راهنمای مناطق عملیاتی جبهه جنوب / 14

کدام گروه ضدانقلاب اداره شهر "سوسنگرد" را پس از اشغال "عفلقیان" بر عهده داشت؟ / رزمنده‌ای که صدامیان پیکرش را آتش زدند

با پیشروی ارتش بعثی عراق در شهریور 59، شش ماه بعد اداره شهر "سوسنگرد" را به گروهی ضد انقلاب سپردند.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران ؛ تاریخ جنگ تحمیلی سرشار از رشادت‌ها و ایثارگری‌های رزمندگان اسلام در جبهه‌های حق علیه باطل بود.
 
"مناطق عملیاتی جبهه" جنوب نقش بسیار موثری در سرنوشت کلی جنگ داشتند و این منطقه عملیاتی نشان دهنده شجاعت‌ها و رشادت‌های افراد مناطق عملیاتی جنوب و ملت ایران است.
 
لذا باشگاه خبرنگاران در نظر دارد تا با معرفی مناطق عملیاتی جبهه جنوب در جهت انعکاس هر چه بیشتر رشادت‌های رزمندگان اسلام نقش آفرینی کند.  
 
 
*** سوسنگرد
 
"سوسنگرد"  در شمال غرب "اهواز" قرار دارد. با حمله ارتش بعثی  در 31 شهریور 59، بعثی‌ها با پیشروی در محور "بستان – سوسنگرد" این شهر را از سمت غرب مورد تهدید قرار دادند و در 6 مهر ماه بعد از شکستن مقاومت مردمی آن را اشغال کرده و اداره شهر را به گروه ضدانقلاب "جبهه التحریر" می‌سپارد.

 
*** آزادسازی "سوسنگرد" به فرماندهی "علی غیوراصلی"
 
چند روز بعد رزمندگان از سپاه اهواز به فرماندهی "علی غیوراصلی" شهر را آزاد  کردند. حملات ارتش عراق مجدداً از 17 مهر 59 آغاز و در 24 آذر 59 سوسنگرد را محاصره کردند و وارد شد؛ اما مقاومت تعدادی از مدافعان مانع از سقوط شهر شد تا آن که 2 روز بعد رزمندگان ارتش، سپاه و نیروهای مردمی به کمک محاصره شدگان آمدند و شهر را حفظ کردند.
 
*** یادمان مقاومت مردمی / رزمنده‌ای که صدامیان پیکرش را آتش زدند
 
در منطقه "خزعلیه" سوسنگرد مزار یکی از شهدای بومی نیروهای ژاندارمری بود، قرار دارد. "سیدمحمدرضا سبحانی" از اهالی سوسنگرد بود که در تاریخ 6 مهر 59 هنگامی که نیروهای بعثی قصد عبور از "کرخه"و محاصره سوسنگرد را در منطقه "خزعلیه" داشتند با تعدادی از نیروهای مقاومت مردمی در مقابل‌شان مقاومت کرده و بعثیون او را شکنجه و جسم کم‌جان او را آتش می‌زنند و او به عنوان نماد مقاومت مردمی شناخته شده است.
 
*** تپه‌های "الله اکبر" / آزادسازی در عملیات "امام علی (ع)"
 
این تپه‌ها در شمال "سوسنگرد" قرار داشته که بعد از ارتفاعات میشداغ،  بلندترین برجستگی در منطقه هستند. "صدامیان" پس از عبور از محور "چزابه" و اشغال "بستان و سوسنگرد" این ارتفاعات را هم به اشغال خود درآورده و پس از آزادسازی سوسنگرد از سوی رزمندگان اسلام، دشمن موانع و نیروهای خود را در این ارتفاعات افزایش داد.

ارتفاعات "الله اکبر" در عملیات "امام علی (ع)" در تاریخ 31 اردیبهشت 60 آزاد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار