معاون وزیر نفت عنوان کرد

رونمایی از دستاوردهای سقوط قیمت نفت/ راه‌اندازی سامانه الکترونیکی کالا و خدمات نفتی تا پایان سال

معاون وزیر نفت در امور مهندسی با بیان اینکه با خودکفایی بیشتر در طراحی و تولید کالا در صنعت نفت از واردات کالاهایی که امکان ساخت داخل وجود دارد ممنوع می‌شود گفت: در دوره کاهش قیمت نفت ایران با صرفه‌جویی ارزی حاصل از بومی‌سازی کالا یک بازی برد- برد را در صنعت نفت رقم می‌زند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ عماد حسینی معاون وزیر نفت در امور مهندسی در مراسم رونمایی از پمپ کرایوجنیک،اظهار داشت: هم اکنون ایران یکی از مهم‌ترین تولیده کننده پمپ‌های صنعتی است به طوری بر اساس آخرین تکنولوژی‌های دنیا  این نوع پمپ ها را می‌سازد به طوری که توانمندی ساخت داخل به حدی رسیده که کشور را از واردات آن بی نیاز می‌کند.

وی تصریح کرد: در گذشته ایران حتی در ساخت ساده‌ترین پمپ‌ها توانمندی نداشته اما اکنون به مرحله‌ای رسیده که بزرگ‌ترین پمپ‌های دنیا را با اتکا به توان داخلی می‌سازد.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی تأکید کرد: با حمایت‌هایی که از سوی وزارت نفت صورت گرفته مدیرن این توانمندی‌‌ها را در ساخت تجهیزات کشف کرده به طوری که در حال حاضر سازنده بزرگ‌ترین پمپ‌های جهان شناخته شده است.

حسینی افزود: حمایت از ساخت داخل و سازندگان یک موضوع سهل و ممتنع بوده، سهل از این منظر که همه مقامات سیاسی و مراجع  کشور در مورد آن سخن می‌گفتند و از منظر ممتنع بودن اینکه شاید زیرساخت‌ها توسط دولت‌های گذشته ایجاد نشده بود این توجه به ساخت داخل در حال حاضر افزایش یافته به طوری که یکی از اسناد ساخت داخل در کشور به امضا رسیده است که این اسناد یکی از شفاف‌ترین اسناد مطرح شده در حوزه وزارت نفت است.

وی تأکید کرد: حمایت از ساخت داخل و توانمندی باعث شده که عرصه برای رقابت با محصولات خارجی فراهم شود.

وی گفت: این صنعت را به عنوان پایه در وزارت نفت در جهت حمایت از توان داخلی تلقی می‌کنیم بنابراین با بخشنامه جدید انگیزه را برای
تولیدکنندگان بیشتر فراهم می‌شود این شیوه‌نامه در این حوزه شکل گرفته و معاونت مهندسی کارگروهی را در این زمینه تشکیل داده تا بتواند به سازندگان داخلی کمک کند.

وی همچنین از راه‌اندازی سامانه الکترونیکی تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: با اجرای سامانه الکترونیکی مناقصات صنعت نفت جلوگیری خواهیم کرد به طوری که بانک اطلاعات در اختیار سرمایه‌گذار قرار خواهد گرفت و از ورود کالای مشابه با توان داخلی جلوگیری شود.

حسینی گفت: بهره‌برداری آزمایشی از این سامانه شروع شده و با رفع نواقص پیش بینی می شود تا پایان سال به بهره‌برداری کامل برسد که  هدف از راه‌اندازی این سامانه حمایت از توان داخلی مدنظر بوده است.

معاون مهندسی وزیر نفت با بیان این که هم اکنون ساخت ١٠ گروه کالایی در مرحله انجام کارهای ابتدایی آغاز مناقصه است، گفت: با ساخت این کالاها جهشی بزرگ در حوزه ساخت داخل وزارت نفت رخ می دهد.
 
حسینی تصریح کرد: در بخشنامه‌های تازه وزارت نفت، بحثهای هزینه، حمل ونقل، ترخیص کالا از گمرک و رقابتی شدن کالاهای ساخت داخل گنجانده شده است؛ همچنین با تدوین شیوه نامه تازه در زمینه ساخت داخل امیدواریم بتوانیم بروکراسی اداری در این حوزه را کاهش دهیم.
 
معاون وزیر نفت با یادآوری راه اندازی آزمایشی سامانه الکترونیکی کالا گفت: امیدواریم تا پایان امسال این سامانه به صورت کامل اجرایی شود، به طوری که راه اندازی این سامانه مانع ورود کالاهای مشابه خارجی به صنعت نفت می شود.
 
حسینی با بیان این که هم اکنون فهرست مشترک (وندورلیست) واحد از سازندگان داخلی در سامانه الکترونیکی کالا وجود دارد، گفت: از سال آینده همه مناقصه های ساخت کالا و تجهیزات از طریق این فهرست مشترک انجام می شود.
 
معاون وزیر نفت حجم تجهیزات دوار در پروژه های صنعت نفت را ١٥ تا ٢٠ درصد اعلام کرد و گفت: امیدواریم با بومی سازی و انتقال فناوری به کشور در این زمینه به خودکفایی برسیم.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی تصریح کرد: وزارت نفت هم اکنون انتقال دانش و تکنولوژی را از کشورهای خارج در دستور کار قرار داده تا گام‌های بلندی در تولید پمپ و کمپروسوربردارد.

وی ادامه داد: اقدام دیگری که وزارت نفت شروع کرده شناسایی 10 گروه کالایی در این صنعت است که توانمندی‌های داخلی را بدون اینکه الزامی باشد شناسایی کند اینها بایستی بر اساس یک پروتکل که دنبال می شود در حال تأمین مجری و مناقصه است برای این اقدام یک پروسه دو ساله تعیین شده است تا با اجرای آن حمایت از توان داخلی به نتیجه برسد امیدواریم با این روند انگیزه را در بین تولیدکنندگان داخلی افزایش دهیم تا ظرفیت تولیدکنندگان به صورت واقعی شناسایی شود.

وی افزود: در حال حاضر وزارت نفت رویه ای را برای تعامل با بخش خصوصی در پیش گرفته تا برای اعتلای کشور تلاش کند تا زمینه برای تقویت بخش خصوصی در کشور هموارتر شود.

حسینی افزود: ما براساس سیاست های اصل 44 به سمت خصوصی‌شدن پیش می‌رویم و خودمان در بحث حاکمیتی مسئول نظارت مستقیم در سیاست‌گذاری در بخش ریگلاتوری صنعت نفت دست پیدا کنیم.

حسینی در خصوص کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی اظهار داشت: افزایش و کاهش قیمت نفت در گذشته مطرح بوده و این اولین تجربه کشور نیست در طول زمان کاهش نفت ما فرصت برای استفاده از توان داخلی را نداشتیم همچنین در زمان افزایش برای توسعه فعالیت‌های زیای را انجام ندادیم و شرایط فعلی با کاهش قیمت نفت با تکیه بر توانمندی داخلی عرصه را برای رونق اقتصادی کشور فراهم کنیم خرید کالاها از بیرون به لحاظ اقتصادی صرفه نداشته بنابراین باید نگاه به ساخت داخل باشد هم‌اکنون از این پمپ‌ها در فازهای پارس جنوبی استفاده می‌شود که میلیاردها ریال صرفه‌جویی ارزی را به دنبال دارد اگر قیمت نفت بازهم کاهش یابد با توجه به برنامه‌های اقتصادیی که در کشور صورت گرفته شاید این کاهش قیمت تمرینی برای اقتصاد کشور باشد.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون درخصوص انتقال دانش و تکنولوژی مذاکراتی انجام شده اما توافقی حاصل نشده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: نفت ، مهندسی ، ساخت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار