در سیزدهمین کنگره حزب مردم سالاری مطرح شد؛

اصلاح طلبان هیچ‌گاه از زیر چتر قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی خارج نمی‌شوند/ تنها راهبرد اصلی ما در انتخابات حرکت اجماعی است

عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون گفت: احزاب اصلاح طلب باید حرکت اجماعی را به عنوان راهبرد اصلی مدنظر قرار دهند و تنها این اصل و راهبرد است که جوابگوست، گاهی ممکن است دست‌هایی باعث ایجاد اختلاف افکنی شود، بنابراین با وجود هدف مشترک باید با هم تمرین کنیم، چرا که هرجایی که از هم جدا شویم دچار مشکل می‌شویم.

اصلاح طلبان هیچ‌گاه از زیر چتر قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی خارج نمی‌شوند/ تنها راهبرد اصلی ما در انتخابات حرکت اجماعی است
به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران؛ حجت السالام موسوی لاری عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون در سیزدهمین کنگره حزب مردم سالاری اصلاحات ابتدا با اشاره به پیگیری نظرات از طریق مسیر قانونی، گفت: تداوم فعالیت‌های حزبی و دنبال کردن دیدگاه‌ها از مسیر قانونی یکی از کارهای کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری است و این مسیر موجب شده تا حدود زیادی به اهدافشان برسند.  
 
وی در ادامه افزود: برگزاری این نشست‌ها حامل پیام‌هایی است، موضوع اول این است که تحزب و حرکت در چارچوب تشکیلات قانونی امری نهادینه در نظام جمهوری اسلامی ایران است و افرادی که زمانی به این مسئله اعتقاد نداشتند، امروز قانع شدند که تحزب راهی منطقی برای رسیدن به هدف است و این اولین برداشت از این دسته نشست هاست، چرا که در جمهوری اسلامی ایران اصل وجود سلایق مختلف در قالب احزاب و تشکل‌های مدنی به رسمیت شناخته شده است.  
 
موسوی لاری با اشاره به شعار این کنگره (اصلاحات لازمه اعتدال) تصریح کرد: ما می‌خواهیم جامعه چه در زمینه فرهنگ، اقتصاد، مدیریت اجرایی و تناسب میان حاکمیت توده‌های مردم به بهرتین وجه اداره شود و سعی داریم راه رفته را ببینیم و با ارزیابی کاستی‌ها به آینده بدون این معایب دقت و در نتیجه راه و هدف را خوب انتخاب کنیم.  
 
عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون با بیان اینکه تنها راه رسیدن به هدف اعتدال گرایی است، افزود: اصل مهم که در درون اصلاح طلبان نهفته است، این است که نمی‌شود با پرخاشگری و خشونت طلبی راه اصلاح طلبی را پیمود و اعتدال گرایی راه و روش برای رسیدن به هدف است.  
 
وی تصریح کرد: اصلاح طلبان زیر چتر قانون اساسی و نظام مشکلات را رفع و هیچ وقت نمی‌خواهیم از زیر این چتر خارج شویم. درست است که برخی مواقع قانون اساسی مورد بی‌مهری قرار گرفته که اگر این بی‌مهری برطرف شود، ما در مسیر صحیح جامعه قدم بر می‌داریم که اسمش را اصلاحات باید گذاشت.  
 
موسوی لاری با اشاره به حضور تمامی سلایق در عرصه انتخاباتی اظهار داشت: آحاد جامعه حق دارند در سرنوشتشان سهیم شوند، اما گاهی در نوع تلقی از قوانین اشتباهاتی رخ می‌دهد. در رابطه با این مسئله دو برداشت می‌توان داشت، برداشت اول این است که مقامات مسئول در انتخابات باید تمامی افراد را احراز صلاحیت کنند و از‌‌ همان ابتدا با عینک بدبینی افراد را از فیل‌تر بگذرانند. برداشت دوم این است که تمامی افراد ملتزم به قانون اساسی اصالتا صالح هستند، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود و ناظرین این عدم صلاحیت را کشف کنند و اصلاح طلبان موضع و برداشت اول را قبول ندارند.  
 
عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون با اشاره به حضور مستقیم مردم در برخی از مسائل جامعه و نظرخواهی از آنان، گفت: قانون اساسی ذکر کرده که در برخی موارد می‌توان مستقیما نظر مردم را خواست و این واژه رسما در قانون اساسی آمده، البته دقت به ماهیت موضوع نیز لازم است و همانطور که تحزب به صورت یک اصل مسلم درآمده است، می‌توان شرایط را به سمتی ببریم که بهره گیری از روش‌های دیگر برای ابراز اراده ملت محقق شوند.  
 
وی پیرامون ملزومات و موانع اصلاح طلبان بیان داشت: اصلاح طلبان یک سلسله ملزومات دارند که باید به آن‌ها پایبند بود و یکسری مشکلات و موانع که باید شناسایی و رفع شوند. در اینجا باید گفت که اصلاح طلبان افراطی نیستند، مسئله اول این است که ممکن است در فضای انتخابات جریان‌هایی از جامعه بخواهند فضای حاکم را ملتهب کنند و راهبرد اصلی در واکنش به این امر این است که نباید بگذاریم فضای جامعه سمت تشنج برود. مسئله دیگر وحدت اصلاح طلبان در قالب سلایق متنوع است و مشکلی که ممکن است مطرح شود، این است که نباید اجازه دهیم با وجود فصل مشترک این سلایق به اختلاف مسیر و هدف منتهی شود.  
 
موسوی لاری در پایان با اشاره به راهبرد اصلی اصلاح طلبان خاطرنشان کرد: احزاب اصلاح طلب باید حرکت اجماعی را به عنوان راهبرد اصلی مدنظر قرار دهند و تنها این اصل و راهبرد است که جوابگوست، گاهی ممکن است دستهایی باعث ایجاد اختلاف افکنی شود، بنابراین با وجود هدف مشترک باید باهم تمرین کنیم، چرا که هرجایی که از هم جدا شویم دچار مشکل می‌شویم.  
 
انتهای پیام/

برچسب ها: اصلاح ، موانع ، طلبان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.