معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی خبر داد

بودجه ٢٥ هزار میلیارد ریالی برای تکمیل خط لوله اتیلن غرب

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی بودجه پیشنهادی برای اتمام کل خط لوله اتیلن غرب را بیش از ٢٥ هزار میلیارد ریال خواند و گفت: امسال فاز یک و دو این خط لوله به اتمام می‌رسد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ به نقل از روابط عمومی وزارت نفت، عباس شعری مقدم در جلسه مجمع عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با تاکید بر این که دو پروژه خط لوله اتیلن غرب و مرکز برای اجرا از سوی هئیت دولت بدون کار کارشناسی و توجیه فنی و اقتصادی به شرکت NPC واگذار شده است، گفت: در این طرحها هزینه احداث خط لوله و بهره برداری از واحدهای موجود در سر راه این خطوط به ترتیب بر عهده دولت و بخش خصوصی است.
 
وی افزود: قیمت اتیلن تحویلی به شرکتهای پتروشیمی موجود در این خطوط لوله معادل فوب خلیج فارس منهای ٥ درصد است و هزینه انتقال اتیلن به واحدهای پتروشیمی از حساب ١٦ شرکت تولید کننده کسر می شود.
 
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره به طول دو هزار و ٦٨٤ کیلومتری خط لوله اتیلن غرب گفت: این پروژه هم اکنون در مجموع با احتساب پیشرفت انشعابهایش حدود ٧٧,٣٤ درصد پیشرفت دارد.
 
شعری مقدم دشوار شدن خرید تجهیزات با منشاء خارجی، طولانی شده فرآینده تحصیل اراضی طرح و هماهنگی ساخت خط لوله و پیشرفت فیزیکی طرحهای موجود پتروشیمی در مسیر را از جمله دلایل تاخیر در پروژه خط لوله اتیلن غرب اعلام کرد.
 
وی با تاکید بر این که شرکت ملی صنایع پتروشیمی با توجه به کمبود منابع مالی و نیز نبود منابع آبی در مسیر خط لوله اتیلن مرکز به هیچ عنوان موافق احداث آن نیست، گفت: مشخص نبودن وضع پالایشگاه پارسیان به عنوان تامین کننده اتان این خط لوله، در دسترس نبودن منابع ارزی و ریالی از جمله دلایل تاخیر در اجرای این پروژه است.
 
بر اساس این گزارش در این جلسه محمدحسن پیوندی، معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به تدوین نقشه راه این شرکت گفت: اگر براساس قوانین شرکت NPC نتواند در طرحهای اقتصادی تا سقف ٢٠ درصد مشارکت کند در آینده نابود می شود.
 
وی ادامه داد: در صورتی که شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در طرحهای تازه پتروشیمی سهامی نداشته باشد دیگر نمی تواند بر اساس قانون نیرویی جذب کند از این رو با بازنشسته شدن نیروهای کنونی این شرکت در عمل حذف می شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار