولین دیدار تیم سایپا با تک گل حمید علی دوستی در مقابل کشاورز به برتری رسید در دیدار دوم تیم‌های استقلال و پرسپولیس در حضور بیش از یکصد هزار تماشاگر به قضاوت احمد البهران‌ به مصاف هم رفتند تلاش 2 تیم تا دقیقه 80 با تساوی 2-2 ادامه پیدا کرد اما به سبب درگیری بازیکنان 2 تیم و هجوم تماشاگران به داخل زمین این مسابقه نیمه تمام ماند و سرانجام بارای فدراسیون‌فوتبال استقلال 3 بر صفر به برتری رسید در این مسابقه فرشاد پیو س و داداش زاده گلزنان پرسپولیس بودند و صادق ورمزیار و ادموتداختر‌برای استقلال گلزنی کردند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار