«جنتی» در اختتامیه جشنواره‌ی تئاتر فجر:

تئاتر باید به زبان مشترک با هنر جهانی برسد

علی جنتی گفت: تئاتر درعرصه بین‌المللی نیازمند آن است تا با هنرِ جهانی، زبانی مشترک پیدا کند.

به گزارش خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران؛ "علی جنتی" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین پایانی سی و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در تالار وحدت گفت: تئاتر در عرصه بین‌المللی نیازمند آن است تا با هنرِ جهانی، زبانی مشترک پیدا کند. باید سنت‌های نمایشی را به جهانیان بشناسانیم، تئاتر ایران این ظرفیت را دارد که در عرصه تعاملات بینافرهنگی به گذرگاه تضارب اندیشه‌های اخلاق‌مدارانه تبدیل شود.

وی افزود: من از تضاربِ اشراقِ ایرانی و تئاتر جهانی سخن می‌گویم. هنرمندانِ جهان کنجکاوِ فرهنگ ایران‌زمین هستند و با اندکی پشتکار و تدبیر می‌توان گفتمان اصیل صلح و دوستی ایرانیان را با دیگر کشورها به اشتراک گذاشت و همچنین از آنها نکته‌ها آموخت.
 
وزیر ارشاد اظهار داشت: گزاف نیست اگر هنر تئاتر را همزادِ آفرینش انسان بدانیم؛ گو اینکه هر پرده از آن، سفری است هیجا‌ن‌انگیز میان خیال و واقعیت؛ رویارویی عالم مجاز است با حقیقت؛ روایت شاعرانه‌ایست از طریقت انسانی و در نهایت، هزارتویی است برای رسیدن به عالم معنا و کمال اخلاقی.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه تصریح کرد: هنرمند تئاتر آزاد اندیش است و نقد پذیر، نقد را میشنوند و به عرف جامعه احترام میگذارد ولی تحقیر را بر نمی تابند، آزاد اندیشی از جمله کارهای امام خمینی (ره) بود که در این راستا تلاش بسیاری کردند و برای رشد هنر اسلامی رهمودهایی را در اختیار ما گذاشتند.

وی در ادامه افزود: امروز فرصت را مغتنم می شماریم و از جشنواره ای سخن میگوییم که یاد نوروز تئاتر ایران باشد، تئاتر فجر موقعیت تئاتر ایران است که میکوشد منطقی ترین تصویر را ارائه دهد.

جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چند نکته را یادآور شد:

1.دو هزار هنرمند از سراسر کشور اعلام آمادگی کردند که این خود فرصت بزرگی است و باید آن را به فال گرفت و در توسعه ی کمی و کیفی آن کوشا بود.

2. باید اعتراف کرد چنانچه شایسته و بایسته است، حامی تئاتر نبوده ایم و از همه ی مدیران فرهنگ و هنر میخواهم که آستانه ی تحمل خود را برای نقد پذیری بالا ببرند و بیش از پیش پاسخگوی اهالی تئاتر باشند.

همچنین باید کاری کرد تا جابجایی ها تاثیری در روند و پیشرفت تئاتر نداشته باشد و باید تلاش کنیم آینده از آن تئاتر باشد.

3. برگزاری چنین جشنواره ای را در صورتی میتوان موفق دانست که بتواند تئاتر را در بین مردم ببرد و این مردم هستند که داورند و اکنون پیش رو به وجود می آید که چرا تئاتر در بین مردم و فرهنگ نهادینه نشده است. چگونه است بسیاری از مردم با تئاتر بیگانه هستند. چگونه نهادینه ساختن تئاتر بدون تاثیر پذیری از فراز و نشیب های سیاسی ممکن است، و این پاسخ ها مجالی بس فراخ می طلبد اما به سهم خویش اطمینان میدهم که دولت تدبیر و امید حامی فرهنگ و هنر است و تمام توان خود را در این زمینه به کار میگیرد.

4. در عرصه ی بین الملل نیازمند زبان مشترک هستیم، تئاتر ایران به این توانایی برای پیشرفت نیازمند است، همچنین هنرمندان جهان نسبت به فرهنگ ایران کنجکاو هستند و میتوان صلح و دوستی را با آنها به اشتراک گذاشت و از آنجا نکته ها آموخت.

علی جنتی در پایان ضمن تقدیر از برگزیدگان داخلی و خارجی و دست اندر کاران سی و سومین جشنواره تئاتر فجر، از همه سپاسگزاری کرد.


انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار