
صنعت گردشگری در هزاره سوم بازوی دیپلماسی و نزدیکی دولتها به یکدیگر خواهد بود. گسترش شبکههای اجتماعی در اینترنت و اسمارت فونها سبب نزدیکی مردم دنیا شده است. اگر در گذشته دیدن یک منطقه تاریخی در آنسوی دنیا از طریق عکس امکان پذیر بود، شبکههای اجتماعی و نرم افزارهای جدید این امکان را فراهم کرده که به صورت زنده برای مخاطبان ایجاد کنند. این امر باعث شده تا مردم دنیا پیوند بیشتری با یکدیگر برقرار کنند. گاهی این پیوندها فراتر از مرزها شده و دولتها عقب ماندهاند.این اتفاق به خصوص در جریان پرونده هستهای ایران افتاد. تاسیس هشتگ "ایران را باید دید/mustseeiran" در شبکههای اجتماعی سبب شد تا رسانههایی که تا دیروز با ارسال خبرهای جنجالی آشکاراعناد ورزی کرده و قصد انحراف افکار عمومی دنیا از ایران را داشتند، ناچار به پذیرش خواست افکار عمومی دنیا برای دیدن جاذبههای تاریخی و تمدنی ایران شوند. اگرچه هنوز هم، گروه زیادی در حال تخریب چهره ایران در دنیا هستند، اما ابزار قدرتمند مقابله با سیاه نماییها و ساختن تصویر مخدوش از مردم و فرهنگ و تمدن غنی ایران کمک گرفتن از افکار عمومی دنیاست. افکار عمومی دنیا را رسانهها هم هدایت میکنند. در کنار گسترش روزافزودن شبکههای اجتماعی اکنون این موضوع وسعت بیشتری یافته و هر فردی به تنهایی و با استفاده از شبکههای اجتماعی میتواند در تغییر افکار عمومی نقش ایفا کند. این نقش دیگر از عهده دولتها برنمیآید.اگرچه نشستن پشت میز مذاکره کار دیپلماتهاست اما خواستههای ناعادلانه دولتها نیز میتواند از طریق افکار عمومی به سوی عدالت هدایت شود.

