چرا # ما باهمیم؟

در این حرکت ملی سهیم باشیم

ایران را باید دید؛ اما ما هنوز به میانه راه نرسیده ایم، چقدر ایران‌مان را می‌شناسیم؟ از کاشان فقط گلاب گیری‌اش را می‌دانید، اما آیا درباره زیبایی‌های جیرفت چیزی شنیده‌اید؟ می‌دانید که کویر مصر دقیقا کجای ایران است؟ آیا تاکنون شنیده‌اید که در همین تهران خودمان در محدوده ستارخان آسیاب قدیمی یکصد ساله وجود دارد؟ چقدر ایران را می‌شناسیم؟ اصلا چقدر شهر و محله خودمان را می‌شناسیم که به دیگران معرفی کنیم که بیایند و ایران را ببینند.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ دیدن جاذبه های توریستی و تاریخی به جز تفریح مزیت دیگری هم دارد. اگر ایران را به مردم ایران و سپس به دنیا معرفی کنیم، با یک تیر دو نشان زده‌ایم، فرهنگ و تمدن ایران را معرفی کرده‌ایم و مهم‌تر از آن زمینه ورود ارز به کشور مهیا شده است. گزارش‌های اخیر سازمان جهانی گردشگری نشان می‌دهد که اسپانیا در سال میلادی 2014 بیش از 61 میلیارد از محل جذب توریست درآمد کسب کرده است. کشوری که در سال 2007 - 2012 بیشترین آسیب را از بحران اقتصادی اروپا متحمل شد. آنچه اسپانیا را در تمام سالهای بحرانی سرپا نگه داشت، درآمد حاصل از گردشگری بوده است. چرا این اتفاق نمی‌تواند در کشور ما بیفتد؟ به لحاظ جاذبه‌های تاریخی و توریستی ایران از کشورهای حاشیه خلیج فارس که جاذبه‌های مصنوعی ساخته اند، بسیار غنی‌تر است. ورود هر گردشگر خارجی مساوی است با حفظ یک شغل در بخش خدمات و تولید داخلی. حال آنکه این یک تصویر حداقلی است و به مراتب ورود گردشگر می‌تواند به اشتغالزایی کشور کمک ویژه داشته باشد.

در این حرکت ملی سهیم باشیم

در این حرکت ملی سهیم باشیمصنعت گردشگری در هزاره سوم بازوی دیپلماسی و نزدیکی دولت‌ها به یکدیگر خواهد بود. گسترش شبکه‌های اجتماعی در اینترنت و اسمارت فون‌ها سبب نزدیکی مردم دنیا شده است. اگر در گذشته دیدن یک منطقه تاریخی در آنسوی دنیا از طریق عکس امکان پذیر بود، شبکه‌های اجتماعی و نرم افزارهای جدید این امکان را فراهم کرده که به صورت زنده برای مخاطبان ایجاد کنند. این امر باعث شده تا مردم دنیا پیوند بیشتری با یکدیگر برقرار کنند. گاهی این پیوندها فراتر از مرزها شده و دولت‌ها عقب مانده‌اند.این اتفاق به خصوص در جریان پرونده هسته‌ای ایران افتاد. تاسیس هشتگ "ایران را باید دید/mustseeiran" در شبکه‌های اجتماعی سبب شد تا رسانه‌هایی که تا دیروز با ارسال خبرهای جنجالی آشکاراعناد ورزی کرده و قصد انحراف افکار عمومی دنیا از ایران را داشتند، ناچار به پذیرش خواست افکار عمومی دنیا برای دیدن جاذبه‌های تاریخی و تمدنی ایران شوند. اگرچه هنوز هم، گروه زیادی در حال تخریب چهره ایران در دنیا هستند، اما ابزار قدرتمند مقابله با سیاه نمایی‌ها و ساختن تصویر مخدوش از مردم و فرهنگ و تمدن غنی ایران کمک گرفتن از افکار عمومی دنیاست. افکار عمومی دنیا را رسانه‌ها هم هدایت می‌کنند. در کنار گسترش روزافزودن شبکه‌های اجتماعی اکنون این موضوع وسعت بیشتری یافته و هر فردی به تنهایی و با استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند در تغییر افکار عمومی نقش ایفا کند. این نقش دیگر از عهده دولت‌ها برنمی‌آید.اگرچه نشستن پشت میز مذاکره کار دیپلمات‌هاست اما خواسته‌های ناعادلانه دولت‌ها نیز می‌تواند از طریق افکار عمومی به سوی عدالت هدایت شود.

در این حرکت ملی سهیم باشیم

از زمان شکل گیری کمپین "ایران را باید دید/mustseeiran" كاربران شبكه‌هاى اجتماعى متحد شده‌اند تا زيبايى‌هاى كشور عزيزمان ايران را به دنيا نشان دهند. گويى قرار مجازى بين مردم ايران سرافراز شكل گرفته و این حرکت از سراسر كشور با اتحاد اقوام ترک، لر و كرد و بلوچ و فارس و عرب به پاس ايرانی بودن وبه شكرانه اين همه زيبايی دست به دست هم داده و همگی همانند  يک رسانه ملى باهم و در كنار هم تصاوير زيباى ايران عزيز را به دنيا مخابره  می‌کنند. تصاويری كه گويای پاكی وبی آلايشی و پيام  آور مهمان نوازی است. ايراني‌ها از دير باز به رسم پدرانشان و به آيين بزرگانشان مهمان نواز بوده‌اند. این رسم قدیمی اکنون به مدد شبکه‌های اجتماعی در معرض دید افکار عمومی دنیا قرار گرفته و به زودی نگاه‌هاى غالب و اشتباه از ايران که به عناد ورزی تاکید داشت و توسط برخى رسانه‌هاى خارجى اشاعه می‌شد، كم كم فراموش شده و آنها نیز تسليم چهره واقعی ايران خواهند شد. تجربه‌ای که از مذاکرات ژنو در سال گذشته آغاز شد و اکنون ثمرات آن در حال به بار نشستن است.

در این حرکت ملی سهیم باشیم

در حال حاضر ١٢٠ هزار تصوير از جاذبه‌هاى گردشگرى، محيط زيست و طبيعت، صنايع دستى، فرش، آداب و رسوم، فرهنگ، سفره‌ى ايرانى در كمپين مردمى ایران را باید دید/ MustSeeIran در اينستا گرام قرار گرفته است و در مجموع بر روى ٢٧ میليون نفر در هفته تأثير مستقيم مى‌گذارد. تصاویر به روشنی نشان می‌دهد که مردم ايران مى خواهند تصوير زيباترى از ایران عزيز در افکار عمومی مردم دنيا بسازند، مى‌خواهند از اصالت ايرانى بگويند، از هنر هنرمندان ايرانى. از معماری ایرانی - اسلامی از فرهنگ غنى که داریم. زبان ما زبان عشق و دوستى است. زبان ما زبان تصوير است. تصاويرى كه در عين ساد گى، گوياى پتانسيل بالاى کشورما در جذب گردشگر است. همه ما در هر جاى دنيا كه باشيم، ايرانى هستيم در اين جغرافيا زندگى  کرده و می‌کنیم، نفس مى‌كشيم، تعلق خاطر داريم، گذشته و حالمان سرمايه‌ای است كه بايد با زدودن زنگار از آن، در جهان بدرخشد. كشورمان را دوست داريم، در اين حركت ملى سهيم باشيم. ايرانى جان، ما مى توانيم چون ما با هميم، هميشه.

در این حرکت ملی سهیم باشیم

این کمپین به همت سید علی عراقچی راه‌اندازی شده است و حال اگر دوست دارید به این کمپین بپیوندید تصاویرتان را با هشتگ MustSeeIran# به اشتراک بگذارید. یا به سایت https://mustseeiran.ir و یا نشانی اینستاگرام instagram.com/mustseeiran_insta سر بزنید.



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار