فرانس پرس گزارش داد؛

امید عربستان به گشوده شدن صفحه جديدی از روابط با واشنگتن

فرانس پرس گزارش داد؛ عربستان سعودی به گشوده شدن صفحه جديدی از روابط با واشنگتن اميد دارد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ خبرگزاری فرانسه در مطلبی به قلم وسام کروز، نوشت: پس از آنکه اعتماد ریاض به واشنگتن به شدت آسیب دید، این بار رهبران جدید عربستان که روز سه شنبه میزبان باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا هستند، امیدوارند شاهد پایبندی مجدد واشنگتن به برخی از مسائل منطقه‌ای باشند.

اوباما و همسرش روز سه شنبه به مناسبت درگذشت ملک عبدالله، وارد ریاض می‌شوند و در این سفر با ملک سلمان پادشاه جدید این کشور دیدار خواهند کرد.

فردریک ویری کارشناس مسائل غرب آسیا به خبرگزاری فرانسه گفت:در عربستان باور بر این است که ملک عبدالله و باراک اوباما روابط خوبی با همدیگر نداشتند به همین منظور تغییرات اخیر در عربستان می تواند فضا را برای شکل گیری صفحه جدیدی از روابط میان دو کشور هموار کند.

وی افزود: در بعد عملی شاهد تغییری در عربستان نیستیم، زیرا افرادی مثل محمد بن نایف، وزیر کشور، که پرونده امنیتی عربستان را در اختیار دارد، حال به سمت جانشینی ولیعهد منصوب شده است، مهم این است که او همچنان در عرصه سیاست حضور دارد و حتی موقعیتش در مقایسه با قبل تقویت شده است.

هرچند دو کشور به دلیل منافع مشترکی که دارند، همچنان با هم پیمانی راهبردی دارند اما در سالهای اخیر ریاض بر این باور بود که واشنگتن به تعهداتش در قبال برخی قضایای منطقه‌ای پایبند نبوده است. همین باور دلیل ناخرسندی  عربستان از آمریکاست.

در نگاه سران سیاسی عربستان، مواضع واشنگتن در قبال اعتراض ها در جهان عرب، بی ثباتی در عراق، فروپاشی سیاسی و امنیتی یمن، بحران لیبی، مسائل سوریه، راهبرد مبارزه با تروریسم و فشارها بر اسرائیل، بی تفاوت بوده است تا همه این مسائل موجب شود وقتی پیشینه اوباما با پیشینه جرج بوش مقایسه می شود، پیشینه ای چندان مناسب نباشد.

انور عشقی، رئیس مرکز مطالعات سیاسی و راهبردی غرب آسیا در جده می‌گوید: پرونده‌هایی وجود دارد که تفاهم میان ملک سلمان و اوباما را می طلبد، عربستان در موارد مختلفی اهداف مشابه با آمریکا دارد هر چند دو طرف در بسیاری از مسائل اختلاف نظر آشکاری نیز دارند.

از نظر عشقی عربستان در راهبردها با آمریکا اختلاف نظر دارد مثلا در برخورد با تروریسم و مبارزه با داعش، نظر عربستان این است که باید دلایل رشد تروریسم را از بین برد نه اینکه فقط با گروههای تروریستی مبارزه کرد، عربستان می‌گوید باید با فقدان عدالت در عراق و خشونت در سوریه پایان داد زیرا این موارد از دلایل بروز تروریسم هستند.

در موضوع ایران نیز عربستان بر این عقیده است که آمریکا فقط به برنامه هسته‌ای این کشور تمرکز کرده است در شرایطی که ریاض معتقد است باید به سیاست های ایران نیز توجه شود. 

پس از تسلط انصارالله بر صنعا و در پی آن استعفای عبدربه منصور هادی از سمت رئیس جمهوری یمن، خواسته عربستان از آمریکا این است که به بحران لیبی و یمن توجه بیشتری داشته باشد تا همه گروهها ملزم شوند به عرصه تلاش های سیاسی در این دو کشور باز گردند.

با آنکه جان کری وزیر امور خارجه آمریکا تلاش زیادی انجام داد اما روند صلح میان فلسطین و اسرائیل هیچ پیشرفتی نداشته است. هم زمان عربستان همچنان به ابتکار صلح اعراب که در سال 2002 ارائه شده بود دلبسته است، طرحی که به موجب آن به اسرائیل پیشنهاد شد اگر از تمام اراضی اشغالی سال 1967 عقب نشینی کند اعراب با تل آویو وارد صلح پایدار خواهند شد.

اوباما تصمیم گرفت سفرش به هند را کوتاه کند و در مسیر بازگشت به واشنگتن، به همراه همسرش به ریاض سفر کند.

اوباما که دو بار با ملک عبدالله پادشاه فقید عربستان دیدار داشت پس از مرگ عبدالله گفت: وی برای حفظ ثبات در منطقه غرب آسیا و مناطقی فراتر از آن روابط میان عربستان و آمریکا را بسیار مهم می دانست، ... روابط خوب میان دو کشور از میراث های برجای مانده از سیاست های ملک عبدالله است.

جان فرانسوا سزنیک کارشناس امور نفتی و راهبردی می گوید: واقعیت این است که روابط آمریکا و عربستان در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما چندان مناسب نیست... مقامات عربستان در هر سطحی، بر این باورند که نمی توان به آمریکایی ها اعتماد کرد.

سزنیک در پاسخ به این سئوال که آیا عربستان از توافق هسته‌ای میان ایران و غرب نگران است، گفت: در واقع نگاه عربستان به چنین توافقی مثبت است.

با این حال وقتی به کاهش شدید قیمت نفت و عدم مداخله عربستان در تلاش ها برای توقف روند کاهش قیمت ها بنگریم می توانیم بگوییم با وجود بی اعتمادی عربستان به آمریکا،  اوباما هدیه گرانبهایی را از عربستان دریافت کرده است.

از نگاه فردریک ویری کاهش قیمت نفت هدیه ای برای اوباما بوده است تا بتواند اقتصاد آمریکا را با جهش مواجه کند در نتیجه آمریکا باید در این زمینه ممنون عربستان باشد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار